اظهار نگرانی ۵۱ درصد مردم آمریکا از آینده هوش مصنوعی

با ورود هوش مصنوعی (AI) از حوزه علم تخیل به واقعیت، بحثها و نگرانیها درباره مزایا و خطرات آن هر روز گسترش بیشتری مییابد. یک گزارش جدید از مرکز تحقیقات (پیو) نشان میدهد که دیدگاه عموم مردم و متخصصان حوزه هوش مصنوعی در مورد آینده این فناوری تفاوتهای قابل توجهی دارد، اما در برخی موارد نیز مشترک هستند.
تفاوتهای بنیادین در دیدگاهها
متخصصان هوش مصنوعی به طور چشمگیری از این فناوری خوشبینتر از مردم عادی هستند. بر اساس یافتههای این گزارش، ۵۶درصد از متخصصان معتقداند که هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر ایالات متحده در ۲۰ سال آینده خواهد داشت، در حالی که این رقم در میان عموم مردم تنها ۱۷درصد است و در این میان ۴۷درصد از متخصصان اعلام کردهاند که بیشتر از نگرانی، از استفاده گستردهتر از هوش مصنوعی در زندگی روزمره هیجانزده هستند درحالی که این عدد در میان عموم مردم به ۱۱درصد کاهش مییابد: در مقابل، ۵۱درصداز مردم آمریکا اعلام کردهاند که بیشتر نگران هستند تا هیجانزده، در حالی که این نگرانی در میان متخصصان تنها ۱۵درصداست.
فواید شخصی و نگرانیها
متخصصان به طور قابل توجهی احساس میکنند که هوش مصنوعی به صورت شخصی برای آنها مفید خواهد بود بطوری که ۷۶درصداز آنها معتقدند که هوش مصنوعی به آنها کمک خواهد کرد، در حالی که تنها ۲۴درصداز مردم این باور را دارند از طرفی ۴۳درصداز مردم فکر میکنند که هوش مصنوعی برای آنها ضرر خواهد داشت، در حالی که این عدد در میان متخصصان تنها ۱۵درصداست.
آینده شغلها در گرو هوش مصنوعی
یکی از مهمترین موضوعاتی که همه را به فکر فروبرده است، تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار است؛ ۷۳درصداز متخصصان آمریکایی معتقدند که هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر نحوه انجام کارها در ۲۰ سال آینده آمریکا خواهد داشت، اما این عدد در میان عموم مردم به ۲۳درصدکاهش مییابد از طرفی ۶۴درصداز مردم فکر میکنند که هوش مصنوعی منجر به کاهش فرصتهای شغلی خواهد شد، در حالی که تنها ۳۹درصداز متخصصان این نظر را دارند.
برخی شغلها مانند کارمندان صندوق، روزنامهنگاران و کارگران کارخانه به طور گستردهای به عنوان شغلهایی در معرض خطر تلقی میشوند، اما در مورد شغلهایی مانند رانندگان کامیون، دیدگاهها متفاوت است؛ ۶۲درصداز متخصصان فکر میکنند این شغل در معرض خطر است، در حالی که این عدد در میان عموم مردم تنها ۳۳درصداست.
نگرانیهایی که همه را متصل میکند
هر دو گروه در مورد برخی موضوعات نگرانیهای مشترکی دارند بطوری که ۶۶درصداز مردم و ۷۰درصداز متخصصان نگران این هستند که هوش مصنوعی منجر به انتشار اطلاعات نادرست شود همچنین ۵۷درصداز مردم نگران کاهش تعامل انسانی به دلیل هوش مصنوعی هستند، در حالی که این نگرانی در میان متخصصان به ۳۷درصدکاهش مییابد.
لازم به ذکر است ۵۵درصداز هر دو گروه نگران سوگیری در تصمیمگیریهای هوش مصنوعی هستند بطوری که سوگیری و نمایندگی در طراحی هوش مصنوعی یکی از مسائل مهم در طراحی هوش مصنوعی، نمایندگی گروههای مختلف جامعه است.
۷۵درصداز متخصصان معتقدند که دیدگاه مردان در طراحی هوش مصنوعی به خوبی لحاظ شده است، اما این عدد در مورد دیدگاه زنان به ۴۴درصدکاهش مییابد و سهچهارم متخصصان معتقدند که دیدگاه افراد سفیدپوست در طراحی هوش مصنوعی به خوبی لحاظ شده است، در حالی که این عدد در مورد افراد آسیایی به ۵۰درصدو در مورد افراد سیاهپوست یا هیسپانیک به کمتر از ۵۰درصدکاهش مییابد.
قوانین، زبان مشترک برای هماهنگی جامعه
جامعه کارشناسان و عموم مردم در مورد نیاز به نظارت دولتی بر هوش مصنوعی نیز دیدگاه مشابهی دارند؛ ۶۰درصداز مردم و ۵۶درصداز متخصصان نگران این هستند که دولت در تنظیم قوانین مربوط به هوش مصنوعی کوتاهی کند و ۶۲درصداز مردم و ۵۳درصداز متخصصان به دولت اعتماد کافی برای تنظیم مؤثر هوش مصنوعی ندارند همچنین ۵۹درصداز مردم و ۵۵درصداز متخصصان به تلاشهای شرکتهای خصوصی برای توسعه و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی نیز اعتماد ندارند.
هوش مصنوعی، با چهرهای دوگانه
در حالی که متخصصان هوش مصنوعی از هوش مصنوعی به عنوان یک فرصت بزرگ برای آینده یاد میکنند، عموم مردم بیشتر نگران خطرات آن هستند. با این حال، هر دو گروه بر این نکته توافق دارند که نیاز به نظارت دقیقتر و مقررات موثرتر وجود دارد؛ آینده هوش مصنوعی هنوز پر از سوالات است، اما این واضح است که این فناوری تأثیری عمیق بر زندگی ما خواهد گذاشت.
انتهای پیام/