تربیت نسلی فناور، خلاق و تولیدکننده ابزارهای هوش مصنوعی هدف اصلی آموزش و پرورش است

به گزارش خبرنگار آنا، سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست تخصصی هوش مصنوعی و توسعه علوم و فناوریهای نوین در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به لزوم همافزایی دستگاههای مختلف برای ارتقای کیفیت آموزش، گفت: ما امروز شاهد یک همافزایی بین دستگاهی بسیار خوب در حوزه هوش مصنوعی هستیم. این همکاریها از سوی وزارت آموزشوپرورش، وزارت ارتباطات، معاونت علمی ریاستجمهوری، صدا و سیما و همچنین اپراتورهایی نظیر همراه اول شکل گرفته و در حال گسترش است.
وی با اشاره به سند ملی هوش مصنوعی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تأکید کرد که آموزش و پرورش سه تکلیف اصلی از جمله اصلاح نظام آموزشی کشور برای تقویت مزیتهای انسانی در برابر هوش مصنوعی و پرهیز از رقابت نابرابر، تضمین محتوای آموزشی ویژه برای دوره متوسطه و دانشگاه و حمایت از راهاندازی رشتههای جدید متناسب با نیاز بازار کار هوش مصنوعی در این اسناد دارد.
آذرکیش با اشاره به این که تاکنون بیش از ۱۲۰ جلسه تخصصی در زمینه آموزش هوش مصنوعی با همکاری ۱۸ شرکت دانشبنیان برگزار شده، افزود: در حال برنامهریزی برای آموزش دو میلیون دانشآموز در مقطع متوسطه اول و ۱۰۰ هزار معلم هستیم. ثبتنام این برنامه از خردادماه در سایت وزارت ارتباطات انجام میشود و نتایج آن در سامانه «سیدا» پایش خواهد شد.
وی تاکید کرد: یکی از اهداف کلان، تربیت نسل آینده نه صرفاً بهعنوان مصرفکننده فناوری، بلکه بهعنوان خالق و توسعهدهنده فناوری هوش مصنوعی است.
به گفته وی، فعالیتهایی همچون برگزاری مسابقات رباتیک با مشارکت بیش از ۳۸ هزار اثر دانشآموزی و تشکیل دبیرخانههای تخصصی در استانهای خوزستان و تهران، گامهای مهمی در این مسیر بودهاند.
آذرکیش با اشاره به راهاندازی قطب کشوری رباتیک و هوش مصنوعی در اصفهان گفت: تاکنون بیش از ۴۰ وبینار کشوری و ۳۲۰ وبینار استانی با محور آموزش مفاهیم پایه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و کاربردهای آن برگزار شده است. در این قطب، نقشهای کاربر و توسعهدهنده برای آموزش مفاهیم پایه هوش مصنوعی طراحی شده و تاکنون بیش از ۸۲۸ هزار دانشآموز بهصورت حضوری و نزدیک به ۴۵ هزار نفر به صورت غیرحضوری آموزش دیدهاند.
وی همچنین از تدوین کتابهای درسی جدید در حوزه کدنویسی و فناوری و اجرای برنامههایی برای آموزش عملی در حوزه خودروهای هوشمند و سازههای مکاترونیکی خبر داد.
در پایان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت انسجام در سیاستگذاری و اجرا، گفت: ما به دنبال تربیت نسلی فناور، خلاق، و آگاه به تحولات جهانی هستیم. این مسیر، یک مسیر موقت یا مناسبتی نیست؛ یک مسیر دائمی و ملی است که باید با مشارکت و وفاق نهادهای مختلف و پشتیبانی جامعه پیش برود.
آغاز طرح ملی آموزش هوش مصنوعی برای دانشآموزان و معلمان
در ادامه نشست کشتکاری، نماینده معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری بیان کرد: طراحی دورههای آموزشی بهصورت مدرسهمحور انجام شده است و هدف ما این است که محتوای این دورهها با بهرهگیری از تجربیات جهانی و اساتید متخصص در حوزه آموزش و پرورش، تدوین شود. مسیر آموزش هوش مصنوعی، مسیری اکتشافی است که باید بهطور مستمر از تجربیات استفاده کرده و آن را بهبود دهیم.
مومنی، نماینده وزارت ارتباطات و فناوری، در ادامه از طرح ملی آموزش تابستانی برای دو میلیون دانشآموز و ۱۰۰ هزار معلم خبر داد و گفت: در این طرح، مهارتهای کار با ابزارهای هوش مصنوعی از سطح پایه تا پیشرفته آموزش داده خواهد شد. در طول این دورهها، افراد مستعد شناسایی خواهند شد. برنامهریزی برای دورههای تخصصی از مهرماه تا پایان سال انجام شده و پیشبینی میشود تا تابستان آینده، ۳۰ هزار نفر به زیستبوم فناورانه کشور وارد شوند.
به گفته وی، ثبتنام این دورهها از اوایل خردادماه آغاز میشود و آموزشها از تابستان امسال شروع خواهد شد.
انتهای پیام/

تخصیص ۲۲۰ میلیارد تومان بودجه برای مناسبسازی مدارس استثنایی تهران

محتوای درسی مدارس معارف در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تهیه میشود
