تحول بنیادین در کلاس‌های ابتدایی؛ معلمان تبدیل به تولیدکنندگان دانش شدند

تحول بنیادین در کلاس‌های ابتدایی؛ معلمان تبدیل به تولیدکنندگان دانش شدند
برای اولین بار، آموزش ابتدایی در کانون توجه ریاست جمهوری قرار گرفته و با آغاز برنامه تحولی در نظام آموزشی، کلاس‌های درس از الگوی سنتی خارج شده و به فضاهای پویا، مشارکتی و یادگیرنده‌محور تبدیل می‌شوند. در این رویکرد نوین، معلمان دیگر تنها منتقل‌کننده دانش نیستند، بلکه تولیدکننده و تسهیل‌گر یادگیری محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری آنا، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تغییر واقعی زمانی رخ می‌دهد که کلاس‌های درس از الگوی سنتی خارج شده و به محیط‌هایی پویا، شاداب، مشارکتی و یادگیرنده‌محور تبدیل شوند، اظهار کرد: برای اولین بار آموزش‌وپرورش در مرکز توجه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، یعنی ریاست جمهوری قرار گرفته و برنامه تحول با حمایت کامل در حال اجراست.

وی افزود: این برنامه دارای دو بخش اصلی است، عدالت آموزشی که شامل رفع محرومیت، توسعه فضا‌های آموزشی و بهره‌گیری از فناوری برای ایجاد فرصت‌های برابر است و اصلاح روش‌های یاددهی یادگیری با توسعه روش‌های نوین تدریس، بهره‌گیری از یادگیری گروهی، خلاقانه و فعال در محیط‌های یادگیری.

حکیم‌زاده ضمن تشریح ساختار اجرایی، به ایجاد اجتماعات یادگیری در سطح مدارس اشاره کرد و گفت: در این اجتماعات، معلمان نه فقط دریافت‌کننده محتوا، بلکه تولیدکننده، تسهیل‌گر و عامل اصلی تغییر هستند. این رویکرد مبتنی بر باور به توانمندی‌های معلمان طراحی شده است.

وی متذکر شد: در این برنامه، برای هر اجتماع یادگیری یک سرگروه آموزشی در نظر گرفته شده که وظیفه هدایت تیم، ایجاد تعامل، دریافت و ارسال محتوای تولیدشده و ارائه بازخورد را دارد. همچنین محتوای تولیدی توسط معلمان در قالب فیلم، اینفوگرافیک، خلاصه‌کتاب، اسلاید و... در سامانه‌های مشخص بارگذاری شده و پس از ارزیابی در مخازن استانی و کشوری به اشتراک گذاشته می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری دوره‌های حضوری توانمندسازی در مشهد و همچنین آموزش‌های مجازی در بستر سامانه‌های آموزش وزارتخانه از جمله شاد و سامانه اجتماعات یادگیری خبر داد. این آموزش‌ها با هدف آماده‌سازی معلمان برای اجرای کلاس‌های مشارکتی، گروه‌محور و یادگیرنده‌محور انجام می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری و هم‌افزایی همکاران و کارشناسان مناطق آموزشی استان، برنامه اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری در استان همدان به شکل مطلوبی پیگیری و اجرایی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب