روزانه ۲۱۰۰ تصادف در تهران رخ می‌دهد

روزانه ۲۱۰۰ تصادف در تهران رخ می‌دهد
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آمار بالای تصادفات در پایتخت، خواستار تدوین برنامه‌های بلندمدت، توسعه حمل‌ونقل عمومی و ایجاد ثبات مدیریتی برای کاهش سوانح رانندگی شد. وی وضعیت تصادفات، تردد موتورسیکلت‌ها و سهم پایین حمل‌ونقل عمومی در تهران را نگران‌کننده دانست.

به گزارش خبرنگار آنا، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، در تذکر پیش از دستور سیصد و بیستمین جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به آمار بالای تصادفات و کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی در پایتخت، بر لزوم اجرای برنامه‌های بلندمدت، توسعه حمل‌ونقل عمومی و ثبات مدیریتی در این حوزه تأکید کرد.

وی ضمن تسلیت به مناسبت حادثه تلخ بندر شهید رجایی و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان این حادثه، خواستار ورود سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران برای کمک به آسیب‌دیدگان شد و بر هماهنگی این سازمان با مقامات محلی تأکید کرد.

تشکری هاشمی با اشاره به روز ایمنی حمل‌ونقل گفت: حادثه‌های اخیر، به‌ویژه در بندرعباس، اهمیت توجه به ایمنی حمل‌ونقل را بیش از پیش آشکار می‌کند. وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر بر اثر تصادفات در دنیا جان خود را از دست می‌دهند، افزود: تعداد مجروحان ناشی از تصادفات بین ۲۰ تا ۵۰ برابر این میزان برآورد می‌شود که اهمیت موضوع ایمنی حمل‌ونقل را دوچندان می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت ایران در این زمینه اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، سالانه ۲۲ نفر در تصادفات کشته می‌شوند و ایران در میان ۱۸۳ کشور، رتبه ۷۲ را در میزان کشته‌شدگان دارد.

تشکری هاشمی ادامه داد: این آمار نگران‌کننده نیازمند اقدامات جدی و بنیادین است. در کشورهای توسعه‌یافته برای کاهش تنها پنج درصد از تلفات، برنامه‌های بلندمدت و هدفمند اجرا می‌شود، و این نشان می‌دهد کاهش تصادفات امری سخت اما ضروری است.

وی با تأکید بر خسارات جبران‌ناپذیر انسانی تصادفات خاطرنشان کرد: هر فرد آسیب‌دیده به معنای آسیب به یک خانواده و در نهایت آسیب به جامعه است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران بر اهمیت استمرار پویش «نه به تصادفات» تأکید کرد و افزود: این پویش نباید به یک حرکت شعاری یا مقطعی تبدیل شود، بلکه باید با اقدامات ساختاری و برنامه‌های عملیاتی همراه باشد.

وی با اشاره به سه عامل انسان، راه و خودرو در بروز تصادفات تصریح کرد: متأسفانه وضعیت هر سه عامل در کشور ما نیازمند بازنگری جدی است.

تشکری هاشمی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده تصادفات در پایتخت بیان کرد: به طور متوسط روزانه ۲۱۰۰ تصادف در تهران رخ می‌دهد و روزانه ۲ نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

وی خواستار ارائه برنامه‌های مشخص و هدفمند برای کاهش تصادفات از سوی شهرداری تهران شد و تأکید کرد: بودجه‌ها باید بر مبنای اهداف عملیاتی برای کاهش درصد تصادفات تعریف شوند، نه به صورت کلی.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران همچنین با انتقاد از وضعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تهران گفت: تردد موتورسیکلت‌ها به مرحله بحران رسیده و شهروندان احساس آرامش در عبور و مرور ندارند. وی با اشاره به مصوبه شورای ترافیک تهران برای تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: باوجود گذشت ماه‌ها از تصویب این موضوع، تاکنون جلسه‌ای در این زمینه برگزار نشده است که این بی‌توجهی قابل قبول نیست.

وی در ادامه با تأکید بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی خاطرنشان کرد: طبق قانون باید ۷۵ درصد جابجایی‌های شهر تهران از طریق حمل‌ونقل عمومی انجام شود، در حالی که در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد جابجایی‌ها از این طریق انجام می‌شود.

تشکری هاشمی در پایان با اشاره به لزوم ثبات مدیریتی در حوزه حمل‌ونقل گفت: تا زمانی که مدیران کمتر از یک سال در سمت‌های خود باقی بمانند، نمی‌توان انتظار اجرای برنامه‌های بلندمدت و مؤثر را داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب