امانی طهرانی: هوش مصنوعی باید به یک جریان دائمی در آموزشوپرورش تبدیل شود

به گزارش خبرنگار آنا، محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در نشست تخصصی ارائه برنامههای ملی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش، با تأکید بر ضرورت تحول جدی در نظام آموزشی با بهرهگیری از فناوریهای نوین، بهویژه هوش مصنوعی، اظهار داشت: امروز دیگر نمیتوان از کنار فناوریهای نوین بهسادگی عبور کرد. ما با پدیدهای روبهرو هستیم که هم معلمان، هم دانشآموزان و هم خانوادهها را تحت تأثیر قرار میدهد و بهرهوری نظام آموزشی را دگرگون میکند.
وی با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی نباید تنها یک ابزار باشد، افزود: هوش مصنوعی فقط یک فناوری ابزاری نیست، بلکه یک بعد مهم راهبردی است. اگر نخواهیم در شکاف فناوری میان ایران و جهان گرفتار شویم، باید از امروز عضوی از باشگاه کشورهای پیشرو باشیم.
امانی طهرانی تأکید کرد: شناسایی و پرورش استعدادهای ایرانی در این حوزه از سنین پایین باید آغاز شود: اگر میخواهیم جوانان ما در لبههای فناوری ایفای نقش کنند، باید از کودکی و نوجوانی آنها را با مفاهیم هوش مصنوعی آشنا کنیم، استعدادهایشان را شناسایی کرده و پرورش دهیم.
وی با اشاره به پیشینه قوی ایران در حوزه علوم رایانهای، افزود: جوانان ایرانی در عرصههای علمی بهویژه در حوزه رایانه همیشه پیشتاز بودهاند. ما باید به صورت نظاممند برنامهریزی کنیم تا استعدادهای بالقوه بالفعل شوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به روند تدوین برنامه ملی هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: از ابتدای کار، تمامی کنشگران و فعالان قبلی این حوزه را گرد هم آوردیم و کار را بر پایه تجربیات پیشین پیش بردیم. نتیجه تلاش سهماهه یک کارگروه چابک و تخصصی، برنامهای است که اکنون مورد تصویب وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و وارد فاز اجرا شده است.
وی همچنین درباره ویژگیهای این برنامه توضیح داد: برنامهای که تهیه شده، قابل تغییر و انعطافپذیر است. ما از واژه سند برای آن استفاده نمیکنیم، چون سند ماهیتی ثابت دارد. این برنامه باید متناسب با تغییرات سریع فناوری هر سال بازنگری شود.
امانی طهرانی از سه افق زمانی برای اجرای این برنامه سخن گفت: سه افق اعم از افق کوتاهمدت تا پایان ۱۴۰۴، افق میانمدت تا پایان برنامه هفتم توسعه و افق بلندمدت تا پایان برنامه هشتم توسعه تنظیم شده است.
وی افزود: برنامه در اسفند سال گذشته در حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان مربوطه ارائه شده و اکنون چارچوب مصوب وزارتخانه تلقی میشود.
وی بر اهمیت همافزایی بیندستگاهی تأکید کرد و گفت: این کار فقط کار یک نهاد یا وزارتخانه نیست. امروز وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات، معاونت علمی ریاست جمهوری و همراه اول به عنوان شرکای راهبردی این پروژه وارد میدان شدهاند و کار را به صورت جدی پیش میبرند.
انتهای پیام/

محتوای درسی مدارس معارف در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تهیه میشود
