تشکیل بانک اطلاعاتی نخبگان آموزش و پرورش با محوریت پیشکسوتان

به گزارش خبرنگار آنا، محمدعلی سعیدینژاد، مدیرعامل سمپات در اولین نشست خبری جایزه ملی شهید محمدجواد باهنر که امروز بعدازظهر در دانشکده رفاه برگزار شد، به مناسبت هفته معلم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب گفت: در پایان بیانات ایشان هفت توصیه مهم برای ریلگذاری چهلسال دوم انقلاب مطرح شد که یکی از مهمترین آنها، توجه به معنویت در آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه نهاد آموزش و پرورش از دیرباز به عنوان یک نهاد حیاتی و تعیینکننده شناخته میشود افزود: اگر آموزش و پرورش در یک کشور اصلاح و ارتقاء یابد، در همه زمینهها از اقتصاد و بهداشت تا محیط زیست و اخلاق اثرگذار خواهد بود.
سعیدینژاد با اشاره به تاکیدات رهبری بر استفاده از پیشکسوتان، خاطرنشان کرد: همین جمله الهامبخش ما شد تا در مؤسسه فرهنگی پیام قدیم و کانون مدارس اسلامی، جمعی از پیشکسوتان آموزش و پرورش را گرد هم آوریم و مؤسسهای با عنوان «سمپات» تشکیل دهیم.
وی اظهار داشت: ما نخبگان آموزش و پرورش را افرادی تعریف کردهایم که یا دارای مدرک کارشناسیارشد و دکترا هستند، یا سابقهای بیش از ۲۵ سال برای برادران و ۲۰ سال برای خواهران در آموزش و پرورش دارند.
مدیرعامل سمپات افزود: گاهی یک لیوان آب را میخوریم و تمام میشود، اما میلیونها ساعت تلاش افرادی که پخته شدهاند در آموزش و پرورش، ثروتی عظیم است که نباید نادیده گرفته شود. اکثر این افراد در سنین ۵۵ تا ۶۰ سال و دارای مدارج عالی علمی هستند و نظام آموزش و پرورش کشور هزینه زیادی برای تربیت آنها پرداخته است.
وی گفت: در سال اول، هدفگذاری ما شناسایی حداقل ۲۰۰ نفر از این نخبگان بود و اکنون نیز به بیش از این تعداد دسترسی داریم. برای سال ۱۴۰۴ نیز برنامهریزی کردهایم که ۳۰۰ نفر دیگر را به این مجموعه اضافه کنیم و نهادی شبیه به اتاق فکر برای کمک به آموزش و پرورش تشکیل دهیم.
سعیدینژاد با اشاره به پنج محور فعالیت مؤسسه سمپات، گفت: اول نشستهای فصلی پیشکسوتان برای دیدار، تبادل تجربه و دعوت از اساتید برای طرح مسائل نو؛ دوم تأسیس یک نشریه تخصصی که نویسندگان آن همه از بدنه آموزش و پرورش باشند؛ سوم راهاندازی سایت رسمی سمپات برای ثبت و انتشار خاطرات و تجربیات ارزشمند؛ چهارم تشکیل بانک اطلاعات نخبگان پیشکسوت و پنجم، تعریف سازوکاری برای بهرهگیری از ایدههای این افراد در سیاستگذاریها.
وی در پایان تاکید کرد: پیشکسوتان آموزش و پرورش، بانک مرکزی کشور در حوزه تربیت هستند. اگر بتوانیم از آنها درست استفاده کنیم، میتوانند موتور پیشران آموزش و پرورش کشور باشند.
انتهای پیام/