خاکی‌صدیق:

دانش‌آموختگان ایرانی مهره‌های گوگل و اپل نشوند

دانش‌آموختگان ایرانی مهره‌های گوگل و اپل نشوند
رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم گفت: حضور پررنگ متخصصان ایرانی در شرکت‌های پیشرو فناوری مانند گوگل و اپل، در حالی که نشان از توانمندی بالای علمی کشورمان دارد، زنگ خطری جدی برای نبودِ مدل بومیِ حکمرانی علمی محسوب می‌شود.

به گزارش آنا، علی خاکی صدیق در برنامهٔ دیدار و تکریم نخبگان و استادان برجستهٔ دانشگاه‌ها، ضمن تشکر از حضور رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری و همراهان به نقش توسل به ائمه اطهار (ع) اشاره و تاکید کرد: همان‌طور که تجربهٔ همهٔ ما نشان می‌دهد؛ ائمه اطهار (ع) هیچ گاه کسی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.

وی افزود: توصیف و توضیح مقام معظم رهبری از مفهوم عمیق «بسیج» برایم بسیار جالب توجّه است. ایشان بسیج را محدود نکرده‌اند. با این تعبیر هرکسی با هر تخصّصی و در هر رشته‌ای به کشور خدمت کند، ارزشمند است. برخی دانشگاهیان ممکن است به خارج رفته باشند؛ امّا آنها که مانده‌اند و برای کشور دغدغه دارند و برای نظام و اعتقادات شأن تلاش می‌کنند نیز، سزاوار تقدیرند. باید خوب فکر کنیم حتّی اگر اختلاف نظر‌های احتمالی جا‌هایی وجود داشته باشد؛ به هر صورت این افراد تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند. اگر آنها را جذب و حفظ نکنیم، باخته‌ایم و آنگاه فقدان افراد متخصّص و خلأ ناشی از فقدان آنان به‌وضوح احساس می‌شود.

خاکی صدّیق در موضوع حکمرانی علم گفت: ما نمی‌توانیم صرفاً مدل غرب یا شرق را کپی‌برداری کنیم. هر مدل حکمرانی علمی یک بستهٔ منسجم علمی، اجتماعی و فرهنگی است که مختصّ شرایط همان کشور طرّاحی شده است. کشور‌های موفّق در این حوزه هرکدام با سازوکار‌های متفاوتی عمل می‌کنند. متأسّفانه برخی از دانش آموختگان ما تبدیل به مهره‌های آن سیستم‌ها شده‌اند. نمونه‌اش حضور متخصّصان ایرانی در شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و … است. این افراد لزوماً آدم‌های بدی نیستند؛ ولی در عمل در خدمت سیستمی قرار می‌گیرند که ممکن است سلطه‌گر و یا جنایتکار باشد؛ بی‌آنکه خودشان هم حتّی متوجّه باشند.

رئیس مرکز هیات‌های امناء و هیات‌های ممیزه وزارت علوم: در ادامه به برخی آمار‌ها در زمینه بازگشت دانشجویان تحصیل‌کرده به کشور در مقایسه با سایر کشور‌ها اشاره کرد و گفت: تفاوت در آمار نشان‌دهندهٔ تفاوت بنیادین الگوی حکمرانی علم و فنّاوری است. برخی کشور‌ها توانسته‌اند با الگو‌های بومی پیشرفت‌هایی را به دست آورند.

این استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تأکید کرد: ضرورت دارد حوزهٔ علم و فنّاوری، به‌ویژه در موضوعاتی مانند ارتقا استادان ساماندهی شود. در این راستا کارگروهی متشکل از استادان باسابقهٔ دانشگاه‌های سراسر کشور و صاحبان تجربه در حوزهٔ ممیزی، مشغول بررسی آئین‌نامه‌ها هستند. این بررسی‌ها شامل مطالعهٔ تطبیقی تجربیات، بررسی آسیب‌ها و شناسایی موانع و پیشنهاد راه‌حل‌های متمرکز و عملیّاتی است.

وی افزود: هدف، احیای پتانسیل واقعی آموزش عالی کشور است. تحقق انتظارات رهبری از این نهاد حیاتی با اصلاح ساختار‌ها ممکن می‌شود. باید نقش نهاد‌های مؤثّر بازتعریف شود و تأثیر گذاران حوزهٔ آموزش عالی با انجام یک «کار بنیادی و انقلابی»، چالش‌های سازمانی و ساختاری را حل کنند و نهاد‌های کارآمد ورود حساب‌شده و تأثیرگذار داشته باشند. مشکلات حکمرانی علمی کشور باید به طور بنیادین حل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب