۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
12:07 12 / 03 /1404
صالحی امیری:

امنیت شغلی هنرمندان اولویت قطعی وزارت میراث‌فرهنگی است

امنیت شغلی هنرمندان اولویت قطعی وزارت میراث‌فرهنگی است
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین بازگشایی خانه خلاق استاد بهزاد، با تأکید بر لزوم مرزبندی دقیق میان هنر اصیل و تولید انبوه، خواستار بازتعریف جایگاه خلاقیت در زنجیره ارزش صنایع‌دستی شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، آیین بازگشایی خانه خلاق استاد حسین بهزاده صبح امروز دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شد. در این مراسم سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با ترسیم تصویری کلان‌نگر از وضعیت صنایع‌دستی ایران، اظهار داشت: زمان آن فرارسیده است که به‌روشنی تعیین کنیم مرز خلاقیت کجاست و تکرار از کجا آغاز می‌شود. هنگامی که هنر در چارچوب صنعت مستحیل می‌شود، ماهیت فرهنگی و خلاقانه خود را از دست می‌دهد. صنایع‌دستی، برخلاف تولید انبوه، روایتگر روح یک ملت است، نه بازتولید مکانیکی بازار.

او با اشاره به ضرورت تمایز بنیادین میان «صنعت» و «هنر» در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی افزود: صنایع‌دستی نه صرفاً یک محصول، بلکه بازتاب ذوق، حافظه تاریخی و هویت ایرانی است. از این‌رو، هرگاه این حوزه در منطق بازار مستهلک شده، جایگاه تمدنی‌اش تضعیف شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی با تأکید بر ابعاد اجتماعی این هنر فاخر بیان کرد: امروز ۵۷۰ هزار هنرمند در سراسر کشور در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند و بیش از یک‌میلیون زن ایرانی در کنار خانواده‌هایشان در این جریان نقش دارند. این گستره، نشانگر آن است که صنایع‌دستی صرفاً یک بخش اقتصادی نیست، بلکه عنصری بنیادین در معماری اجتماعی کشور است.

صالحی‌امیری ادامه داد: صنایع‌دستی باید به بخشی از سبک زندگی ایرانی بدل شود؛ در خانه‌ها، پوشاک، طراحی‌های شهری و کالبد زندگی مردم. تا زمانی که این هنر به یک نیاز روزمره و عنصر هویتی تبدیل نشود، جایگاه تمدنی آن بازیابی نخواهد شد.

او سپس به تبیین راهبرد‌های وزارتخانه در این حوزه پرداخت و تصریح کرد: راهبرد اصلی ما مبتنی بر سه‌محور بنیادین است: آموزش نظام‌مند، حمایت ساختاری و پیوند اثربخش با بازار‌های داخلی و بین‌المللی. راه‌اندازی خانه خلاق استاد بهزاد نیز ذیل همین نگاه صورت گرفته تا فضایی برای بروز رقابت خلاقانه و زایش آثار نوآورانه فراهم آید.

صالحی‌امیری با اشاره به هدف‌گذاری کلان وزارتخانه گفت: صادرات صنایع‌دستی باید به یک میلیارد یورو برسد؛ اما مهم‌تر از عدد، آن است که این صادرات از بطن هنر اصیل بجوشد، نه از قالب‌های صنعتی تقلیدی. این هنر باید با خلاقیت زنده بماند و در فضای رقابت جهانی بدرخشد.

او از تصویب و ابلاغ سند جامع صنایع‌دستی کشور خبر داد و افزود: اکنون مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌های اجرایی در دولت در دست تصویب است تا زیرساخت قانونی پشتیبانی از این حوزه تثبیت شود. جهش صنایع‌دستی آغاز شده و دورنمای آن، تلفیقی از خلق اثر، اشتغال پایدار، دیپلماسی فرهنگی و امنیت معیشتی برای خانواده‌های ایرانی است.

وزیر میراث‌فرهنگی همچنین درباره حمایت‌های رفاهی و شغلی هنرمندان گفت: در دو نشست مشترک با سازمان تأمین اجتماعی، چارچوب‌هایی برای پوشش بیمه‌ای هنرمندان تدوین شده که به‌زودی اجرایی خواهد شد. اولویت ما تأمین امنیت شغلی هنرمندان است؛ آنان باید بدانند که تحت حمایت‌اند و آینده‌شان امن خواهد بود.

او در پایان تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، به‌عنوان نهاد متولی فرهنگ تمدنی ایران، وظیفه دارد با تمام توان از بدنه هنری کشور پشتیبانی کند. اگر خلاقیت، حمایت و اتصال به بازار به‌درستی ترکیب شوند، صنایع‌دستی ایران نه‌تنها حافظ هویت ملی، بلکه پرچمدار دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در عرصه جهانی خواهد شد.

صنایع‌دستی در متن ادبیات توسعه قرار گرفته است

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با اشاره به نقش راهبردی خانه‌های خلاق در توسعه صنایع‌دستی کشور گفت: امروز در این مکان، رویکرد همگرایی در حوزه صنایع‌دستی کلید خورد؛ خانه‌های خلاق نشان داده‌اند که می‌توانند جریان‌ساز باشند و این هنر اصیل نیازمند نوآوری است.

او با بیان اینکه خانه خلاق استاد بهزاد پیوندی میان گذشته و آینده برقرار کرده است، تأکید کرد: طراحی محصولات جدید باید مبتنی بر ریشه‌های فرهنگی باشد؛ این خانه خلاق با تکیه بر اصالت، به هنر ایرانی هویت و آینده می‌بخشد.

معاون صنایع‌دستی کشور ضمن اشاره به شخصیت استاد بهزاد که هنرمند و کارمند وزارت میراث‌فرهنگی بود، گفت: افتتاح این خانه، حامل پیامی ماندگار است؛ صنایع‌دستی نه‌تنها اقتصادی رقابتی دارد، بلکه در متن ادبیات توسعه قرار گرفته است.

او در ادامه اظهار کرد: هنرمندان صنایع‌دستی دارای ایده‌های خلاقانه‌اند؛ جایگاه آنان در خانه خلاق استاد بهزاد محفوظ است و این فضا، بستری برای پیوند نسلی و انتقال تجربه میان پیشکسوتان و جوانان فراهم کرده است.

جلالی با بیان اینکه رویکرد وزارتخانه صرفاً ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی نیست، تصریح کرد: هدف ما اتصال این خانه‌ها به یکدیگر و ارتقای تخصص در قالب خانه‌های خلاق است؛ خانه بهزاد اکنون تخصصی‌ترین خانه صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود.

او تأکید کرد که تمامی خانه‌های خلاق در سطح کشور می‌توانند زیرمجموعه‌ای از صنایع‌دستی را در خود داشته باشند و افزود: سلول بنیادینی که در خانه خلاق بهزاد شکل گرفته، می‌تواند در دیگر نقاط کشور نیز تکثیر شود و به هنر هنرمندان ایرانی، شأنیت و جایگاه ملی ببخشد.

جلالی از تفاهم‌نامه‌های متعددی برای توسعه این حوزه یاد کرد و گفت: تفاهم‌نامه وزارت میراث‌فرهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و نیز همکاری با دفتر خانه خلاق وزارت صمت، بستر مهمی برای گسترش صنایع‌دستی در حوزه‌های نوآورانه است.

او همچنین به ظرفیت‌های صنایع‌دستی در پیوند با تولید محتوای نوین اشاره کرد و گفت: امروز خوشبختانه صنایع‌دستی می‌تواند به حوزه‌های صداپایه و متن‌پایه متصل شود؛ این اتصال فرصتی تازه برای روایت هنرمندانه از ایران است.

معاون صنایع‌دستی از آغاز طرح آموزشگاه‌های صنایع‌دستی در آستانه هفته جهانی صنایع‌دستی خبر داد و افزود: صنایع‌دستی می‌تواند در مدارس، هتل‌ها و سایر اماکن فرهنگی نقشی مؤثر ایفا کند؛ ما به دنبال گسترش کاربردهای این هنر در زندگی روزمره هستیم.

او در پایان با اشاره به استفاده از خانه‌های تاریخی تحت تملک معاونت میراث فرهنگی و صندوق توسعه احیا گفت: با واگذاری هوشمندانه این خانه‌ها، می‌توان بستر تازه‌ای برای رونق هنر صنایع‌دستی ایجاد کرد و از ظرفیت‌های موجود در راستای اهداف توسعه‌محور بهره برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب