بازنگری دورهای رشتهها برای هماهنگ کردن آنها با فناوریهای نوظهور

غلامرضا زمانی رئیس دانشگاه ملی مهارت در گفتوگو با خبرنگار آنا، با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی و توسعه مهارتهای فنی و حرفهای در سراسر کشور، اظهار کرد: دانشگاه ملی مهارت با رویکردی مبتنی بر آمایش سرزمینی برنامهریزیهای خود را پیش میبرد. ما دو شاخص کلیدی را در این زمینه مد نظر داریم. اول، وجود و توانمندی دانش آموزان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش در هر منطقه که منبع ورودیهای دانشجویی ما هستند و دوم، تطابق رشتههای مهارتی ایجاد شده با نیازهای صنایع بومی آن منطقه است.
وی با بیان اینکه، اگر در منطقهای هنرستانهای فعال و دانشآموزان مستعد وجود نداشته باشند یا هدایت تحصیلی به سمت هنرستانها انجام نشده باشد، فعالیتهای ما در آنجا با ضعف روبهرو خواهد شد؛ تاکید کرد: به همین دلیل، تأسیس دانشکدهها را منوط به وجود مخاطبان بومی و امکانات لازم از جمله خوابگاه میدانیم.
زمانی اضافه کرد: همچنین رشتههای مهارتی در هر استان باید متناسب با ظرفیتهای صنعتی و اقتصادی همان منطقه تعریف شود؛ برای مثال، در استانهای معدنی، تربیت تکنسینهای متخصص برای معادن یکی از اولویتهاست.
رئیس دانشگاه ملی مهارت ادامه داد: دانشگاه ملی مهارت یک ستاد ویژه برای حمایت از استانهای کمتر توسعهیافته و مناطق محروم تشکیل داده است که با رعایت شاخصهای حداقلی عدالت آموزشی را دنبال میکند و در مسیر توانمندسازی این مناطق تلاش خواهد کرد.
وی درباره تناسب برنامههای درسی با فناوریهای نوظهور، گفت: در راستای بهروز نگه داشتن آموزشها، بازنگری دورهای رشتهها هر سه سال در مقطع کاردانی و هر پنج سال در مقطع کارشناسی با نظارت شورای برنامهریزی درسی انجام میشود تا رشتهها متناسب با تحولات فناوری، از جمله هوش مصنوعی و دیجیتال، به روز شوند.
تربیت نیروی انسانی متخصص برای مشاغل فردا
رئیس دانشگاه ملی مهارت با توجه به تغییرات سریع بازار کار و ظهور مشاغل جدید، تاکید کرد که این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متخصص، رویکردی مبتنی بر آیندهپژوهی را در پیش خواهد گرفت. بر این اساس، رشتههای تحصیلی و دورههای آموزشی متناسب با مشاغل در حال حذف و مشاغل نوظهور تدوین و ارائه میشوند تا فارغالتحصیلان از فرصتهای شغلی آینده بهرهمند شوند.
زمانی بیان کرد: دانشگاه ملی مهارت تنها دانشگاه تفکیک جنسیتی کشور است و ۵۵ دانشکده از ۱۸۳ دانشکده دخترانه است، یعنی بالغ بر ۴۴ درصد دانشجویان این دانشگاه را بانوان تشکیل میدهند. از سوی دیگر، افزایش حضور زنان در رشتههای فنی و مهارتی برای ما اهمیت فراوانی دارد و دانشگاه در این زمینه با داشتن دانشکدههای دخترانه و پسرانه تفکیکی، بستر مناسبی را فراهم ساخته است.
وی، گفت: دانشگاه ملی مهارت متعهد به ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و توسعه مهارتهای متناسب با نیازهای کشور در تمام مناطق، خصوصاً در مناطق محروم است. برای مثال، با یکی از مسئولان شهرستانهای خراسان رضوی صحبت کردم و قرار شد که دانشکدهای دخترانه در آن تاسیس شود؛ چرا که تقاضای زیادی وجود دارد.
انتهای پیام/

توسعه تجارت الکترونیک شرکت بیمه حکمت صبا در بستر فناوریهای نوین
