معاون آموزش وزارت علوم: دانشگاه‌ها به جای دروس اجباری کارگاه مهارت برگزار کنند

معاون آموزش وزارت علوم: دانشگاه‌ها به جای دروس اجباری کارگاه مهارت برگزار کنند
معاون آموزشی وزارت علوم، گفت:دانشگاه‌ها به جای تدوین واحد‌های درسی اجباری، با ایجاد مراکز فعال و ارائه کارگاه‌های مهارتی، به توانمندسازی دانشجویان و تجهیز آنها به ابزار‌های مورد نیاز برای موفقیت در بازار کار بپردازند.

ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، با اشاره به شعار «دانشگاه پویا، هوشمند و جامعه‌محور»، بر لزوم انعطاف‌پذیری و هوشمندانه در اختیار جامعه بودن دانشگاه‌ها تاکید کرد. 

وی اعلام کرد که کارگروه‌ها در حال بررسی و رصد برنامه‌های دانشگاهی هستند تا برنامه‌های خارج از محدوده زمانی حذف و برنامه‌های جدید ابلاغ شوند. 

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد که ایجاد ظرفیت‌های جدید در شورای گسترش در اولویت قرار دارد و توسعه رشته‌های بین‌رشته‌ای هوش مصنوعی مطابق با این ظرفیت‌ها انجام خواهد شد.

تاکید کارآفرینان بر اهمیت مهارت‌های نرم در استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

واحدی تاکید کرد: بر اساس یک نظرسنجی از ۹۰۰ کارآفرین برجسته در سراسر جهان، مهارت‌های نرم از جمله هوش هیجانی، توانایی آموزش به دیگران، حل مسائل پیچیده، تفکر انتقادی، خلاقیت، مدیریت افراد، هماهنگی، قضاوت، خدمات‌رسانی و مذاکره، به عنوان مهم‌ترین عوامل در استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شناخته شده‌اند.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، این در حالی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان در معرفی خود، ارائه توانمندی‌ها، نگارش درخواست‌های مکتوب و پروپوزال‌های مناسب و برقراری ارتباط موثر با مشکل مواجه هستند.

واحدی گفت: با توجه به این شکاف مهارتی، پیشنهاد شده است به جای تدوین واحد‌های درسی اجباری، دانشگاه‌ها با ایجاد مراکز فعال و ارائه کارگاه‌های مهارتی، به توانمندسازی دانشجویان و تجهیز آنها به ابزار‌های مورد نیاز برای موفقیت در بازار کار بپردازند.

وی تاکید کرد: این رویکرد می‌تواند به جای تحمیل تکالیف درسی مثل ارائه دو واحد اجباری، دانشجویان را به صورت عملی و کارگاهی برای ورود به عرصه کار و فعالیت‌های حرفه‌ای آماده سازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه‌های خلاق دنیا نیز سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این نوع آموزش‌ها دارند. فعال کردن مراکز در دانشگاه‌ها با پیش بردن این مسائل نه به صورت واحد‌های درسی و تعریف رشته، بلکه به صورت دروس مهارتی، کارگاهی هم باعث توانمند شدن و هم استقبال دانشجو خواهد شد که بحث هوش مصنوعی از جمله موارد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب