در شرایط جنگ ۶۰ درصد کسب‌وکار‌ها دچار اختلال می‌شود/ ضرورت شناسایی مشکلات کلیدی کسب‌وکار‌ها در بحران

در شرایط جنگ ۶۰ درصد کسب‌وکار‌ها دچار اختلال می‌شود  ضرورت شناسایی مشکلات کلیدی کسب‌وکار‌ها در بحران
پژوهشگر افکار عمومی اظهار کرد مشکلات اصلی کسب‌وکار‌ها در شرایط بحرانی شامل قطع گسترده اینترنت، اختلال در حمل‌ونقل و کمبود مواد اولیه شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد آقاسی پژوهشگر افکار عمومی، در نشست خبری با موضوع اقتصاد در خط مقدم، تحلیل تاثیرات جنگ تحمیلی اخیر بر کسب و کار‌ها و افق پیش رو، گفت: معمولاً به موضوعات دیگری که در ساختار اجتماعی و اقتصادی رخ می‌دهد کمتر توجه می‌شود، اما از منظر تخصصی در افکار عمومی این مسائل اهمیت زیادی دارند. به طور مثال زمانی بنزین ماشین تمام می‌شود، سریعاً به پمپ بنزین مراجعه می‌کنیم که همین موضوع در جامعه هم صدق می‌کند و نشان‌دهنده وقوع تغییراتی در ساختار اجتماعی است که معمولاً کمتر به آن توجه می‌شود.

وی افزود: فرض کنید زنجیره تأمین منابع دچار تغییر شده باشد. یکی از مسائل مهم برای ما تغییر رفتار مصرف‌کننده است اگر تا دیروز مصرف‌کننده به شکل مشخصی رفتار می‌کرد اکنون به دلیل شرایط جدید رفتار مصرفی او تغییر یافته است به همین دلیل اعتماد اقتصادی نیز دچار تغییر می‌شود که این نکات معمولاً در سیاست‌گذاری‌ها کمتر دیده می‌شوند.

آقاسی گفت: براساس گزارش‌های دریافتی در شرایط جنگ، ۶۰ درصد کسب‌وکار‌ها دچار اختلال می‌شوند اگر به این عدد توجه کنیم متوجه خواهیم شد در شرایط جنگی ۸۵ درصد زیرساخت‌های اقتصادی مانند غزه تخریب شده‌اند، معنای تغییر رفتار مصرف‌کننده و تولید به خوبی روشن می‌شود. در چنین شرایطی آیا باید سیاست‌گذاری‌ها و نگاه ما به مصرف‌کننده و کسب‌وکار‌ها همانند قبل باشد یا باید تغییر کند؟

پژوهشگر افکار عمومی افزود: یکی از نکات مهم واحد تحلیل است چرا که در نظرسنجی‌ها معمولاً واحد تحلیل فرد است، اما در اینجا واحد تحلیل کسب‌وکار است. مصاحبه‌شونده فردی است که نماینده و مطلع کسب‌وکار است که این تفاوت اهمیت زیادی دارد. در نظرسنجی‌ها دو نوع تخصصی و غیرتخصصی داریم، نظرسنجی تخصصی مربوط به جامعه خاصی است و ممکن است با ترکیب جمعیت‌شناختی کل کشور تفاوت داشته باشد، اما این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند و معمولاً گزارش می‌شود.

وی اظهار داشت: حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد پاسخ‌دهندگان نظرسنجی اعلام کردند محل زندگی‌شان در حمله موشکی آسیب دیده است. ممکن است محل زندگی آسیب دیده باشد، اما کسب‌وکار آنها دچار آسیب نشده باشد.

پژوهشگر افکار عمومی ادامه داد: از کسانی که محل زندگی‌شان آسیب دیده بود، پرسیدیم آیا کسب‌وکارشان دچار آسیب فیزیکی شده است یا خیر؟ حدود ۸ درصد پاسخ دادند که کسب‌وکارشان آسیب دیده است. در سیاست‌گذاری نباید فقط به این ۱۰ درصد توجه کنیم، بلکه باید به بقیه ۹۰ درصد نیز دقت کنیم و آسیب‌های پنهان را بشناسیم.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده که به ما گزارش شد، قطعی اینترنت بود که کسب‌وکار‌ها را به شدت دچار مشکل کرده بود. مسئله بعدی حمل‌ونقل بود. یکی از دلایلی که مواد اولیه به کسب‌وکار‌ها نرسیده، مشکلات حمل‌ونقل بوده است؛ بنابراین حمل‌ونقل رتبه دوم مشکلات را دارد. مشکل سوم قطعی برق خارج از برنامه بود که کسب‌وکار‌ها را با اختلال مواجه کرده بود و نهایتاً تأمین مواد اولیه به عنوان چهارمین مشکل مهم مطرح شد. البته مشکلات دیگری هم وجود داشت، اما این موارد بیشترین گزارش‌ها را به خود اختصاص دادند.

پژوهشگر افکار عمومی اعلام کرد: نکته قابل توجه این است که حدود ۲۰ درصد از کسب‌وکار‌ها اعلام کردند باوجود آسیب‌دیدگی محل زندگی در کسب‌وکارشان مشکل خاصی ایجاد نشده است. وقتی این اعداد به صورت شفاف و دقیق روی میز قرار می‌گیرد می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های منطقی‌تر و موثرتری داشته باشیم.

آقاسی در رابطه با مشکلات کسب کار‌ها گفت: سوال دیگری مطرح کردیم که اگر کسب‌وکاری دچار مشکل شده، آیا برای دریافت کمک از نهاد‌های دولتی یا غیر دولتی اقدام کرده است یا خیر؟ پاسخ‌ها نشان داد درصد قابل توجهی اقدام نکرده‌اند و این نشان‌دهنده نیاز واقعی به کمک و حمایت است.

آقاسی افزود: باید توجه کنیم که ادراک از جنگ در افکار عمومی بسیار مهم‌تر از واقعیت‌های اقتصادی است. ادراک کسب‌وکار‌ها از جنگ یک عدد ایستا نیست، بلکه یک متغیر پویا و زنده است که نگرش آنها نسبت به حال و آینده را شکل می‌دهد بنابراین نمی‌توان فقط روی خسارت‌های فیزیکی تمرکز کرد.یکی از سوالات کلیدی ما این بود که آیا از تداوم وضعیت ناپایدار نگران هستید که حدود ۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند بسیار نگران ادامه این وضعیت هستند. این نگرانی‌ها باید در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

آقاسی افزود: پیشنهاد می‌کنم ابعاد رسانه‌ای تقویت شود تا بتوانیم دیالوگ موثری با کسب‌وکار‌ها برقرار کنیم و نگرانی‌ها کاهش یابد. این کار نباید صرفاً سخن‌درمانی باشد بلکه باید اقدام عملی انجام شود.حدود ۴۴.۵ درصد گفتند که بسیار نگران افزایش قیمت مواد اولیه هستند و همچنین نزدیک ۴۰ درصد نگران کاهش میزان خرید از سوی مشتریان به دلیل شرایط ناپایدار هستند.بخش قابل توجهی از کسب‌وکار‌ها اعلام کردند که مشکل عمده‌شان تأمین مواد اولیه است در حالی که بازار فروش محصولات هنوز نسبتا پایدار است.

وی در پایان افزود: حدود ۶۲ درصد کسب‌وکار‌ها گزارش کردند که طی دوازده روز گذشته کاهش فروش داشته‌اند همچنین در بخش نیروی کار حدود ۱۳ درصد کاهش نیروی کار را تجربه کرده‌اند که عمدتاً مربوط به اتباع غیرمجاز بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا