چرا در مدارس ما گاهی کلاس‌ها خالی از معلم می‌ماند؟

چرا در مدارس ما گاهی کلاس‌ها خالی از معلم می‌ماند؟
در حالی که دولت سیزدهم با ساخت بیش از ۳۳ هزار فضای آموزشی جدید، زیرساخت‌های آموزشی کشور را تقویت کرده، آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه شده است. این تناقض بین گسترش زیرساخت‌ها و فقدان معلمان و کارکنان، سوالات جدی درباره آینده نظام آموزشی کشور مطرح می‌کند.

حسین مولوی، یک معلم باسابقه در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا اظهار کرد: ساخت فضا‌های آموزشی برای نظام آموزش و پرورش از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا محیط مناسب و استاندارد تأثیر شگرفی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد. فضا‌های آموزشی استاندارد و مجهز می‌توانند انگیزه و کیفیت یادگیری را افزایش دهند و از فشار‌های روانی و جسمی دانش‌آموزان جلوگیری کنند. علاوه بر این، وجود امکانات به‌روز و فضا‌های مناسب بر تعاملات اجتماعی و پرورش مهارت‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد. این اقدامات به بهبود سطح آموزش، کاهش ترک تحصیل و ارتقاء آینده جامعه کمک می‌کند. در نهایت، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آموزشی، گامی اساسی برای توسعه پایدار کشور است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم در راستای توسعه فضا‌های آموزشی، اقدامات گسترده‌ای در سطح کشور انجام داد. در این دوره، بیش از ۳۳ هزار فضای آموزشی جدید در سراسر کشور ساخته شد. این اقدامات بیانگر توجه ویژه دولت سیزدهم به بهبود زیرساخت‌های آموزشی و ارتقای کیفیت تحصیل دانش‌آموزان است.

این معلم باسابقه اظهار کرد: رئیس دولت چهارم، نیز «توسعه عدالت در فضا‌های آموزشی» را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده است. این رویکرد با هدف رفع نابرابری‌ها در دسترسی به امکانات آموزشی باکیفیت، به‌ویژه در مناطق محروم، طراحی شده است. مسعود پزشکیان بر لزوم مشارکت فعال مردم، مسئولان استانی و دستگاه‌های اجرایی در این طرح تأکید کرده و معتقد است که بدون همکاری همه‌جانبه، تحقق عدالت آموزشی امکان‌پذیر نخواهد بود. هدف نهایی این اقدامات، فراهم‌سازی فرصت‌های برابر آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان کشور است.

مولوی بیان کرد: در کنار توجه به ساخت و توسعه عدالت در فضا‌های آموزشی، جذب و نگهداشت نیروی انسانی باکیفیت در آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا معلمان و کارکنان آموزشی و پرورشی نقش حیاتی در شکل‌دهی آینده جامعه دارند. نیروی انسانی ماهر و متخصص می‌تواند فرآیند یادگیری را بهبود بخشد، انگیزه دانش‌آموزان را افزایش دهد و به ارتقای کیفیت آموزشی کمک کند. معلمان توانمند نه‌تنها اطلاعات علمی را منتقل می‌کنند، بلکه با ایجاد انگیزه، اعتماد به نفس و مهارت‌های اجتماعی در دانش‌آموزان، زمینه‌ساز رشد همه‌جانبه آنها می‌شوند. همچنین، نیروی انسانی با کیفیت می‌تواند به نوآوری در آموزش و استفاده بهینه از منابع آموزشی کمک کرده و به تحقق اهداف آموزشی کشور یاری رساند.

وی ادامه داد: سال‌های آغازین قرن جدید (سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) برای آموزش و پرورش، چالش‌های فراوانی در حوزه نیروی انسانی به همراه داشت. کمبود نیروی انسانی در این سال‌ها دلایل متعددی داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل، افزایش تعداد دانش‌آموزان بود که نیاز به معلمان را بیشتر می‌کرد. همچنین، بازنشستگی معلمان بدون جذب نیروی جدید و مشکلات مالی دولت در تخصیص بودجه مناسب به آموزش و پرورش از دیگر عوامل این کمبود به شمار می‌رفت. علاوه بر این، عدم توجه به توسعه منابع انسانی و آموزش معلمان به‌روز و نبود مشوق‌های مناسب برای جذب معلمان در مناطق محروم، مشکلات را تشدید کرد.

در دولت سیزدهم، وزارت آموزش و پرورش با هدف رفع کمبود معلم و ارتقای کیفیت آموزشی، برنامه‌های گسترده‌ای را اجرا کرد. از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، بیش از ۲۰۰ هزار مجوز استخدامی برای جذب معلمان صادر شد که ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و ۳۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شدند. همچنین، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان از سه هزار نفر در سال ۱۳۹۴ به ۳۰ هزار نفر افزایش یافت. در راستای جذب نیرو‌های متخصص، آزمون استخدامی از هفت رشته به ۷۰ رشته دانشگاهی گسترش یافت. این اقدامات با هدف تقویت نیروی انسانی آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی انجام شد.

این معلم باسابقه اضافه کرد: علی‌رغم توجه ویژه دولت چهاردهم به ویژه شخص رئیس جمهور به آموزش و پرورش، وضعیت نیروی انسانی در این وزارتخانه همچنان با چالش‌های جدی مواجه است. وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که آموزش و پرورش از کمبود شدید نیروی انسانی رنج می‌برد. البته همه می‌دانند که در توسعه عدالت در فضا‌های آموزشی و پرورشی و نیز در زمینه جذب، نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی باکیفیت، تمامی مسئولیت‌ها بر عهده وزیر آموزش و پرورش نیست و نیازمند یاری نهاد‌های مختلف از تصویب قانون گرفته تا پشتیبانی و اجرا است. ارتقای نظام تعلیم و تربیت یک اصل مهم است در این راستا تلاش‌های زیادی برای دغدغه‌مند کردن آموزش و پرورش در میان تمام مسئولان حاکمیت انجام شده است.

مولوی بیان کرد: در راستای رفع کمبودها، دولت و وزارت آموزش و پرورش اقداماتی مانند نگهداشت معلمان بازنشسته، استخدام نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان، و اصلاح دستورالعمل‌های نقل و انتقالات را در دستور کار قرار داده‌اند. همچنین، بسته‌های تشویقی برای نگهداشت نیرو‌های با سابقه و ضریب اشتغال مثبت برای معلمان طراحی شده است. با این وجود، بخش‌های مختلف دولت باید کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش را به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دهند و در فصل پیش رو فرآیند جذب نیرو را فعال کنند، وگرنه ممکن است معضل کمبود نیرو بار دیگر در ابتدای مهرماه دامنگیر آموزش و پرورش شود.

وی افزود: علاوه کمبود در بخش آموزش و همچنین بخش پرورشی و تربیت بدنی، مشاوره و بهداشت اکنون مدارس سراسر کشور با کمبود شدید خدمتگزاران و سرایداران نیز مواجه هستند. عدم توجه به این بخش از نیروی انسانی، باعث کاهش کیفیت سلامت و امنیت مدارس خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا