13:13 27 / 04 /1404

هواوی خودروهای بدون راننده سطح ۳ و ۴ را آزمایش و روانه جاده می‌کند

هواوی خودروهای بدون راننده سطح ۳ و ۴ را آزمایش  و روانه جاده می‌کند
هواوی قصد دارد از سال جاری خودروهای نیمه‌خودران سطح ۳ را در بزرگراه‌های چین تجاری‌سازی کرده و آزمایش خودروهای سطح ۴ را در خیابان‌های شهری آغاز کند. این برنامه در ادامه توسعه سیستم پیشرفته Qiankun ADS انجام می‌شود و نیازمند تأییدیه قانونی از دولت چین است.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ شرکت هواوی قصد دارد از سال جاری میلادی، خودروهای مجهز به فناوری رانندگی نیمه‌خودران سطح ۳ را به‌صورت محدود در بزرگراه‌های چین تجاری‌سازی کند. این خبر را لی وِنگوانگ، رئیس بخش راه‌حل‌های هوشمند رانندگی هواوی، در تاریخ ۱۱ ژوئیه و در جریان رویداد «فروم خودروی چین» در شانگهای اعلام کرد.

به گفته لی، هواوی همچنین برنامه دارد آزمایش خودروهای سطح ۴ با قابلیت رانندگی کاملاً خودکار را در خیابان‌های شهری چین آغاز کند و تا سال ۲۰۲۶، این فناوری را به‌صورت گسترده در جاده‌های کشور به کار گیرد.

براساس اعلام منابع رسانه‌ای این اظهارات چند ماه پس از رونمایی نسل چهارم سیستم پیشرفته رانندگی «چیان‌کون» (Qiankun ADS) توسط هواوی مطرح می‌شود؛ سیستمی که در ماه آوریل معرفی شد و به گفته شرکت، آماده استفاده تجاری در خودروهای سطح ۳ در بزرگراه‌های چین است.

البته هواوی برای عرضه عمومی این فناوری نیازمند دریافت تأییدیه‌های قانونی از دولت چین است. طبق تعریف انجمن مهندسان خودرو (SAE)، سیستم رانندگی سطح ۳ به راننده اجازه می‌دهد بدون نظارت دائمی بر خودرو، در صورت نیاز کنترل را در دست بگیرد.

معنای اعداد در سطح بندی خودروهای خودران چیست؟

حال باید دانست که در فناوری رانندگی خودران، خودروها بر اساس میزان اتوماسیون و عدم نیاز خود به دخالت انسانی به شش سطح تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی توسط انجمن مهندسان خودرو (SAE) ارائه شده است و به‌عنوان یک استاندارد جهانی شناخته می‌شود. در ادامه گزارش، تفاوت این شش سطح را به‌صورت خلاصه بررسی می‌کنیم:

سطح نام توضیح نیاز به راننده
۰ بدون اتوماسیون کنترل کامل خودرو توسط راننده کاملاً ضروری
۱ کمک‌راننده سیستم‌هایی مانند کروز کنترل یا هشدار خروج از خط راننده باید کنترل را حفظ کند
۲ اتوماسیون جزئی کنترل هم‌زمان فرمان، سرعت و ترمز در شرایط خاص راننده باید هوشیار باشد
۳ اتوماسیون مشروط خودرو در شرایط خاص کاملاً خودران است؛ راننده در مواقع اضطراری وارد عمل می‌شود حضور و آمادگی راننده لازم است
۴ اتوماسیون بالا خودرو کاملاً خودران در مناطق مشخص؛ نیازی به راننده نیست مگر در شرایط خاص معمولاً بدون نیاز به راننده
۵ اتوماسیون کامل خودرو در همه شرایط بدون دخالت انسانی عمل می‌کند هیچ نیازی به راننده نیست

باید گفت در حال حاضر، بیشتر خودروهای خودران تجاری شدۀ دنیا در سطح ۲ قرار دارند. خودروهایی مانند Tesla Model S و Mercedes Drive Pilot از این سطح پشتیبانی می‌کنند. سطح ۳ به‌تازگی در برخی مدل‌ها مانند Audi A8 معرفی شده و سطح ۴ در تاکسی‌های خودران مانند Waymo مورد استفاده قرار گرفته است. سطح ۵ نیز هنوز به صورت تجاری سازی شده در اختیار مردم دنیا قرار ندارد.

نکتۀ دیگر اینکه در شرایط فعلی و زمان حال چندین شرکت بزرگ خودروسازی و فناوری در جهان در حال توسعه و آزمایش خودروهای خودران در سطح ۳ و ۴ هستند. این سطوح به ترتیب به معنای خودران مشروط (سطح ۳) و خودران با قابلیت رانندگی در شرایط خاص بدون نیاز به راننده (سطح ۴) هستند. 

شرکت‌های فعال در سطح ۳ (خودران مشروط)

همانطور که گفته شد، خودرهای سطح ۳، خودران مشروط هستند و این امکان را دارند که در شرایط خاص (مانند بزرگراه‌ها) کنترل کامل خود را به دست گیرند، اما راننده باید آماده مداخله باشد، در جدول زیر می‌توانید با برخی از مدل‌‎ها که قرار است با این فناوری در جاده‌ها خودنمایی کنند، آشنا شوید.

شرکت پروژه یا مدل وضعیت
Mercedes-Benz Drive Pilot فعال در آلمان و برخی ایالت‌های آمریکا
Honda Legend Hybrid EX اولین خودروی سطح ۳ تجاری در ژاپن
BMW i7 و سری 5 جدید در حال توسعه با قابلیت‌های سطح ۳
Audi A8 (با قابلیت Traffic Jam Pilot) توسعه متوقف شده به دلیل چالش‌های قانونی

شرکت‌های فعال در سطح ۴ (خودران پیشرفته)

خودرو در این سطح،  می‌تواند در مناطق مشخص بدون نیاز به راننده عمل کند، اما محدود به شرایط جغرافیایی یا آب‌وهوایی خاص است و نباید این ویژگی را یک امکان دائمی برای همۀ محیط‌ها تلقی کرد، خودروهای مهمی که بناست با سطح ۴ به مشتریان عرضه شوند، نام آن‌ها در جدول زیر وجود دارد.

شرکت پروژه یا پلتفرم وضعیت
Waymo (گوگل) Waymo One تاکسی‌های خودران در آریزونا و سان‌فرانسیسکو
Cruise (جنرال موتورز) Cruise AV آزمایش در سان‌فرانسیسکو و آستین
Baidu (چین) Apollo Go تاکسی‌های خودران در چند شهر چین
AutoX (چین) RoboTaxi آزمایش در شنژن و سایر مناطق
Motional (Hyundai + Aptiv) همکاری با Lyft تاکسی‌های خودران در لاس‌وگاس
Zoox (آمازون) خودروی طراحی‌شده اختصاصی در حال آزمایش در کالیفرنیا

دربارۀ خودروهای سطح ۳ باید این نکته را هم در نظر گرفت که خودران‌های این سطح نیاز به قوانین مشخص و زیرساخت‌های ارتباطی دارد. از طرفی خودران‌های سطح ۴ همانطور که گفته شد به طور معمول در مناطق جغرافیایی محدود با نقشه‌برداری دقیق کاربرد دارند.

نکتۀ پایانی نیز اینکه در شرایط فعلی بسیاری از شرکت‌ها برای دستیابی به فناوری خودروی خوران به‌صورت ترکیبی از فناوری‌های هوش مصنوعی، لیدار، رادار و نقشه‌های HD استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب