درهای موزههای دفینه همیشه باز است؛ حتی در آلودگی هوا و ایام تعطیل!

حمیدرضا سلیمانی مدیرعامل موزههای دفینه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا برنامههای تازه موزههای دفینه در زمینه جذب مخاطب، معرفی آثار تاریخی و تربیت نیروی متخصص را تشریح کرد و از اهمیت استفاده از فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی برای ارتباط با نسل جوان سخن گفت.
وی گفت: رویکرد ما اینطور است که حتی زمانی که موزهها در بسیاری از نقاط تعطیل هستند، ما موزههای دفینه را باز نگه میداریم. تلاش میکنیم حس خوب و فضای مثبت ایجاد کنیم و حتی در شرایطی مانند آلودگی هوا نیز فعالیت خود را ادامه دهیم. با ایجاد فضاهای جدید و جذاب، سعی داریم ارتباط بیشتری با بازدیدکنندگان برقرار کنیم.
وی افزود: یکی از کارهای مهم ما معرفی آثار و قالبهای پژوهشی در قالب کتاب است. کتاب نقشه های خلیج فارس نمونهای موفق بود و در آینده نیز قصد داریم موضوعات جدید، نقشهها و کتابهای دیگری منتشر کنیم. برخی از این اقدامات برای نخستینبار در حال انجام است.
مدیرعامل موزههای دفینه در ادامه با اشاره به «آکادمی مرمت و تربیت نیروی جدید» اظهار کرد: یکی از حلقههای گمشده در کار ما، تربیت نیروی متخصص در حوزه آثار و ابنیه تاریخی است. ما تمدنی چند هزارساله داریم که در دوران اسلامی به اوج رسیده و یادگارهای بسیاری بر جای گذاشته است. یکی از مأموریتهای آکادمی ما این است که فضای آموزشی و تربیتی لازم را برای حفظ، صیانت و مرمت آثار ـ چه ابنیه و چه اشیا ـ فراهم کنیم. این کار با نظارت نهادهایی همچون ایکوم و در یک فضای حرفهای انجام میشود، چرا که نیاز به این تخصص بسیار گسترده است.
وی درباره جذب مخاطب نسل جوان گفت: در فضای مدیریتی جدید، تعامل با مردم نسبت به گذشته افزایش یافته است. برنامههایی در قالب رویدادهای فرهنگی، کلاسهای آموزشی و گروههای تحت عنوان دوستداران موزه طراحی شده است. هرچه بیشتر این فضا را گسترش دهیم، انتقال مفاهیم فرهنگی غنی ایرانی ـ اسلامی کاملتر شکل میگیرد.
سلیمانی افزود: دنبال این هستیم که از شیوههای نوین دیجیتال و شبکههای اجتماعی بیشترین بهره را ببریم تا نسل جدید نیز بیشتر شاهد فعالیتها و آثار ما باشد. هدف ما نصب و انتقال تجربه و دانش برای علاقهمندان و ایجاد شرایطی است که مردم بیشتر در موزهها حضور پیدا کنند.
انتهای پیام/