تلاش کردم «ابن اشعث» یک نقش منفی باورپذیر برای مخاطب سختپسند باشد

ایوب آقاخانی، بازیگر سریال «مهمانکشی» در گفتگو با خبرنگار آنا درمورد بازی و نقش خود در این اثر عنوان کرد: من نقش محمد ابن اشعث (محمد ابن اشعث ابن قیس کِندی، معروف به ابن اشعث)، از عاملان واقعه کربلا را بر عهده دارم؛ کسی که فرماندهی نیروهای ابنزیاد در دستگیری مسلم ابن عقیل را بر عهده داشت، در روز عاشورا انتساب امام حسین (ع) به پیامبر اکرم (ص) را انکار کرد و پساز واقعه کربلا، از مخالفان قیام مختار بود. نیروهای مختار به او دست نیافتند و سرانجام در جنگ مصعب ابن زبیر با مختار ثقفی کشته شد.
وی ادامه داد: براساس شناختی که مخاطبان از شخصیتهای تاریخ اسلام دارند، ابناشعث از مهرههای مهم کربلا و دست راست عبیدالله ابن زیاد و بزرگ قبیله کنده است که بارها به نقش پررنگ خودش و پدرش بهمناسبتهای مختلف در تاریخ اشاره شده است. در تعزیه، او جزو مهمترین مهرههای دست اشقیا (افراد شریر و بدکردار) است و بینندگان، حضور من در قالب بازی این شخصیت را از نیمه دوم سریال تا پایان آن خواهند دید.
این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا تحقیق و پژوهشی درباره این شخصیت داشته است یا خیر، گفت: آنچه بیان کردم، عصاره تورق خودم بوده است. هیچ بازیگری نمیتواند بهدرستی ایفای نقش کند، اگر این حاشیهها را درباره نقشش نداند. بهقول دیوید بال (نمایشنامهنویس آمریکایی) «دیالوگهای فیلمنامه در بهترین شکل، اسکلتی از نقش هستند و آنچه گوشت و پوست و خون را بر این اسکلت سوار میکند، تلاشهای فردی بازیگر است». برای درک درست نقش، فضا دادن به آن در نقشهایی، چون نقش من موجب میشود شما در واقعیتها و زمینه تاریخی پژوهش داشته باشید و گاه با تخیلی بودن شخصیت باید در ابعاد نظریههایی که شخصیت را شکل دادهاند (جامعهشناسی، روانشناسی و دادههای زیستی و...) غور کنید. درهرصورت بازیگر باید این پژوهشها را انجام داده باشد تا نقش، رنگ و جنم درستی پیدا کند.
وی افزود: مطالب دراینباره پراکنده است و کتابهای مختلفی را درباره تاریخ اسلام مطالعه کردم. متاسفانه یا خوشبختانه، درباره این دوره تاریخی، منبع و مرجع مکتوب و شفاهی زیاد است و پراکندگی صرفاً از این منظر مطرح است که مطالب در منابع مختلف بهصورت جداگانه مطرح شده است.
آقاخانی درباره نقش خود گفت: سیّاس بودن و اقتدار و قایمشدن این شخصیت پشت هسته قدرت درعینحال که باورپذیر بود، باید جذابیتش برجسته میشد. نکتهای که درباره اینگونه نقشها وجود دارد، این است که شما نقش منفی را بهنحوی بازی نکنید که مخاطب همراهیاش نکند، بلکه باید بهشکلی کار کنید که مخاطب همراهش شود و قضاوتش کند. شاهد هستیم که مخصوصاً درباره آثار تاریخ اسلام کملطفی شده است، چنانکه منفیها و مثبتها را بسیار عمیق بازی کردهاند و مانند سنت تعزیه پیش رفتهاند که سازگار با زاویه دید امروز نیست. من تلاش کردهام که یک نقش منفی باورپذیر را برای مخاطب سختپسند امروز ارائه دهم.
وی افزود: بسیار خوشحالم که پساز مدتها کار درجهیکی تولید شده است که از منظر تعدد شخصیتها و رنگآمیزی داستان جذاب است و برای مخاطب عام بدون غوطهور کردنش در ادبیات سنگین و پیچیده فارسی جلو میرود و مخاطب را همراه میسازد.
آقاخانی در پاسخ به این سوال که آیا «مهمانکشی» زاویه متفاوتی در نگاه به قصه مسلم ابن عقیل دارد، گفت: نگاه جدید نیست؛ اما زاویهنگاه جدیدی دارد. پیشازاین داستانی با این اندازه تمرکز بر مسلم ابن عقیل و رساندن او به واقعه کربلا به این شکل نداشتهایم و عموماً مرکز ثقل قصهها واقعه کربلا بوده است و این نگاه خوبی است که قصه از حاشیه به متن میرسد؛ همانند قصه فیلم سینمایی «روز واقعه» که از نگاه یک نصرانی تازهمسلمان وارد واقعه کربلا شدیم. اینجا هم از یک حاشیه که روایت زندگی مسلم است، کمکم به هسته ملتهب داستان و واقعهای نزدیک میشویم که در دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری رخ داد و نبرد میان سپاه کمتعداد حسین ابن علی (ع) و سپاه اعزامی از سوی عبیدالله ابن زیاد، حاکم اموی کوفه، در نزدیکی محلی به نام کربلا به وقوع پیوست. این بازیگر اضافه کرد: مخاطب خودش باید پیام این قصه را دریافت کند و قطعاً اگر با اثر همراه شود، بهتر از ما داستان را درک خواهد کرد، البته اگر شرایط پخش و جذبههایی که برای او وجود دارد، تامین شود.
انتهای پیام/