سامانه اسکان تابستانه آموزش و پرورش فعال ماند/ مدارس مستحکم در آمادگی کامل برای خدمترسانی در شرایط بحران

به گزارش خبرنگار آنا، با توجه به تحولات منطقهای و حساسیتهای امنیتی، آمادگی نهادهای دولتی برای مواجهه با بحرانهای احتمالی، به ویژه در شرایط جنگی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان، وزارت آموزش و پرورش با بهرهگیری از ظرفیت سامانه اسکان تابستانه و قابلیتهای مدارس مستحکم، نقش مؤثری در تقویت زیرساختهای خدمترسانی موقت و پناهگاهی ایفا میکند.
سامانه اسکان تابستانه؛ فراتر از رزرو سفرهای تابستانی
سامانه اسکان تابستانه وزارت آموزش و پرورش، به عنوان بستری رسمی و معتبر، همچنان فعال و آماده پذیرش درخواستها است. علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرنگار آنا، تاکید کرد که این سامانه فرصتی مناسب برای تمامی افراد، از فرهنگیان گرفته تا عموم مردم، فراهم کرده تا بتوانند در شرایط عادی، مدارس سراسر کشور را برای سفرهای تابستانی رزرو کنند.
اگرچه این سامانه به طور رسمی برای رزرو مدارس در ایام تابستان جهت اقامت فرهنگیان و خانوادهها طراحی شده است، اما ماهیت زیرساختی آن، امکان بکارگیری در شرایط اضطراری و بحران را نیز فراهم کرده است. این سامانه میتواند به عنوان بستری سازمانیافته برای مدیریت و ساماندهی اسکان موقت در مواقع بحران مورد استفاده قرار گیرد.
آمادگی مدارس برای شرایط اضطراری و بحران
وزارت آموزش و پرورش با توجه به ساختار فیزیکی مستحکم و مقاوم برخی مدارس، آنها را به عنوان پناهگاههای امن برای زمان بحران انتخاب کرده است. این مدارس، به دلیل مقاومت ساختاری در برابر تهدیدات احتمالی، و نیز موقعیت جغرافیایی مناسب، میتوانند به عنوان مراکز خدمترسانی موقت شامل ارائه خدمات بهداشتی، تغذیه و مراقبتهای درمانی، نقش کلیدی ایفا کنند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شرایط خاص کشور در زمینه بحرانها و احتمال بروز شرایط غیرعادی مانند جنگ گفت: در چنین مواقعی، با هماهنگی استانداریها و فرمانداریها، مدارس دارای بناهای مستحکم و ایمن به عنوان پناهگاه و مراکز خدمترسانی موقت انتخاب میشوند. این تصمیمها به صورت محلی اتخاذ شده و وزارت آموزش و پرورش نقش هماهنگکننده دارد.
فرهادی افزود: خدمات موقت ارائه شده توسط این مدارس میتواند شامل پناهگاه امن، تغذیه، خدمات بهداشتی و درمانی باشد و این خدمات تحت نظارت مستقیم استانداران و فرمانداران در مناطق مختلف انجام میشود.
وی تصریح کرد که این پناهگاهها صرفاً به صورت موقت هستند و با شروع سال تحصیلی، مدارس باید به وظیفه اصلی خود یعنی آموزش دانشآموزان بازگردند.
لزوم شرایط خاص برای انتخاب مدارس به عنوان پناهگاه
فرهادی درباره ویژگیهای مدارس منتخب گفت: این مدارس باید دارای بناهای مستحکم و مقاوم در برابر تهدیدات احتمالی باشند و همچنین از نظر جغرافیایی به گونهای قرار گرفته باشند که دسترسی آسان و سریع به آنها امکانپذیر باشد.
برنامهریزی دقیق برای برگزاری امتحانات داخلی
در ادامه، سخنگوی آموزش و پرورش به موضوع امتحانات داخلی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تمامی امتحانات باقیمانده باید به گونهای برنامهریزی و برگزار شوند که خللی در روند سال تحصیلی جدید ایجاد نکنند.
وی یادآور شد که امتحانات نهایی تا ۲۲ خرداد ماه به پایان رسیده و تنها دو امتحان در مقطع متوسطه باقی مانده است. فرهادی تأکید کرد: اگر شرایط به گونهای پیش برود که امکان برگزاری امتحانات فراهم باشد، این دو امتحان به زودی برگزار میشوند و در غیر این صورت، برنامه جدید و اطلاعرسانی لازم به دانشآموزان ارائه خواهد شد.
هرچند این اقدامات گام مثبتی در راستای آمادگی کشور محسوب میشود، اما چالشهایی نیز وجود دارد. از جمله نیاز به تقویت زیرساختهای فنی، تامین امکانات پزشکی و تغذیه کافی، آموزش نیروی انسانی متخصص برای مدیریت پناهگاهها و همچنین تضمین امنیت مدارس در شرایط جنگی.
علاوه بر این، ضرورت دارد که این برنامهها به طور مستمر مورد بازبینی و تمرین قرار گیرند تا در شرایط واقعی بحران، عملکرد مطلوب و بدون نقص تضمین شود.
سامانه اسکان تابستانه و استفاده از مدارس مستحکم به عنوان پناهگاههای موقت، نمونهای از مدیریت هوشمندانه منابع موجود در شرایط بحرانی است. این سازوکار میتواند بخشی از راهکارهای جامع مدیریت بحران کشور باشد که با ارتقاء و توسعه مستمر، نقش مهمی در حفظ سلامت و امنیت شهروندان ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام/