۲۷/ خرداد /۱۴۰۴

خطر منتقدنماهای جناحی و رسالت انجمن منتقدان سینمایی

خطر منتقدنماهای جناحی و رسالت انجمن منتقدان سینمایی
محمود گبرلو معتقد است که چون سینما با نگاه سیاسی آمیخته شده، منتقدانی پرورش یافته‌اند که فارغ از نگاه تخصصی، نظرشان مطابق با نگاه جناح سیاسی است و همین موضوع باعث شده تشخیص منتقد متخصص از منتقدنما‌های جناحی دشوار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمود گبرلو منتقد سینما در یادداشتی به جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پرداخته است.

در این یادداشت می‌خوانیم:

در همه جای دنیا منتقد سینما جایگاه ویژه‌ای در بین مخاطبان سینما به خصوص صاحب‌نظران و متخصصان دارد. عموم علاقه‌مندان به فیلم، قبل از انتخاب یک فیلم به نظر منتقدان متخصص توجه می‌کنند و معمولا فیلمی را انتخاب می‌کنند که منتقدان امتیاز بالایی به آن داده باشند، حتی اگر آن فیلم ضعف‌هایی داشته باشد، اما، چون منتقدان به آن آرای بالا داده‌اند، ذهن ناخودآگاه احساس می‌کند که اشتباهی رخ داده و براساس نظر منتقدان دیدگاه خود را تصحیح می‌کند. در محافل عمومی و پاتوق‌های سینمایی به خصوص محافل دانشجویی، منتقد حاضر در برنامه، تعیین‌کننده جهت نگاه و دیدگاه تماشاگران است.

در ایران، چون جریان سینما با نگاه سیاسی و بخصوص جناحی همراه است، منتقدانی پرورش یافته‌اند که فارغ از نگاه تخصصی و علمی دیدگاه و نظرشان مطابق با نگاه جناح سیاسی است و همین موضوع باعث شده تشخیص منتقد متخصص از منتقدنما‌های جناحی بسیار سخت و دشوار باشد؛ به همین دلیل هم منتقد در بین تماشاگران ایرانی، نفوذ خود را از دست داده است.

تشکیلاتی همچون انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی می‌تواند با روش‌هایی از جمله نحوه عضوگیری و معرفی منتقدان متبحر به مجامع مختلف و یا برگزاری نشست‌های پژوهشی و تخصصی ازجمله جشن منتقدان که آرای منتقدان متخصص را جمع‌آوری کرده و برگزیدگان را معرفی می‌کند، گام‌های مثبتی برای جلب اعتماد تماشاگر و حتی فیلمسازان و صاحب‌نظران بردارد.

محمود گبرلو منتقد سینما///

در شرایطی به سر می‌بریم که سینمای ایران به دلیل شیوه‌های غلط نظارتی و عدم فعالیت جدی صنوف مختلف سینمایی در پیشرفت تکنولوژی و فکری اهالی سینما و همچنین حضور رقبای جدید در فضای مجازی سینما و سینماگر ایرانی در حال فرسایش و عقب ماندگی قرار دارد، این یک خطر جدیست و نمی‌توان آن را کتمان کرد. جریان نقد که همیشه چراغ روشنی برای آینده بوده است می‌تواند این زنگ خطر را علنی کرده و تغییر تحول جدی در فضای سینمای ایران ایجاد کند به شرط آنکه سیستم حاکمیتی، تشکیلات نقد را جدی بگیرد و اهالی سینما بپذیرند که با نقد درون سازمانی می‌توانند به رونق تشکیلات خود و همچنین جذب بیشتر تماشاگر همت گمارند.

در این روز‌های اسفناک سه ضلع حاکمیت سینماگر و منتقد می‌توانند با اتحاد و همدلی مسیر آینده سینمای ایران را درخشان و موفقیت‌آمیز ترسیم کنند، به شرط آنکه حاکمیت بپذیرد بدون جریان نقد موفقیت امکان‌پذیر نخواهد بود، سینماگر بپذیرد نمی‌تواند آینده خود را درخشان برنامه‌ریزی کند و منتقد نیز بپذیرد، نمی‌تواند بدون آگاهی و شناخت درست از آینده راهکار مناسبی را ارائه دهد!

 لازم به یادآوری است، پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اواخر خرداد سال جاری به دبیری جعفر گودرزی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب