شهادت دکتر طهرانچی؛ آغازگر موج جدیدی از تعهد و پیشرفت علمی

به گزارش خبرنگار آنا، جنایت تروریستی ددمنشانه رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی، که طی آن جمعی از سرداران سرافراز عرصه دفاع و مقاومت؛ سرلشکر پاسدار محمد باقری، سرلشکر پاسدار حسین سلامی و سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید و نیز شماری از دانشمندان برجسته و فرهیختگان میهن، از جمله استاد عالیقدر و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر محمدمهدی طهرانچی، مظلومانه به فیض شهادت نائل آمدند، موجب تأثر و تألم عمیق و خشم مقدس جامعه علمی، دانشگاهی و آحاد ملت شریف ایران گردید. این جنایت وحشیانه، داغی سنگین بر دلها نهاد و عمق خباثت، استیصال و ضعف ذاتی دشمن را در مواجهه با اراده پولادین یک ملت مقاوم آشکار ساخت.
بر همین اساس، محمد علی اکبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با محوریت حمله رژیم صهیونیستی به نظام جمهوری اسلامی ایران به سوالات خبرنگار آنا پاسخ داد.
آنا: شهادت دکتر طهرانچی، دانشمند فرهیخته نظام جمهوری اسلامی ایران چه تأثیری بر انگیزه و تعهد دانشگاهیان دارد؟
علی اکبری: خون پاک شهید دکتر محمد مهدی طهرانچی، دانشمندی که در حوزه علوم هستهای و در میدان جهاد علمی سختکوش و ثابت قدم بود با حمله رژیم کودککش صهیونیستی بر زمین ریخت تا فصل جدیدی از تعهد و غیرتِ دانشگاهی رقم زده شود. این چهره ماندگارِ علمی و جهادگرِ نستوه، نه تنها در پیشبرد مرزهای دانش تلاشی خالصانه داشت، بلکه با روحیهای انقلابی، مدافع مدیریت علمی در سنگر دانشگاه بود و شهادت او، یادآور پیام الهی «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ»؛ است، چراکه. شهیدان، زندهاند و رزقشان نزد پروردگارشان جاری است.
آنا: ترور دانشمندان هستهای مانند دکتر طهرانچی، چگونه بر روند آموزش و پژوهش در دانشگاهها و امنیت استادان و دانشجویان اثر منفی خواهد گذاشت؟
علی اکبری: این گونه حملات، علاوه بر ایجاد فضای ناامنی، میتواند موجب کندی برخی پروژههای پژوهشی حساس و حیاتی شود، به ویژه در حوزههای مرتبط با فناوریهای راهبردی و هستهای، اساتید و پژوهشگران ممکن است با محدودیتهای امنیتی بیشتری مواجه شوند که بر دسترسی به منابع، آزمایشگاهها و همکاریهای علمی داخلی و بینالمللی تأثیرگذار است.
تضمین امنیت و ارتقای زیرساختها؛ راه استمرار پیشرفت علمی در دانشگاههای کشور
با این حال، دانشگاهها و مراکز علمی باید با تقویت زیرساختها و حمایت از پژوهشگران، به تلاش برای استمرار و ارتقاء فعالیتهای علمی ادامه دهند. همچنین امنیت جامعه علمی، به ویژه اساتید و دانشجویان فعال در حوزههای حساس، باید به بالاترین سطح ارتقا یابد. این موضوع نیازمند همکاری نزدیک نهادهای امنیتی، دانشگاهها و دستگاههای فرهنگی است تا با ایجاد محیطی امن و آرام، امکان تمرکز بر آموزش و تحقیق فراهم شود. همچنین، افزایش آگاهی و آموزشهای امنیتی به اعضای دانشگاهها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
دانشگاهها؛ سنگر خوداتکایی علمی و پرورش نسل مقاوم در مسیر پیشرفت ایران
این حوادث باید به عنوان انگیزهای برای تقویت خوداتکایی علمی، توسعه فناوریهای بومی و ترویج فرهنگ مقاومت و پایداری در جامعه دانشگاهی تلقی شود. دانشگاهها نقش مهمی در تربیت نسلی دارند که بتوانند با توان علمی و پژوهشی قوی، چالشها و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند. در نهایت، با وجود تمام سختیها، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باید پایگاههای اصلی رشد علمی و فرهنگی کشور باقی بمانند و با وحدت و همکاری، مسیر پیشرفت را با قدرت ادامه دهند.
آنا: دانشگاهها و جامعه علمی چه نقش و مسئولیتی در حمایت از خانواده شهدا و ادامه مسیر علمی آنها دارند؟
علی اکبری: دانشگاهها و مؤسسات علمی در تداوم راه شهدای علمی و دانشگاهی نقش کلیدی دارند؛ این نقش با تربیت دانشجویان متعهد، تقویت روحیه مسئولیتپذیری علمی، معرفی الگوهای شهیدان علم، و پیوند علم با مسائل واقعی کشور معنا پیدا میکند. ترویج فرهنگ علممحور همراه با ایمان، حفظ استقلال علمی، همکاری با نهادهای راهبردی، و پاسداشت عملی مقام شهدا از طریق نامگذاری، کرسیهای علمی و جوایز، میتواند راه این بزرگان را زنده نگه دارد و دانشگاه را به مرکز پرورش مجاهدان علمی بدل سازد.
دانشگاهها، الهامبخش پیشرفت و مسئولیتپذیری با زنده نگه داشتن یاد شهدای علمی
دانشگاهها باید با برگزاری مراسم یادبود، نشستهای تخصصی و فرهنگی، یاد و ارزشهای شهدای علمی و دفاع مقدس را زنده نگه دارند تا نسلهای جدید با اهمیت فداکاریهای آنان آشنا شوند و انگیزهبخش راه پیشرفت علمی و اخلاقی باشند. دانشگاهها باید با ایجاد برنامههای ویژه، پژوهشهای تخصصی و پروژههای فناورانه در حوزههایی که شهدا در آن فعال بودند، مسیر علمی آنان را ادامه دهند. این اقدام، نوعی تجلیل عملی از جانفشانی آنان است و به تحقق اهداف راهبردی کشور کمک میکند. تشویق دانشجویان و اساتید به مشارکت در امور فرهنگی و اجتماعی مرتبط با خانواده شهدا، ایجاد گروههای حمایتی و شبکههای همیاری علمی و اجتماعی میتواند به تقویت حس مسئولیت و همدلی در فضای دانشگاهی منجر شود. ادغام مباحث اخلاقی، دفاع مقدس و مسئولیت اجتماعی در برنامههای درسی و فرهنگی دانشگاهها باعث میشود که نسلهای آینده با ارزشهای والای شهدا آشنا شده و آنها را الگوی زندگی و فعالیت علمی خود قرار دهند.
آنا: این حملات چه پیامدهایی برای روابط بینالملل ایران و همکاریهای علمی با سایر کشورها دارد؟
علی اکبری: حملات تروریستی به دانشمندان و نخبگان ایرانی، پیامدهای چندلایهای بر روابط بینالملل ایران و همکاریهای علمی دارد. این اقدامات، فضای بیاعتمادی و ناامنی را در تعاملات علمی ایجاد کرده و موجب احتیاط یا محدودسازی همکاریهای برخی کشورها با ایران میشود، بهویژه در حوزههای حساس مانند هستهای، فناوریهای پیشرفته یا امنیت سایبری.
حملات تروریستی؛ تقویت همبستگی ملی و شتاب به سوی خودکفایی علمی ایران
از سوی دیگر، این حملات میتوانند همبستگی داخلی را تقویت کرده، انگیزه خودکفایی علمی را افزایش دهند و سبب جهتگیری سیاستهای علمی بهسوی استقلال و بومیسازی شوند. در سطح بینالمللی نیز، تصویری از ایران بهعنوان قربانی ترور علمی شکل میگیرد که در مجامع بینالمللی میتواند دستاویز دیپلماسی علمی برای پیگیری حقوق و امنیت پژوهشگران شود. در مجموع، این حملات فضای علمی کشور را هم با تهدید و محدودیت مواجه میکند و هم با انگیزه مقاومت و نوآوری.
تقویت دیپلماسی علمی و توسعه ظرفیتهای بومی؛ راهبرد ایران در برابر محدودیتهای جهانی
در واکنش به محدودیتهای احتمالی همکاری بینالمللی، ایران ممکن است با جدیت بیشتری به توسعه ظرفیتهای بومی علمی و فناوری خود بپردازد. این امر میتواند به گسترش شبکههای داخلی پژوهشی و افزایش سرمایهگذاری در فناوریهای بومی منجر شود. با وجود تنشها، ایران میتواند روابط علمی و فناورانه خود را با کشورهای دوست و همسو را تقویت کند. ایجاد و توسعه مراکز مشترک پژوهشی، تبادل استاد و دانشجو، و پروژههای فناوری با این کشورها میتواند بخشی از راهبرد مقابله با پیامدهای منفی باشد. باید از ظرفیتهای دیپلماسی علمی برای کاهش تنشها و ایجاد فرصتهای همکاری استفاده شود. دانشگاهها و مراکز پژوهشی میتوانند نقش سفیران علمی را ایفا کنند و ارتباطات علمی را به عنوان پلی برای تفاهم و همکاریهای بلندمدت حفظ کنند.
آنا: چگونه میتوان از سلامت روان دانشجویان و اساتید در شرایط بحرانی و تهدیدات امنیتی حمایت کرد؟
علی اکبری: دانشگاهها باید با تقویت مراکز مشاوره روانشناسی، فضایی امن برای دریافت کمکهای تخصصی فراهم کنند تا افراد بتوانند احساسات اضطراب، استرس و ترس خود را بیان و مدیریت کنند. آموزش مهارتهای مقابله با استرس، مدیریت هیجانات، تکنیکهای آرامسازی و تمرینهای ذهنآگاهی به دانشجویان و اساتید کمک میکند تا در شرایط بحرانی روان خود را کنترل کنند و سلامت روانی خود را حفظ نمایند.
گفتگوی آزاد و حمایت عاطفی؛ راهکار دانشگاهها برای کاهش استرس و افزایش آرامش جامعه علمی
تشویق به تشکیل گروههای حمایتی دانشجویی و اساتید که امکان گفتوگو، تبادل تجربه و حمایت عاطفی را فراهم کنند، میتواند اثر مثبتی در کاهش احساس تنهایی و استرس داشته باشد. همکاری نزدیک دانشگاه با سازمانها و نهادهای بهداشت روانی و درمانی به منظور بهرهگیری از منابع تخصصی و تسهیل دسترسی به خدمات درمانی ضروری است. رعایت امنیت فیزیکی و روانی محیط آموزشی، از طریق برنامههای مدیریت بحران، افزایش حضور مشاوران و مسئولان پاسخگو به مسائل روانی، موجب احساس آرامش و اعتماد در جامعه دانشگاهی میشود. شناسایی و حمایت ویژه از افرادی که به دلایل مختلف مانند از دست دادن نزدیکان یا مواجهه مستقیم با تهدیدات در معرض فشارهای روانی بیشتر هستند، اهمیت زیادی دارد. تشویق به باز بودن فضای گفتوگو درباره مسائل روانی، کاهش تابوها و ترویج همدلی و درک متقابل، باعث میشود افراد راحتتر به دنبال کمک بروند.
آنا: و در پایان چگونه باید حمله رژیم صهیونیستی به خاک نظام جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد؟
علی اکبری: ما به شدت حمله ناجوانمردانه و تروریستی رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران و شهادت دانشمندان برجسته مانند دکتر طهرانچی و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم میکنیم. این اقدام، نقض آشکار اصول حقوق بینالملل، حاکمیت ملی و امنیت منطقهای است و نشاندهنده استمرار سیاستهای خصمانه و ترور دولتی علیه ملت ایران است. جمهوری اسلامی ایران قاطعانه بر حق خود در دفاع از امنیت و تمامیت ارضی تأکید دارد و ضمن اعلام آمادگی برای پاسخ مقتدرانه، از جامعه جهانی میخواهد که با ایستادگی در برابر این اقدامات خشونتآمیز، امنیت و صلح را در منطقه تضمین کنند. ما ضمن تجلیل از فداکاریهای شهدای علمی و دفاعی، مسیر پیشرفت علمی و امنیت ملی را با قدرت و وحدت ادامه خواهیم داد.
انتهای پیام/