کیفیت آموزش زیر سایه مشکلات معلمان: از کمبود منابع تا فشارهای روانی

کیفیت آموزش زیر سایه مشکلات معلمان: از کمبود منابع تا فشارهای روانی
معلمان کشور که همواره به عنوان ستون فقرات نظام آموزشی شناخته می‌شوند، اکنون با مشکلاتی روبه‌رو هستند که تأثیرات منفی آن‌ها نه تنها بر کیفیت تدریس، بلکه بر روحیه و انگیزه معلمان نیز به شدت اثر گذاشته است. از کمبود منابع آموزشی تا فشارهای معیشتی و سیستم ارزشیابی ناکافی، معلمان از این که در شرایطی دشوار به تعلیم و تربیت نسل آینده می‌پردازند، گله‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار آنا، معلمان کشور که همواره به عنوان ستون فقرات نظام آموزشی شناخته می‌شوند، اکنون با مشکلاتی روبه‌رو هستند که تأثیرات منفی آنها نه تنها بر کیفیت تدریس، بلکه بر روحیه و انگیزه معلمان نیز به شدت اثر گذاشته است. از کمبود منابع آموزشی تا فشار‌های معیشتی و سیستم ارزشیابی ناکافی، معلمان از این که در شرایطی دشوار به تعلیم و تربیت نسل آینده می‌پردازند، گله‌مند هستند. این گزارش به دغدغه‌های معلمان و چالش‌های نظام آموزش و پرورش می‌پردازد.

کمبود منابع و تجهیزات آموزشی

معلمی در یکی از مناطق روستایی می‌گوید: چند سال است که به دنبال یک پروژکتور برای تدریس هستم، ولی هنوز در دسترس نیست. دانش‌آموزان ما در شرایطی درس می‌خوانند که حتی یک ویدئو پروژکتور هم نداریم. وقتی یک معلم نتواند به بهترین شکل ممکن تدریس کند، آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دانش‌آموزان با کیفیت بالا یاد بگیرند؟

بسیاری از معلمان به ویژه در مناطق محروم از کمبود تجهیزات آموزشی مانند پروژکتورها، رایانه‌ها و حتی منابع کتب درسی به شدت گلایه دارند. این معلمان معتقدند که نبود این امکانات باعث محدود شدن روش‌های تدریس و تأثیر منفی بر فرآیند یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.

فشار‌های معیشتی و بی‌انگیزگی

یک معلم دبیرستان در تهران می‌گوید: حقوق ما با توجه به افزایش هزینه‌ها به هیچ وجه کفاف زندگی را نمی‌دهد. من به عنوان معلم با هزاران مشکل روبه‌رو هستم، از حقوق پایین گرفته تا فشار‌های زندگی. چگونه می‌توانم با انگیزه کار کنم وقتی که شرایط مالی‌ام اینقدر سخت است؟

نارضایتی از حقوق پایین و تأخیر در پرداخت‌ها یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های معلمان است. بسیاری از معلمان احساس می‌کنند که با توجه به مسئولیت‌های سنگینی که دارند، باید شرایط معیشتی بهتری برایشان فراهم شود تا بتوانند با انگیزه بیشتری به تدریس بپردازند.

حجم بالای مطالب درسی و عدم هماهنگی با نیاز‌های آموزشی

معلمی در استان فارس می‌گوید: مطالب کتاب‌های درسی آنقدر زیاد است که به سختی می‌توانیم به همه آنها در مدت زمان معین برسیم. ما نمی‌توانیم همه مطالب را به‌طور کامل تدریس کنیم، و دانش‌آموزان ممکن است مفاهیم را به‌درستی درک نکنند.

معلمان بر این باورند که حجم بالای مطالب درسی، به‌ویژه در مقاطع ابتدایی و دبیرستان، فرصت کافی برای تدریس عمیق و فهم بهتر مطالب را از آنها می‌گیرد. این معلمان معتقدند که در صورتی که برنامه‌ریزی درسی بهینه‌تری صورت گیرد، می‌توان کیفیت تدریس را افزایش داد.

عدم توجه به مهارت‌های زندگی در برنامه‌های درسی

یک معلم در مدرسه‌ای در تهران می‌گوید: ما به بچه‌ها فقط علم می‌آموزیم، اما مهارت‌های زندگی را نادیده می‌گیریم. بچه‌ها وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند، نمی‌دانند چگونه در زندگی واقعی با مشکلات روبه‌رو شوند. این در حالی است که باید به آنها مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی و مهارت‌های اجتماعی هم آموزش دهیم.

معلمان از نبود آموزش مهارت‌های زندگی در برنامه‌های درسی شکایت دارند. آنها معتقدند که به جای تمرکز تنها بر محتوای علمی، لازم است که مهارت‌های زندگی برای موفقیت دانش‌آموزان در دنیای واقعی هم در نظر گرفته شود.

کمبود نیروی انسانی متخصص

معلمی در استان کرمانشاه می‌گوید: ما در بسیاری از مناطق با کمبود معلمان متخصص مواجه هستیم. معلمان کم تجربه و با تخصص ناکافی به مدارس فرستاده می‌شوند و این باعث افت کیفیت آموزش می‌شود. در برخی مناطق حتی یک معلم برای تدریس چندین درس مختلف می‌آید.

کمبود معلمان متخصص و با تجربه در برخی مناطق، به ویژه در مناطق محروم، یکی از مشکلات بزرگ نظام آموزش و پرورش است. این معلمان معتقدند که در صورت جذب نیرو‌های متخصص و با تجربه، کیفیت تدریس به شدت افزایش خواهد یافت.

 طرح ۳۰ ساعته شدن معلمان؛ عامل اصلی بخشی از افزایش شهریه‌ها

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به برنامه وزارت آموزش‌وپرورش برای ارتقاء شرایط کاری معلمان مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، اظهار کرد: طرح ۳۰ ساعته شدن معلمان مدارس غیردولتی، گامی مهم و ضروری در جهت بهبود شرایط معیشتی و کاری معلمان این حوزه محسوب می‌شود.

وی افزود: این طرح با هدف افزایش حقوق، بیمه شدن معلمان و ارتقای کیفیت آموزش اجرایی شده است و می‌تواند به طور مستقیم بر کیفیت تدریس و انگیزه معلمان تأثیر مثبت بگذارد.اما اجرای این طرح بدون برنامه‌ریزی دقیق و شفاف می‌تواند نگرانی خانواده‌ها نسبت به افزایش شهریه‌ها را به دنبال داشته باشد. بنابراین، لازم است الگوی تعیین شهریه به خوبی رعایت شود، تمامی هزینه‌ها شفاف‌سازی شوند و نظارت‌های لازم صورت گیرد تا فشار مضاعفی بر دوش خانواده‌ها وارد نشود.

در نهایت، هماهنگی بیشتر متولیان، نظارت جدی‌تر، شفافیت در مدیریت مالی و حمایت‌های دولتی می‌تواند این طرح را از یک چالش تبدیل به یک فرصت کنند، فرصتی برای تأمین عدالت آموزشی، ارتقای وضعیت معلمان و کاهش فاصله کیفیت آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی. اگر این طرح با اهداف اولیه خود اجرا شود، نه تنها معلمان غیردولتی از آرامش بیشتری برخوردار می‌شوند، بلکه نظام آموزشی کشور هم از کیفیت بهتری برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا