کالای هوشمند دشمن پول یا فرشته نجات شاغلین

کالای هوشمند دشمن پول یا فرشته نجات شاغلین
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی اقشار متوسط جامعه با تمام نارضایتی‌های مالی و اقتصادی بازهم از تکنولوژی و فناوری‌های هوشمند و بروز استفاده می‌کنند؟ در این گزارش قرار است به این سوال پاسخ دهیم.

به گزارش خبرنگار آناتک، معمولا قشر متوسط جامعه کسانی هستند که از وضعیت اقتصادی گلایه دارند. آنها زمین و زمان را به هم می‌دوزند تا ثابت کنند حقوق دریافتی با خرج و مخارج زندگی تطابق ندارد؛ اما اگر سری به خانه و زندگی برخی از آنها بزنیم با دستگاه‌ها و ابزار‌های دیجیتالی مواجه می‌‍شویم که در اصطلاح امروزی شیک و گران قیمت هستند. همین تناقض نشان می‌دهد که گاهی برای خرید لوازم نه چندان ضروری هزینه زیادی می‌کنند.

آذر رشتیانی: قشر متوسط جامعه نسبت به دیگر دهک‌ها و گروه‌های جامعه، گرایش بیشتری به مصرف گرایی دارند

آذر رشتیانی، پژوهشگر و دکترای جامعه شناسی می‌گوید که قشر متوسط جامعه نسبت به دیگر دهک‌ها و گروه‌های جامعه، گرایش بیشتری به مصرف گرایی دارند. آنها تصور می‌کنند دیگرامکان و قدرت خرید ماشین یا خانه لوکس را ندارند به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کنند تا وسایل زندگی خود را بروز کنند.

البته دلایل مختلفی وجود دارد که این دهک را مجاب برای خرید فناوری‌ها و ابزار‌های هوشمند می‌کنند. معمولا قشر متوسط جامعه کار‌های زیادی برای انجام دارند. آنها مدت زمان بیشتری کار می‌کنند و مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی زیادی را به دوش می‌کشند، به همین دلیل فرصت برای انجام کار‌های روزانه را در خانه ندارند و ترجیح می‌دهند با خرید چند ربات هوشمند به انجام کار‌های خود سرعت بدهند.

چشم‌وهم‌چشمی یا تبلیغات فضای مجازی؟

متاسفانه برخی از مردم کشورمان دچار چشم و هم چشمی شده و به دنبال استفاده از جدیدترین ابزار‌ها برای اثبات باکلاسی خود هستند. همین موضوع عاملی است تا اگر ابزار و کالای هوشمند لوکسی به بازار آمد خریداری کرده و در منزل استفاده کنند. آنها با این کار احساس به روز بودن و پیشرفت دارند. حتی تبلیغات در فضای مجازی به گونه‌ای شده که میل به خرید مردم را تحریک کند.

آذر رشتیانی پژوهشگر و دکترای جامعه شناسی در گفت‌و‌گو با آناتک درباره دلایل افزایش تمایل قشر متوسط به خرید کالای هوشمند توضیح می‌دهد.

رشتیانی: ورود کالا‌های هوشمند به خانه افراد زمینه‌ای برای تغییر سبک زندگی است

به نظر شما چه چیزی باعث شده مردم مشتاق استفاده از کالا‌های هوشمند باشند؟

باید توجه داشت که در جامعه سرمایه داری، زمانی که وسیله‌ای ساخته می‌شود، تولیدکنندگان آن تلاش می‌کنند تا با روش‌های مختلف بازار فروش بهتری داشته باشند. از سوی دیگر تبلیغات رسانه‌ای و فضای مجازی به گونه‌ای است که مخاطب احساس می‌کند اگر وسایل دیجیتال در خانه ندارد گویی با نقص و کمبودی جبران نشده مواجه است، به ویژه اگر نزدیکان یا دوستان آنها چنین ابزار‌هایی را داشته باشند. جامعه مصرف‌گرا تمایل دارد زندگی خود را نمایشی‌تر ارائه و جایگاه اجتماعی خود را بالاتر نشان دهد.

وجود ابزار دیجیتال در زندگی افراد و استفاده از ان‌ها در کار‌های روزمره یک نیاز است یا یک تحمیل و اجبار؟

به عقیده بنده، احساس نیاز به ابزار‌های دیجیتال بیشتر از اینکه یک نیاز باشد، نوعی «گرایش هدایت شده» است که سلیقه افراد را هم شکل می‌دهد. گاهی مشتریان این ابزار‌ها با ذوق و رضایت، میل خود را برای داشتن چنین کالا‌هایی نشان می‌دهند که ممکن است حتی تجربه شخصی استفاده از آن را نیز نداشته باشند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گاهی سلیقه و تمایل مردم برای خرید ابزار یا کالایی هدایت شده است.

رشتیانی:  افرادی که بیشتر به مصرف‌گرایی تمایل دارند در بازی خرید وسایل لوکس و دیجیتال نیز پررنگ‌تر هستند.

آیا می‌توان گفت گسترش فناوری‌های خانگی برای رسیدن به طبقه مرفه جامعه است؟

اگرچه داشتن وسایل رفاهی و لوکس می‌تواند نشان دهنده سطح طبقاتی بالاتری باشد، اما الزاما اینگونه نیست که اگر شخصی چنین وسایل دیجیتالی در خانه دارند در طبقه مرفه جامعه قرار می‌گیرد، زیرا افرادی که بیشتر به مصرف‌گرایی تمایل دارند در بازی خرید وسایل لوکس و دیجیتال نیز پررنگ‌تر هستند. گاهی حتی ممکن است افراد در خانه‌های اجاره‌ای زندگی کنند؛ اما به صورت مداوم وسایل زندگی خود را به‌روز کنند.

 

برای کاهش نابرابری در دسترسی به فناوری‌های خانگی چه راهکاری ارائه می‌دهید؟

باید از کودکی آموزش‌ها در این خصوص غنی‌تر باشد تا افراد کمتر دچار فرهنگ رضایت موقتی شوند. افراد باید یاد بگیرند با توجه به نیاز‌ها خود خرید کنند و کمتر تحت تاثیر تبلیغات اغوا کننده قرار بگیرند. اگر آموزش‌ها درست باشد شخص متوجه می‌شود چه زمانی به یک کالای هوشمند نیاز اساسی دارد.

رشتیانی: افراد باید یاد بگیرند با توجه به نیاز‌ها خود خرید کنند و کمتر تحت تاثیر تبلیغات اغوا کننده قرار بگیرند

ایا استفاده از ابزار‌های دیجیتال نشانه تغییر سبک زندگی است؟

این موضوع طبیعی است که به تدریج با تغییر و تحولاتی که در نوع خوراک، پوشاک، مدیریت بدن، وسایل مصرفی زندگی افراد ایجاد می‌شود سبک زندگی آنها نیز تغییر کند؛ بنابراین ورود کالا‌های هوشمند به خانه افراد زمینه‌ای برای تغییر سبک زندگی است، زیرا عوامل مختلفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

آیا استفاده از ابزار‌های دیجیتال می‌تواند باعث شکاف طبقانی شود؟

استفاده از ابزار‌های دیجیتال باعث راحت‌تر شدن زندگی می‌شود و معمولا افرادی که رفاه بیشتری دارند گرایش بیشتری نیز به استفاده از چنین ابزار‌هایی دارند. البته به صرف داشتن چند ابزار دیجیتال نمی‌توان ادعا کرد که شکاف طبقاتی صورت گرفته است. زیرا شکاف طبقاتی به دلایل مهمی، چون وجود فقر و نابرابری، ضعف مدیریت، پایین بودن کیفیت آموزش، شغل‌های کاذب و کم درآمد و... به وجود می‌آید. حال اینکه یکی از نمود‌های زندگی طبقاتی می‌تواند استفاده از وسایل دیجیتال در خانواده‌ها باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب