۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در «تابستان فناورانه» کدنویسی می‌آموزند

۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در «تابستان فناورانه» کدنویسی می‌آموزند
با عنوان «تابستان فناورانه»، سه میلیون و نهصد هزار دانش‌آموز دوره اول متوسطه در تابستان امسال در قالب طرحی جامع، آموزش‌های کدنویسی و هوش مصنوعی را تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

حمید یزدانی، مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در با بیان اینکه سه میلیون و نهصد هزار دانش‌آموز دوره اول متوسطه در تابستان امسال در قالب طرحی جامع، آموزش‌های کدنویسی و هوش مصنوعی تحت پوشش قرار گرفتند، درباره اهداف و نحوه برگزاری تابستان فناورانه به خبرنگار آنا، گفت: می‌خواهیم دانش‌آموزان ما تنها مصرف‌کننده نباشند، بلکه بتوانند در لایه‌های عمیق فناوری هوشمند سُرآمد باشند. سازمان آموزش و پرورش کشور در راستای تقویت مهارت‌های دیجیتال دانش‌آموزان، برنامه‌ای جامع با عنوان «تابستان فناورانه» را برای تابستان امسال در نظر گرفته است. این طرح شامل آموزش کدنویسی و هوش مصنوعی به سه میلیون و نهصد هزار دانش‌آموز دوره اول متوسطه است.

یزدانی اظهار کرد: هدف ما از این طرح تنها آشنایی دانش‌آموزان با هوش مصنوعی نیست، بلکه می‌خواهیم آنان را به تولیدکنندگان در زمینه‌هایی مانند نوشتن کتابخانه‌های کاربردی، طراحی شخصیت‌های دیجیتال و ساخت بازی تبدیل کنیم. بدون این ظرفیت‌ها، نمی‌توانیم در لایه‌های عمیق هوش مصنوعی سُرآمد شویم.

وی در ادامه گفت: این آموزش‌ها امسال در قالبی متفاوت و مبتنی بر گوشی همراه برگزار می‌شود. این رویکرد به دلیل وجود چالش‌هایی در دسترسی به سخت‌افزار در مدارس است. در این طرح، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزارت ارتباطات و دو شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی پای کار آمده‌اند و آموزش‌ها را به صورت منطقه‌ای پیگیری خواهند کرد.

بر اساس اعلام یزدانی، ثبت‌نام این دوره‌های آموزشی از پایان خردادماه آغاز می‌شود و آموزش‌ها از اول تیرماه در سه مرحله (تیر، مرداد و شهریور) برگزار خواهد شد. در پایان شهریورماه نیز سه رویداد بزرگ و یک آزمون جامع برگزار می‌شود که فصل اول این طرح را به پایان می‌رساند.

وی درباره فصل دوم آموزش‌ها که در سال تحصیلی آینده ادامه خواهد یافت، افزود: در این مرحله قصد داریم دانش‌آموزان با زبان برنامه‌نویسی پایتون بازی بسازند و کتابخانه‌های آن را توسعه دهند. این محتوا به صورت هدفمند در سال تحصیلی جدید نیز ادامه خواهد یافت.

رویکردی عادلانه در دسترسی

یزدانی در پاسخ به این سؤال که چگونه دانش‌آموزان فاقد گوشی هوشمند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند، گفت: در صورت عدم داشتن گوشی توسط دانش‌آموز، از دستگاه والدین استفاده خواهد شد تا ضمن رصد وضعیت تحصیلی فرزند، خانواده‌ها نیز در فرآیند آموزشی مشارکت کنند. در مواردی که حتی گوشی خانواده نیز در دسترس نیست، وزارت ارتباطات نسبت به فراهم کردن شرایط لازم اقدام خواهد کرد.

این طرح نشانه‌ای از تغییر بنیادین در نظام آموزشی کشور است که در راستای تربیت نسلی دیجیتال و فناورانه گام برداشته است. با بهره‌گیری از فناوری‌های موجود و مشارکت بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی، این طرح می‌تواند نقطه شروعی برای توسعه استعداد‌های نخبه‌پروری در حوزه هوش مصنوعی و کدنویسی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب