هوش مصنوعی؛ ابزاری برای پیشرفت یا یک چالش فرهنگی جدید

سید علی موسوی هیأت علمی دانشگاه شیراز در گفتوگو با خبرنگار آنا، با اشاره به تأثیر غیرقابل انکار هوش مصنوعی در زندگی روزمره گفت: امروزه هوش مصنوعی نه تنها در حوزه دانشگاهی، بلکه در زندگی روزمره نیز تأثیرگذار است؛ از خانهداران برای سوالات مربوط به آشپزی گرفته تا پزشکان برای تشخیص بهتر بیماری و داروی موثر و تحلیل نتایج آزمایشهای خون، از این ابزارها استفاده میکنند.
وی با انتقاد از نبود فرهنگسازی مناسب برای ورود هوش مصنوعی به حوزه آموزش و پژوهش، افزود: متأسفانه عدم فرهنگسازی صحیح باعث شده بسیاری از استادان و معلمان معتقد باشند این ابزار به وسیلهای برای تنبلی دانشجویان تبدیل شده است.
این استاد دانشگاه، تأکید کرد: اگر بتوانیم به صورت حرفهای از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنیم، میتواند خروجیهای پژوهشی و کیفیت آموزش ما را ارتقا دهد. به عنوان مثال، در نگارش مقالات علمی، این ابزارها میتوانند در شناسایی نقاط نوآوری، گپهای تحقیقاتی، تحلیل شکلها و بهبود نگارش انگلیسی کمک مناسبی کنند.
وی، اضافه کرد: هوش مصنوعی همچنین میتواند در سازماندهی بهتر مقالات، توسعه پروتکلهای آزمایشگاهی و رفع خطاها در کدنویسی با زبانهایی مانند متلب و پایتون از طریق پرسش و پاسخ آگاهانه به پژوهشگران کمک کند.
موسوی، با بیان اینکه در تعریف موضوعات پایاننامه و پروژههای درسی به طور گستردهای از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنیم، توضیح داد: با ارائه ورودیهای دقیق و آگاهانه به این ابزارها، میتوان موضوعات پژوهشی و سرفصلهای درسی را بهبود داد و فایلهای آموزشی سازماندهی شده و با کیفیتتری تهیه کرد.
این استاد دانشگاه، افزود: تصاویر مفهومی و محتواهایی که هوش مصنوعی تولید میکند، به ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان کمک قابل توجهی کرده است.
این پژوهشگر، همچنین به چالشها و دغدغههای استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت که دانشگاه شیراز به عنوان یکی از پنج دانشگاه مادر کشور، با برگزاری کارگاههای مقالهنویسی، پروپوزالنویسی و آموزش استفاده صحیح از این ابزارها، در تلاش است فرهنگسازی مناسبی انجام دهد.
موسوی تأکید کرد: هدف این است که دانشجویان با بهرهگیری درست از هوش مصنوعی، کیفیت یادگیری و پروژههای خود را ارتقا دهند و این ابزار به هیچ عنوان بهانهای برای تنبلی یا کاهش تلاش علمی آنها نباشد.
نقش اساسی هوش مصنوعی در آموزش زبان و تعاملات بینالمللی
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز از تجربه شخصی خود در استفاده از هوش مصنوعی برای آمادگی مصاحبه جذب هیأت علمی سخن گفت و اظهار کرد: زمانی که میخواستم در مصاحبه هیأت علمی دانشگاه شیراز شرکت کنم، با استفاده از ابزارهایی مانند مصاحبه، پرسش و پاسخهایی را از طریق هوش مصنوعی دریافت و تمرین کردم که در پذیرش من به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز تأثیر بسزایی داشت.
این استاد دانشگاه همچنین به نقش هوش مصنوعی در تسهیل ارتباطات بینالمللی اشاره کرد و گفت: دانشجویان بینالمللی نیز با استفاده از ابزارهای قدرتمند ترجمه که هوش مصنوعی در اختیار آنها قرار میدهد، توانستهاند تعامل بیشتری با محققان، دانشجویان و اساتید ایرانی داشته باشند.
وی در ادامه به چالشهای استفاده از هوش مصنوعی در نگارش مقالات علمی پرداخت و توضیح داد: در حال حاضر شاخص مشابهت متون تولید شده توسط هوش مصنوعی نباید از درصدی فراتر رود، البته اگر متن را ویرایش یا جهتدهی کرده باشیم، شامل این محدودیت نمیشود. اگر این شاخص بالا باشد، ممکن است مقاله با مشکل مواجه شود.
این عضو هیأت علمی همچنین به نقش مهم دانشگاه شیراز در انتقال دستاوردهای علمی به عموم اشاره کرد و هوش مصنوعی را عاملی موثر در تسریع روند پژوهشهای علمی دانست و گفت: هوش مصنوعی سرعت رسیدن پژوهشگران به نتایج منطقی و مطلوب را به طور چشمگیری افزایش داده است.
وی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در سنتز مواد افزود: قبلاً برای اصلاح پروتکلها مجبور بودیم آزمایشهای زیادی انجام دهیم که بسیار زمانبر، پرهزینه و انرژیبر بود، اما اکنون با کمک هوش مصنوعی و پیشنهادهای دقیق آن، میتوانیم در وقت، هزینه و انرژی صرفهجویی کنیم.
این استاد دانشگاه همچنین درباره تحلیل دادههای آزمایشگاهی، توضیح داد: در حوزه مواد پیشرفته، برای تحلیل آزمونهایی مانند XRD، FTIR، رامان و تصاویری مانند TEM و SEM، قبلاً باید مقالات زیادی را مطالعه میکردیم تا به رفرنسهای مورد نیاز برسیم، اما اکنون ابزارهای هوش مصنوعی به سرعت ما را به تحلیلهای دقیق و مطلوب هدایت میکنند.
وی در پایان تأکید کرد که هوش مصنوعی نقش مهمی در ارتقای کیفیت و سرعت پژوهشهای علمی ایفا میکند و میتواند به توسعه علمی کشور کمک کند.
انتهای پیام/

بهروزرسانی محتوای آموزش با دستیار هوش مصنوعی ممکن شد
