مرگ خاموش موتورسواران در بزرگراههای ممنوعه تهران

به گزارش خبرنگار آنا، با توجه به افزایش نقش موتورسیکلت در حملونقل شهری، بهویژه در تهران، بررسی وضعیت تصادفات این قشر از کاربران ترافیکی از اهمیت بالایی برخوردار است.
گزارشهای رسمی پلیس راهور تهران بزرگ نشان میدهد که سهم موتورسواران در تصادفات منجر به فوت و جرح در بزرگراههای شهر روندی صعودی و نگرانکننده دارد.
بر اساس اعلام سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، ۴۷ درصد از کل تصادفات فوتی در بزرگراههای تهران به موتورسواران مربوط است؛ به عبارتی تقریباً از هر ۲ جانباخته در بزرگراهها، یک نفر راکب موتورسیکلت بوده است. این آمار، در کنار سهم ۶۹ درصدی موتورسواران در تصادفات جرحی بزرگراهی، زنگ خطر جدی برای مدیریت ترافیکی پایتخت به شمار میرود.
بررسی توزیع سنی قربانیان تصادفات موتورسواران نشان میدهد که قشر جوان و فعال جامعه بیشترین آسیب را دیدهاند. ۵ درصد جانباختگان زیر ۱۸ سال، ۲۴ درصد در گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال، ۳۰ درصد در بازه ۲۵ تا ۳۵ سال، ۱۹ درصد بین ۳۵ تا ۴۵ سال، ۹ درصد بین ۴۵ تا ۵۵ سال، ۹ درصد در گروه سنی ۵۵ تا ۶۵ سال و ۴ درصد نیز بالای ۶۵ سال سن داشتهاند. گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال با بیشترین سهم یعنی ۳۰ درصد، بیشتر شامل افراد شاغل و نیروهای خدماتی است که برای جابهجایی سریع در شهر از موتورسیکلت استفاده میکنند.
مکان وقوع تصادفات نیز الگوی مشخصی دارد. گزارشها نشان میدهد بزرگراههایی نظیر بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان بیشترین میزان تصادفات فوتی موتورسواران را به خود اختصاص دادهاند.
این محورها به دلیل طول مسیر، سرعت بالای عبور و مرور، ترافیک سنگین، و عدم طراحی مناسب برای عبور ایمن موتورسیکلتها، به کانونهای حادثهخیز برای این دسته از کاربران جادهای تبدیل شدهاند.
از طرفی قابل ذکر است که به طور کلی عبور موتور سیکلتها در بزرگراههای شور ممنوع است و این امر خود این سوال را به وجود میآورد که چرا نظارت جدی بر عبور و مرور موتورسیکلتها با وجود ممنوعیتشان در تردد از بزرگراهها وجود ندارد؟
از نظر زمانی نیز تصادفات در ساعات خاصی از شبانهروز بیشتر رخ میدهد. در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۴ (شب) ۲۸ درصد، بین ۲۴ تا ۴ بامداد ۲۶ درصد، از ساعت ۴ تا ۸ صبح ۵ درصد، بین ۸ تا ۱۲ ظهر ۱۲ درصد، بین ۱۲ تا ۱۶، ۱۴ درصد، و از ساعت ۱۶ تا ۲۰، ۱۵ درصد از کل تصادفات رخ داده است. مجموع تصادفات بین ساعات ۸ شب تا ۴ بامداد به ۵۴ درصد میرسد که بخش عمدهای از آن بهدلیل ترافیک شبانه و رانندگیهای پرخطر در ساعات خلوت است.
اطلاعات منتشرشده حاکی از آن است که ۸۰ درصد صدمات واردشده در تصادفات به خود راکب موتورسیکلت و ۱۴ درصد به ترکنشینان وارد شده است. در این میان، ضربه به ناحیه سر به عنوان مهمترین عامل مرگ شناخته میشود که عمدتاً در اثر عدم استفاده از کلاه ایمنی رخ میدهد.
این در حالی است که استفاده از کلاه ایمنی استاندارد میتواند تا حد زیادی احتمال مرگ را کاهش دهد، اما متأسفانه بسیاری از موتورسواران در گرمای هوا یا بهدلیل سهلانگاری، از این وسیله مهم ایمنی استفاده نمیکنند.
در جمعبندی، افزایش چشمگیر تصادفات منجر به فوت و جرح در میان موتورسواران تهران، بهویژه در بزرگراهها، لزوم توجه فوری به اصلاح زیرساختها، ارتقای فرهنگ رانندگی، و نظارت دقیقتر بر رفتار ترافیکی این قشر را ضروری میسازد.
پیشنهاداتی نظیر الزام قانونی به استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، افزایش گشتهای پلیس راهور در ساعات پرخطر، برگزاری دورههای آموزشی رایگان یا با یارانه برای موتورسواران، بهبود طراحی ایمنی بزرگراهها با ایجاد نوارهای هشداردهنده و خطوط ویژه، و افزایش آگاهی عمومی از طریق آموزش خانوادهها برای نظارت بر جوانان موتورسوار، میتواند بخشی از راهحلهای کاهش این بحران باشد.
موتورسواران امروز یکی از ستونهای حملونقل شهری هستند؛ اما در عین حال یکی از آسیبپذیرترین اقشار در برابر خطرات جادهای محسوب میشوند. عدم توجه به این واقعیت میتواند هزینههای انسانی، اقتصادی و اجتماعی سنگینی برای جامعه بهدنبال داشته باشد.
انتهای پیام/