ایزدخواه: برای اسقاط خودرو مشوق درخوری نداریم/ انتقاد از کندی سامانه

«روح الله ایزدخواه» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه یکی از اساسیترین راهکارهای قانونی برای کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت اسقاط خودروهای فرسوده است تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد آلودگی هوا در تهران ناشی از خودروهای فرسوده است بنابراین جای اهمال کاری و تعارف نیست.
وی به مقایسه دولتهای مختلف در اجرای قانون اسقاط پرداخت و افزود: اسقاط خودرو متاسفانه در دولت آقای روحانی رها شد و مراکز اسقاط با اینکه همه شان خصوصی هستند در آن دوره دچار رکود سنگینی شدند، ولی الان بحمدالله با قانونی که در مجلس یازدهم تصویب کردیم اسقاط خودرو فرسوده به جریان افتاده است.
ایزدخواه خاطرنشان کرد: همین الان حدود ۲۰۰ هزار گواهی اسقاط خودرو در سامانه وجود دارد و قانون الزام کرده که برای واردات خودرو و یا تولید خودرو نیاز به گواهی اسقاط خودرو است منتها الان خلئی که داریم این است که مشوق چندانی از جمله تسهیلات بانکی برای دارندگان خودروهای فرسوده دیده نشده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: زمان دولت آقای احمدی نژاد تسهیلات بانکی داده میشد و دارندگان خودرو فرسوده راغب میشدند که خودروشان را تبدیل کنند. الان یک مقدار نیاز به این تشویق هست و دوم اینکه باید مصارف گواهی اسقاط هم متنوع شود. الان صرفاً برای واردات خودرو و یا تولید خودرو وجود داد. ما معتقدیم که میتوانیم از این ابزار استفاده کنیم.
وی افزود: مثلا برای عوارض محیط زیست، عوارض مالیاتی و برای ساختمان سازی میشود گواهی اسقاط خودرو را که یک برگ اوراق بهادار است در نظر گرفت؛ بنابراین میتوانیم از این ابزار استفاده کنیم تا سایر اهداف قانون گذاری را با آن محقق کنیم. اگر این تقاضا متنوع بشود طبیعتاً چرخه اسقاط خودرو سرعت خواهد گرفت.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه در تهران هم به طور ویژه بنده در مجمع نمایندگان استان تهران مطرح کردم که ما برای آلودگی هوای تهران فوریترین و آمادهترین راهکار قانونی که داریم اسقاط خودروهای فرسوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین سهم را هم این امر از آلودگی تهران دارد باید به سرعت این قضیه را دنبال کنیم.
وی با انتقاد از کند بودن سامانه اسقاط خودرو گفت: من به رئیس سازمان گسترش و نوسازی هم در جلسهای که داشتیم گفتم این سامانه باید اصلاح شود و امضاهای طلایی باید حذف شوند؛ به طوری که رعایت انصاف و عدالت بشود. آقایان قول دادهاند به ما که به سرعت سامانه را تکمیل میکنند که به هر حال طوری باشد که همه چیز از طریق سامانه انجام شود و در گواهیهایی که در سامانه عرضه میشود و تقاضاهایی که صورت میگیرد تعارض منافعی وجود نداشته باشد.
ایزدخواه در پاسخ به این انتقاد که الان نسبت به دوره قبل از آقای روحانی شرایط اسقاط طوری است که وامهای سنگین به مالکان خودرو تحمیل میکند، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمتهای خودرو و جهشی که داشته کسی که خودرو اسقاط میکند حدود مثلا ۱۰۰ میلیون تومان برای خودرو اسقاطی اش دریافت میکند. فاصله این ۱۰۰ میلیون تا قیمت حتی خودروهای همین داخلی را حساب کنیم خیلی زیاد است. حالا نمیگوییم خودرو صفر یک خودروی مثلاً کارکرده هم دریافت کند باز فاصله دارد. به این جهت باید برای این قضیه فکری کرد که بهترین راه همان تسهیلات بانکی است.
وی افزود: البته در قانون ما منابعی که حاصل از همین فرایند اسقاط خودرو در قانون ساماندهی خودرو است گذاشتیم که اگر گواهی کم بود به جای آن دولت میتواند از تولید کننده خودرو یا واردکننده.
این نماینده مجلس ادامه داد: این منابع الان در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته حدود ۱۱ همت است که البته چهار همت آن را دولت پارسال برای خرید گندم برداشت کرد و هفت همت الان نزد این صندوق موجودی دارد که طبق قانون این باید برای توسعه حمل و نقل عمومی، دوگانه سوز کردن، برقی کردن خودروهای عمومی و موتورسیکلتها استفاده شود.
ایزدخوه با اشاره به اینکه طبق استعلامی که ما گرفتیم صندوق این کار را شروع کرده و قراردادهای لازم را بسته است ولی هنوز کند است گفت: امیدواریم این قضیه سرعت بگیرد که آن اهدافی که دنبالش بودیم و این منابعی که میآید در جای دیگری خرج نشود و مستقیما در بهینه سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و این دست مسائل استفاده شود.
وی افزود: الان با توجه به کمبود منابعی که در کشور به خاطر جهش قیمت خودرو رخ داده ما این مشکل را داریم و فعلا نمیتوانیم به منابع دولتی فشار بیاوریم؛ بنابراین بهترین راه همان منابع بانکی است.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس به گله مندی بانکها از حجم تکالیفی که دارند هم اشاره و تاکید کرد: بنابراین بهترین راه مهار تورم در بازار خودرو است که اگر انجام شود اساساً تمام این فرایندها و فعل و انفعالات حوزه خودرو از جمله اسقاط خودرو هم فعال میشود و سرعت میگیرد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید باید دارندگان خودروهای فرسوده علاوه بر بهایی که بابت خودرو دریافت میکنند یک گواهی صرفه جویی انرژی هم دریافت بکنند و طبق این قانون امکان پذیر است.
وی افزود: یکی از مشوقهای که بنده دنبالش بودم و مفصل با مقامات و مسئولین اجرایی بارها مطرح کردم این است که آن ابزار گواهی صرفه جویی انرژی را که تکلیف هفتم هم هست طبق قانون هم تعریف شده است فعال شود. در این صورت یک مشوق دومی هم دارنده خودرو دریافت میکند. یعنی علاوه بر بهای خود خودرو، مبلغ دیگری هم به عنوان گواهی صرفه جویی انرژی میتواند دریافت کند که این تشویق مضاعف میشود. منتها در این قضیه فعلاً وزارت نفت کجدار و مریز رفتار کرده و خیلی همراهی نکرده است.
ایزدخواه به عمل نکردن به قانون در دولت روحانی هم اشاره کرد و گفت: سابق بر این زمان آقای روحانی اساساً وزارت نفت زیر بار اجرای قانون نمیرفت و صریحا میگفت که ما قانون ماده ۱۲ را اجرا نمیکنیم الان دولت این را نمیگوید. البته وزارت اقتصاد و سازمان برنامه مکلفند در این قضیه اقدام کنند باید در واقع تاکید مضاعفی از سمت رئیس جمهور انجام شود که این چرخه انشالله تکمیل شود. به لحاظ قانونی ما معتقدیم هیچ خلأ قانونی وجود ندارد در مسیر اسقاط خودرو.
این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: اسقاط خودرو یک موضوع فرابخشی هست و صرفاً با یک وزارتخانه مثل وزارت صمت انجام نمیشود. دستگاههای دیگر هم باید حتماً در این قضیه نقش خودشان را ایفا کنند.
انتهای پیام/