محتوای درسی مدارس معارف در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تهیه میشود

به گزارش خبرنگار آنا، محسن جعفرآبادی، دبیر کمیته مدارس علوم و معارف شورای عالی آموزش و پرورش، در نشست خبری که به بررسی وضعیت این مدارس اختصاص داشت و به مناسب چهلمین سال تاسیس این رشته برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار آنا، درباره نحوه تدوین محتوای درسی مدارس معارف، توضیح داد: این محتوای درسی همانند سایر رشتهها ابتدا توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تهیه میشود. پس از آماده شدن برنامههای درسی، این برنامهها به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارائه میشود تا در کمیسیون برنامه درسی مورد بررسی قرار گیرد. در صورت تایید، برنامهها برای تصویب نهایی به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال میشود و پس از آن، به مرحله اجرایی میرود.
جعفرآبادی همچنین افزود: این فرآیند برای تمامی رشتههای آموزش و پرورش یکسان است و هیچ تفاوتی میان رشتههای شاخه نظری و مدارس معارف از این حیث وجود ندارد. وی تاکید کرد که همه مراحل تدوین، بررسی و تصویب برنامههای درسی، شامل کتابها و منابع آموزشی، مشابه با سایر رشتهها انجام میشود و مسئولیتهای مربوط به این امر به عهده سازمان پژوهش است.
وی خاطرنشان کرد: هیچ تفاوتی میان محتوای درسی مدارس معارف و دیگر رشتهها از لحاظ فرآیند تدوین و ارزشیابی وجود ندارد و این برنامهها پس از تایید نهایی به صورت هماهنگ در مدارس کشور اجرایی میشود.
جعفرآبادی ادامه داد: مدارس علوم و معارف اسلامی در راستای تقویت مبانی دینی و علمی در نظام آموزشی کشور طراحی شدهاند و هدف ما تربیت دانشآموزانی است که علاوه بر برخورداری از آموزشهای علمی در رشتههای مختلف، از آموزشهای عمیق و وسیع اسلامی نیز بهرهمند شوند.
وی همچنین به نقشه راه این مدارس اشاره کرد و افزود: مدارس علوم و معارف اسلامی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بهویژه در راهکار ۱۵/۱، تلاش دارند تا منابع علوم انسانی مبتنی بر جهانبینی اسلامی تدوین شده و تقویت علوم انسانی در جامعه اسلامی انجام شود.
جعفرآبادی به تنوع مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر ۲۲۰ دبیرستان علوم و معارف اسلامی در کشور فعال هستند که از این تعداد، ۱۱۳ مدرسه به نام صدرا تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی، ۲۹ مدرسه به نام شهید مطهری، ۵۰ مدرسه دولتی و تعدادی نیز وابسته به جامعه الزهرا و حوزههای علمیه خواهران و برادران هستند.
تأکید بر اهمیت رشته علوم انسانی اسلامی
دبیر کمیته مدارس علوم و معارف شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه به اهمیت رشته علوم انسانی اسلامی در این مدارس پرداخت و اظهار کرد: در این رشته، دروس تخصصی مانند عربی خاص، احکام، اخلاق، معارف قرآنی، اصول عقاید و تاریخ اسلامی تدریس میشود. این دروس برای تقویت پایههای اعتقادی و علمی دانشآموزان طراحی شدهاند.
جعفرآبادی همچنین به شرایط ویژه ثبتنام در این مدارس اشاره کرد و گفت: این مدارس معمولاً از نظر معدل و امتحانات ورودی شرایط خاصی دارند و در صورت تکمیل ظرفیت، گزینشها بهطور دقیق و بر اساس معیارهای خاص انجام میشود.
تدوین منابع و فرهنگسازی در حوزه علوم انسانی
دبیر کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی از تلاشهای صورتگرفته برای فرهنگسازی در حوزه علوم انسانی اسلامی یاد کرد و افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در راهکار ۱۵/۶ بر گسترش و تقویت مدارس و مجموعههای آموزش تربیتی خاص علوم انسانی تأکید شده است که این مدارس نقش مهمی در تحقق این هدف ایفا میکنند.
حضور نمایندگان و کمیتههای نظارتی
در این جلسه، نمایندگان مختلف مدارس و نهادهای مرتبط نیز حضور داشتند. جعفرآبادی به نمایندگان این سازمانها اشاره کرد و گفت: حضور نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی، جامعه الزهرا و سایر نهادهای مرتبط در کمیتههای نظارتی مدارس علوم و معارف اسلامی نشاندهنده اهمیت ویژهای است که برای این مدارس قائل هستیم.
وی افزود: برای نظارت بر کیفیت آموزشی و اجرای برنامههای درسی این مدارس، یک کمیته خاص در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شده که ریاست آن با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش است. این کمیته بهطور مرتب جلسات خود را برگزار کرده و در تلاش است تا شرایط بهتری برای دانشآموزان این مدارس فراهم آورد.
انتهای پیام/
