سهمیهبندی بنزین با کارت ملی؛ راهکار یا ریسک اقتصادی؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ مدیریت مصرف بنزین در کشور با وجود مصرف بالا و ناترازی در تولید شرایطی سخت را پدید آورده و با توجه به گره خوردن بخشی از معیشت مردم به موضوع بنزین در اتفاقی در این خصوص بسیار خطیر و حساس است.یکی از مواردی در مورد مدیریت بنزین طی ماههای گذشته مطرح شده است انتقال سهمیه سوخت به کارتهای بانکی و تخصیص سهمیه سوخت براساس کد ملی است. طرحی که هر چند توجیحات دولت را به همراه دارد، اما ممکن است همراه با ملاحظاتی باشد که با توجه به حساسیت موضوع موجب مشکلاتی در جامعه باشد.
بهروز نعمتی، مشاور وزیر نفت درامور اجرایی، در گفتوگو با خبرنگار آنا به بررسی طرح سهمیهبندی بنزین مبتنی بر کارت ملی و نکات کلیدی مرتبط با آن پرداخت و بر ضرورت وجود زیرساختهای مناسب و بانک اطلاعاتی قوی برای اجرای این طرح تأکید کرد.یکی از الزامات اصلی اجرای طرح اختصاص بنزین بر اساس کارت ملی، وجود یک بانک اطلاعاتی کامل و دقیق است که بتواند مبنای تصمیمگیریهای بعدی قرار گیرد.
وی افزود: اینکه آیا در حال حاضر چنین بانکی موجود است یا خیر، موضوعی است که نیازمند بررسی دقیق است و دولت باید روی آن فکر کند.
ساماندهی مصرف بنزین و رضایت مردم
این نماینده سابق مجلس یادآور شد: با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور، ساماندهی ضروری است، اما باید زیرساختهای لازم فراهم شود تا مردم به عنوان مشتریان اصلی از این طرح راضی باشند و دچار مشکل نشوند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: نباید طرحی اجرا شود که باعث رنجش و نگرانی مردم شود و آنها را در شرایط نامناسب قرار دهد. طبق مصوبه مجلس دهم، حدود ۱۷ تا ۱۸ برند معتبر بنزین در کشور مجوز فعالیت دارند و دولت نباید به صورت مستقیم وارد کار شود، بلکه باید زمینه فعالیت این برندهای معتبر و مورد تایید دستگاههای نظارتی را فراهم کند.
وی افزود: ایجاد بازار رقابتی و عرضه بنزین سوپر توسط این برندها میتواند به بهبود کیفیت و انتخاب مردم کمک کند.
سهمیهبندی بنزین؛ ضرورت یا جراحی اقتصادی؟
وی در خصوص سهمیهبندی اظهار داشت: جراحی اقتصادی در شرایط کنونی ممکن است باعث فشار و نارضایتی مردم شود و گفت: بنزین یکی از کالاهای بسیار اثرگذار است که روی تمام ابعاد زندگی اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار است، بنابراین باید پیش از هر اقدام اصلاحی، زیرساختها به ویژه در بخش خودرو فراهم شود.
نعمتی با اشاره به طرحهای مطالعاتی انجام شده در موسسه مطالعات انرژی، بر لزوم اصلاحات تدریجی و بهینهسازی مصرف بنزین تأکید کرد و گفت: درآمدهای حاصل از اصلاحات باید صرف توسعه زیرساختهای بهینه مصرف شود، مانند توسعه خودروهای هیبریدی، استفاده از گاز و سوختهای پاکتر که بتوانیم با راه حلی جامع و بلند مدت با مصرف بالای بنزین در کشور مواجه شویم..
پیامدهای افزایش قیمت بنزین بر اقشار کمدرآمد و اشتغال
مشاور وزیر نفت در امور اجرایی، درباره اثرات احتمالی افزایش قیمت بنزین بر اقشار آسیبپذیر و افرادی که درآمد ثابتی ندارند، هشدار داد و تصریح کرد: بسیاری از افراد در بخش حمل و نقل مانند رانندگان اسنپ و تپسی فعالیت میکنند و افزایش قیمت بنزین هزینههای زندگی آنها را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ از این رو درک حساسیت و دقت در اجرای هر برنامهای بسیار ضروری است.
نعمتی ضمن بیان ضرورت واگذاری بیشتر امور به بخش خصوصی گفت: ما ناچاریم به بخش خصوصی اعتماد کنیم و اجازه دهیم که در زمینه تولید بنزین، به ویژه بنزین سوپر، وارد عمل شود. دولت باید نقش نظارتی و رگولاتوری داشته باشد، و لازم نیست که همواره در نقش مجری ظاهر شود.
وی اضافه کرد: تجربه نشان داده که تنها تولید دولتی کافی نیست و واردات بنزین به ارزش میلیاردها دلار انجام میشود، بنابراین بخش خصوصی میتواند نقش مکمل مهمی داشته باشد.
پالایشگاههای کوچک مقیاس و تأمین بنزین
وی درباره نقش پالایشگاههای کوچک مقیاس در تولید بنزین نیز بیان کرد: کارشناسان نظرات مختلفی دارند، اما به نظر من خصوصیسازی و حمایت از بخش خصوصی در این زمینه میتواند به بهبود تامین بنزین کمک کند، به شرط اینکه استانداردها رعایت شود و نظارت کافی انجام گیرد.
بنزین سوپر؛ ظرفیت و ضرورت ورود بخش خصوصی
در پاسخ به پرسش درباره وضعیت بنزین سوپر، نعمتی، گفت: اگر قرار است این نوع بنزین تولید یا وارد شود، باید صرفاً توسط بخش خصوصی توانمند و تحت نظارت دولت انجام شود. این موضوع میتواند به بهبود کیفیت سوخت کمک کرده و دولت را از هزینههای سنگین تولید دولتی رها کند.
نعمتی در پایان تأکید کرد: هرگونه تغییر در ساختار سهمیهبندی و قیمتگذاری بنزین باید با دقت، در نظر گرفتن زیرساختها، و با هدف حفظ آرامش و رضایت مردم انجام شود و دولت باید در این مسیر به جای تصدیگری، نقش نظارتی خود را تقویت کند و به بخش خصوصی اعتماد کند تا بتواند با همکاری یکدیگر اصلاحات مؤثری را در بازار سوخت کشور به انجام رسانند.
انتهای پیام/
