08:00 10 / 05 /1404
در گفت‌و‌گوی تفصیلی آنا با رنجبران بررسی شد

تبریز ویترین تحول دانشگاه آزاد؛ شهید طهرانچی با نظام «عرصه و پایه» رشته‌های مهجور را احیا کرد

تبریز ویترین تحول دانشگاه آزاد؛ شهید طهرانچی با نظام «عرصه و پایه» رشته‌های مهجور را احیا کرد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تبریز ویترین تحول دانشگاه آزاد است، گفت: شهید طهرانچی نظام «عرصه و پایه» را با هدف ایجاد پیوند نزدیک‌تر بین آموزش‌های نظری و کاربردهای عملی طراحی کرد و به این ترتیب توانست به احیای رشته‌های کم‌توجه کمک کرده و زمینه‌ساز افزایش چشمگیر جذب دانشجو شود.

خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ در ایام چهلمین روز از فقدان جانگداز شهید دکتر طهرانچی رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص خطه آذربایجان در سوگ شخصیتی فرهیخته و مدیری تحول‌گرا به عزا نشست.

شهید دکتر طهرانچی فراتر از یک مقام اجرایی یک معمار اندیشمند بود که با درکی عمیق از چالش‌ها و فرصت‌های نظام آموزش عالی، کمر به ایجاد تحولی بنیادین بست. او با نگاهی نافذ به آینده و عزمی راسخ، توانست در مدتی کوتاه، اثراتی ماندگار بر جای گذارد که تا سال‌ها، چراغ راه دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی پیش از ورود دکتر طهرانچی با چالش‌های متعددی روبرو بود، کاهش اقبال دانشجویان به برخی رشته‌های کلیدی به‌‌خصوص در حوزه‌های فنی و مهندسی، عدم انطباق محتوای آموزشی با نیازهای روز بازار کار، و ساختارهای اداری دست‌وپاگیر از جمله مهم‌ترین موانع پیش روی این نهاد علمی بودند، در چنین شرایطی دکتر طهرانچی با طرحی جامع و مدوّن سعی در رفع این نارسایی‌ها و ایجاد تحولی همه‌جانبه داشت.

شهید دکتر طهرانچی با تمرکز بر پنج محور اساسی تحول در آموزش، نظام نوین دانشی، تحول اداری، توسعه علم و فناوری و تعالی فرهنگی سعی در ایجاد دگرگونی در ساختارها و فرآیندهای دانشگاه آزاد اسلامی داشت.

در این میان، تحول در حوزه آموزش با رویکردی نوآورانه و مبتنی بر نظام «عرصه و پایه» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، این نظام، با هدف ایجاد پیوند نزدیک‌تر بین آموزش‌های نظری و کاربردهای عملی، طراحی شده بود و امید می‌رفت که بتواند به احیای رشته‌های کم‌توجه کمک کرده و زمینه‌ساز افزایش چشمگیر جذب دانشجو شود.

در استان آذربایجان‌شرقی این تحولات با استقبال ویژه‌ای روبرو شد. دکتر طهرانچی با درک عمیق از ظرفیت‌های بالقوه این منطقه، سعی در توسعه رشته‌های فنی و مهندسی و ایجاد مراکز نوآوری و فناوری داشت و این تلاش‌ها نه‌تنها به رونق اقتصادی منطقه کمک می‌کرد، بلکه زمینه‌ساز تربیت نیروهای متخصص و کارآفرین می‌شد.

خبرنگار آنا در گفت‌و گو با آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز تلاش دارد تا با نگاهی جامع و دقیق تصویری روشن از تحولات ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت دکتر طهرانچی ارائه کند و به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توان با الگوبرداری از این تجربه موفق، زمینه را برای توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر نظام آموزش عالی کشور فراهم کرد.

گپ و گفت آنا با رنجبران در پی می‌آید:

آنا: با توجه به برنامه‌ها، راهبرد‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده توسط دکتر طهرانچی در طول دوره مدیریت ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی، چه تحولاتی را در مجموعه کشوری این دانشگاه ارزیابی می‌کنید و به طور خاص، در استان آذربایجان‌شرقی چه تغییرات و تحولاتی را در نتیجه این سیاست‌ها شاهد بوده‌ایم و با توجه به تجربیات گذشته، چه تحولات دیگری را در دانشگاه آزاد اسلامی در دستورکار دارید؟ 

رنجبران: شهید دکتر طهرانچی یک شخصیت تحول‌گرا عمیق و بسیار تأثیرگذار بودند که این افتخار و فرصت را داشتیم که در دانشگاه آزاد اسلامی خدمتشان باشیم.

شهید طهرانچی پنج تحول جدی را محور فعالیتشان قرار داده بودند؛ تحول نخست در حوزه آموزش بود که بسیار جدی پیگیر آن بودند و این تحول آموزشی ورود آموزش‌های نظام عرصه و پایه بود که در تبریز خیلی جدی دنبال شد، به‌طوری که در ترم‌های گذشته بیش از ۱۰۰ کلاس عرصه برگزار کردیم و همانطور که می‌دانید آموزش عرصه‌ پایه از تبریز آغاز شد.

اصولاً عرصه و پایه چه نتایجی دربرداشت؛ نتیجه این شد که رشته‌های کم‌توجه مانند مهندسی ساخت و تولید مانند مهندسی صنایع، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی شیمی، رشته شیمی و ... در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اقبال قابل توجهی مواجه شد.

هوافضا در تبریز به پرواز درآمد؛ ۱۶۶ درصد رشد با تدبیر شهید طهرانچی

آنا: نظام عرصه و پایه چه دستاوردی در حوزه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی داشته است؟

رنجبران: به‌عنوان مثال سال گذشته روند جذب دانشگاه در رشته مهندسی صنایع در کشور منفی بود، اما در استان آذربایجان‌شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بیش از ۴۰ درصد رشد داشت یا روند جذب دانشجو در رشته مهندسی مکانیک در کشور ۱۶ درصد بود، اما در واحد تبریز بیش از ۲۵ درصد رشد داشت یا روند جذب دانشجو در رشته هوافضا در کشور منفی بود، درحالی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ۱۶۶ درصد رشد داشت.

این تدبیر شهید دکتر طهرانچی در زمینه آموزش‌های عرضه و پایه موجب شد سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ۱۰۰ کلاس عرصه برگزار کنیم و این یکی از تحولات بسیار جدی بود که در زمینه آموزشی شهید دکتر طهرانچی صورت دادند و نظام نوین دانشی دانشگاه آزاد اسلامی، تحول اداری که با پیگیری شهید طهرانچی بخش عمده‌ای از تحول اداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اجرا شده و در حال اجراست.

همچنین در حوزه نظام علم و فناوری نگاه متمایزی وجود داشت و دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های پیشرو در حوزه فناوری است و با حمایت جدی شهید دکتر طهرانچی برنامه‌محوری را سرلوحه فعالیت خود قرار دادیم، به‌طوری که در استان آذربایجان‌شرقی چندین طرح بزرگ اجرا کردیم.

آنا: نمونه‌ای از طرح‌هایی که در استان آذربایجان‌شرقی اجرا شده‌اند را نام می‌برید؟

رنجبران: بله. نمونه‌‌ای از طرح فناوری و نوآوری که عرض کردم «طرح تولید مخازن کامپوزیت» است که در این زمینه یک شرکت با ۷۰ درصد مالکیت دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و ۳۰ درصد مالکیت بخش خصوصی تأسیس شد.

درحال حاضر این شرکت یکی از دارایی‌های بسیار خوب دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی است.

در زمینه جلبک اسپیرولینا هم شرکت در حال تأسیس داریم با ۶۰ درصد مالکیت دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و ۴۰ درصد بخش خصوصی، بنابراین این تحولاتی بود که با فکر روشن، اراده قوی و حمایت جدی شهید دکتر طهرانچی پیاده‌سازی شد.

آنا: به نظام عرصه و پایه اشاره کردید، در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی چند دانشکده موضوعی با محور عرصه و پایه دارید؟

رنجبران: در حوزه‌های مختلف تربیت نظام عرصه‌ای که شهید دکتر طهرانچی پایه‌گذاری کردند، می‌توان به دانشکده‌های موضوعی اشاره کرد که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ۱۲ دانشکده موضوعی داریم، شعری با این محتوا «صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید» از منظر من شعری است که گاهی وقتی می‌خونم با خودم می‌گویم که عمر بسیار بباید که شخصیتی مانند دکتر طهرانچی بیاید که انصافاً شخصیت برجسته‌ای بودند و  خدمات قابل‌توجهی به دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کردند و دانشگاه آزاد را به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی دارای مقبولیت در جامعه مطرح کردند.

تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی از ۵۵ هزار نفر به بالای ۷۰ هزار دانشجو رسید، درحالی که تعداد داوطلبان آزمون سراسری در کشور در سه سال کاملاً روند کاهشی داشته، اما در کشور به‌خصوص آذربایجان‌شرقی شاهد افزایش قابل توجه دانشجویان هستیم که همه این موفقیت‌ها مرهون برنامه‌های شهید دکتر طهرانچی است.

زمانی که دکتر طهرانچی دانشگاه آزاد اسلامی را تحویل گرفت (سال ۱۳۹۷) تعداد ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم، اما اکنون این تعداد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی به یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار دانشجو در کشور رسیده است.

این اقدامات و تحولات از سوی شهید دکتر طهرانچی قطعاً ماندگار خواهد شد.

آنا: درباره سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح دهید، در چهار سال گذشته وضعیت استان آذربایجان‌شرقی در این زمینه چگونه بوده و چشم‌انداز این سند را چگونه می‌بینید؟ 

رنجبران: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از جدی‌ترین اقدامات دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی بود و در این زمینه ۱۰ بسته کاری داشت که تقریباً تمام فعالیت‌های دانشگاه را زیرپوشش قرار می‌داد و با سنجه و شاخص در سال چهارم صنعت بودیم و استان آذربایجان‌شرقی به لطف الهی بین استان‌های تراز اول بیشترین امتیاز را در حوزه سند تحول و تعالی به خود اختصاص داد و موفق شدیم تمامی موارد سند را با جزئیات در برنامه کاری قرار دهیم.

زمانی که دکتر طهرانچی دانشگاه آزاد اسلامی را تحویل گرفت (سال ۱۳۹۷) تعداد ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم، اما اکنون این تعداد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی به یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار دانشجو در کشور رسیده و این اقدامات و تحولات از سوی شهید دکتر طهرانچی قطعاً ماندگار خواهد شد

استان آذربایجان‌شرقی دارای سنجه و شاخص است و براساس ارزیابی‌هایی که مجموعه بازرسی سازمان مرکزی انجام دادند اعلام شد که دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی سال گذشته در گروه نخست استان‌های تراز اول کشور است و توانستیم بالاترین امتیاز را کسب کنیم.

رنجبر ادامه‌دهنده راه شهید طهرانچی

آنا: سوال بعدی درباره سرپرستی دکتر بیژن رنجبر در دانشگاه آزاد اسلامی است، درراستای تداوم راه شهید طهرانچی چه اقداماتی باید صورت بگیرد و به‌طور کلی سرپرستی دکتر رنجبر را در این دانشگاه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رنجبران: البته این سوال خیلی خاصی است، دکتر رنجبر سال‌ها به‌عنوان معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و قائم‌مقام شهید دکتر طهرانچی در حوزه های مختلف فعالیت داشته و یکی از نزدیک‌ترین اشخاص از نظر فکری، روش کار و هم از نظر ارتباط نزدیک به دکتر طهرانچی بود و قطعاً حضور ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه‌دهنده راه شهید طهرانچی خواهد بود.

سال‌های متعددی با دکتر رنجبر کار کردیم و باید بگویم نگاه تحولی و مسیری که دکتر طهرانچی ترسیم کردند در دکتر رنجبر می‌بینم، امیدوارم دکتر رنجبر در این مسئولیت موفق باشند و ما هم به‌عنوان یکی از استان‌های تأثیرگذار کشور تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا اهداف عالی دانشگاه آزاد اسلامی با آن چیزی که در سند تحول و تعالی درج شده، به بهترین شکل محقق شود و تصور می‌کنم نکته مهم این است که دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک سند تحول و تعالی‌ است و همانطور که می‌دانید برنامه پنج ساله قابل تمدید است و دکتر رنجبر همانگونه که از ایشان شناخت دارم، قصد دارد مسیر شهید دکتر طهرانچی را ادامه دهد.

دکتر رنجبر بارها گفته‌ که قصد دارد با قدرت و قوت راه شهید طهرانچی را ادامه دهد و برنامه‌های تحولی که شهید دکتر طهرانچی داشت دکتر رنجبر راغب است با قدرت ادامه دهد.

آنا: پس فکر می‌کنید همین برنامه‌های تحولی شهید طهرانچی توسط دکتر رنجبر ادامه می‌یابد؟

رنجبران: آرزو می‌کنم مسیر شهید دکتر طهرانچی ادامه یابد.

آنا: و سخن پایانی...

رنجبران: از مجموعه فاخر خبرگزاری آنا که برای پوشش دقیق، جدی و اثرگذار اخبار دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌کند و همواره در تلاش بوده امید را در جامعه تزریق کند قدردانی می‌کنم.

چیزی که در بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و شهید دکتر طهرانچی هم با جدیت این بیانیه را دنبال می‌کردند در تمام سکنات و در تدابیرشان «امید» یکی از جدی‌ترین موضوعات بود و در استان آذربایجان‌شرقی قطعاً امروز نسبت به شروع دوره دکتر طهرانچی سطح امید در بین همکاران به شدت افزایش پیدا کرده و استان آذربایجان‌شرقی شرایط بحرانی بسیار سختی را سپری کرده که با حمایت‌ها و تدابیر شهید دکتر طهرانچی امروز از وضعیت دشوار خارج شده‌ایم و تلاش خواهیم کرد همه دانشگاهیان آذربایجان‌شرقی راه تحولی و مدیریتی دکتر طهرانچی را با قوت و قدرت ادامه دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب