از تسهیم درآمد ترافیک و حمایت از بازیسازان استقبال میکنیم

به گزارش خبرگزاری آنا؛ مدتی قبل بعد از ماهها بحث و گفتوگو و براساس رشد چشمگیر تولید محتوا در فضای سایبر، شورای عالی فضای مجازی سندی تحت عنوان «سیاستها و الزامات تعرفهگذاری ترافیک شبکه و سهیم شدن درآمد محتوا» را تصویب کرد. سندی که هدف آن، ایجاد سازوکاری برای بازتوزیع منصفانه درآمدهای حاصل از مصرف اینترنت میان تولیدکنندگان داخلی محتواست. این سند تلاش دارد تا با هدایت بخشی از درآمد اپراتورها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی به سمت تولیدکنندگان محتوا، به توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از تولید داخلی و ارتقای کیفیت خدمات در فضای مجازی کمک کند. در واقع، این سند به دنبال آن است که سهم تولیدکنندگان واقعی از ارزش افزودهای که در بستر اینترنت خلق میشود، به رسمیت شناخته شود و به آنها بازگردد.
حاجی میرزایی: ما داریم از یک گردش مالی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومانی در زمینه بازیهای ویدیویی حرف میزنیم. اگر حمایتها هدفمند و همگرا شوند، این حوزه میتواند به صورت جدی نقشآفرینی کند
شفافسازی جریان مالی در حوزه تولید محتوا، تقویت انگیزه تولیدکنندگان داخلی، کاهش وابستگی به منابع دولتی و ایجاد رقابت سالم در بازار را میتوان به عنوان بخشی از محاسن این سند برشمرد. همچنین، سند «سیاستها و الزامات تعرفهگذاری ترافیک شبکه و سهیم شدن درآمد محتوا» میتواند با ایجاد سازوکارهای حمایتی هدفمند، به توسعه زیرساختهای فرهنگی و فناورانه کشور کمک کند و زمینهساز رشد پایدار در حوزههایی نظیر بازیهای رایانهای، آموزش دیجیتال، رسانههای بومی و خدمات نوآورانه شود.
خبرنگار فناوری آناتک بر همین اساس گفتوگویی با محمد حاجیمیرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، انجام داده است که در آن به بررسی ظرفیتهای این سند در حمایت از تولید بازیهای رایانهای پرداخته میشود. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ضمن استقبال از تخصیص منابع حمایتی از طریق یک صندوق مرکزی، بر ضرورت شفافیت، پاسخگویی و اثربخشی این حمایتها تأکید میکند. در ادامه متن کامل گفتههای حاجیمیرزایی دربارۀ «سیاستها و الزامات تعرفهگذاری ترافیک شبکه و سهیم شدن درآمد محتوا» را میخوانید.
منابع حمایتی باید به تولید کنندگان واقعی بازیها تخصیص پیدا کند
محمد حاجیمیرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بر ضرورت هدایت منابع حمایتی به سمت تولیدکنندگان واقعی بازیهای رایانهای تأکید کرد و تخصیص این منابع به کمک یک صندوق مرکزی و واحد را امری مثبت دانست و در ادامه عنوان کرد: این حمایت میتواند مثبت باشد، به شرط آنکه درست هزینه شود. ما در بنیاد ملی بازیهای رایانهای حتی دنبال این نیستیم که بخشی از این درآمدها به ساختار اجرایی خودمان برسد. مدلهایی که در آن پولها صرف رویدادها و برنامههای جاری نهادها میشود، اثربخشی مستقیم ندارند و نخواهند داشت.
حاجیمیرزایی با اشاره به پیشنهاد بنیاد برای ایجاد یک صندوق مستقل، افزود: پیشنهاد دادهایم و در حال پیگیری هستیم که اگر بتوانیم این منابع را در قالب یک صندوق با وظایف مشخص برای حمایت از تولید بازی اختصاص پیدا کند، در صورت اجرای چنین مدلی، اثربخشی آن بسیار بیشتر خواهد بود. این صندوق باید سازوکاری شفاف داشته باشد تا همه بازیسازان بدانند چگونه انتخاب میشوند، نوع حمایتها چیست، «بلاعوض، تسهیلات کمبهره یا هر شکل دیگر» و شرایط دریافت آن چگونه است.
هیچ نهادی نباید از منابع تسهیم ترافیک برای تأمین بودجههای جاری خود استفاده کند
او بر لزوم پاسخگویی و ارزیابی عملکرد صندوق نیز تأکید کرد: صندوق باید بداند در ازای حمایتی که انجام داده، سال بعد چه میزان بازی تولید شده، چند درصد از آنها موفق بودهاند، چقدر درآمدزایی داشتهاند و چه میزان شکست خوردهاند. هیچ نهادی نباید بتواند از این منابع برای بودجههای جاری خود استفاده کند - چه حقوق و دستمزد، چه تاسیسات، چه جشنوارهها و برنامههای عمومی.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیها با اشاره به هدف سند تسهیم درآمد حاصل از تولید ترافیک، گفت: اگر هدف این قانون حمایت از تولید داخلی است، منابع باید مستقیم به دست تولیدکنندهها برسد و سختگیرانه رصد شود. صندوق باید پاسخگو باشد که چرا به یک تیم خاص خدمات داده و آیا آن انتخاب درست بوده یا تخصیص نادرستی صورت گرفته است.
صنعت گیم گردشی هفتاد هزار میلیارد تومانی در ایران دارد
او همچنین از تلاش برای همگرایی نهادهای مختلف در حمایت از تولید بازی خبر داد: ما دنبال این هستیم که نهادهای دیگر هم که قصد سرمایهگذاری در تولید دارند، منابع خود را در همین صندوق متمرکز کنند. اگر دستورالعمل فراگیر داشته باشد، حتی بودجههای استانی هم میتوانند در استان خود هزینه شوند. این همگرایی باعث میشود حمایتها اثربخشتر و شفافتر شوند و از موازیکاری جلوگیری شود.
حاجیمیرزایی در پایان، به ظرفیت اقتصادی این حوزه اشاره کرد و گفت: ما داریم از یک گردش مالی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومانی در زمینه بازیهای ویدیویی حرف میزنیم. اگر حمایتها هدفمند و همگرا شوند، این حوزه میتواند به صورت جدی نقشآفرینی کند.
انتهای پیام/