در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

منظور از فرصت طلایی در صادرات ایران و روسیه چیست؟

منظور از فرصت طلایی در صادرات ایران و روسیه چیست؟
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، اظهار کرد: تفاوت در استاندارد‌ها و قوانین گمرکی، به ویژه در محصولات گمرکی، کشاورزی، غذایی و طولانی بودن فراینده اداری در کشور و نبود آگاهی کافی از فرهنگ مصرف و نیاز‌های بازار روسیه در بین تولیدکنندگان ایرانی و... موجب ضعف در عملکرد صادرکنندگان و هدر رفت فرصت طلایی حضور در بازار روسیه می‌شود.

هادی تیزهوش تابان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا در رابطه با وضعیت مبادلات تجاری ایران و روسیه، گفت: شرایط حاکم بر فدراسیون روسیه به گونه‌ای می‌باشد که این کشور پهناور و پرجمعیت همواره بخشی از نیاز‌های خود را از طریق واردات کالا از سایر کشور‌ها تامین می‌کنند، بنابراین تمایل به واردات کالا از همسایه خود یعنی ایران را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، ادامه داد: باید اذعان نمود که کیفیت، قیمت، استاندارد‌ها و الزامات کالا‌های تولیدی ما در پاره‌ای از موارد به صورتی نبود که بتوانند در بازار رقابتی روسیه موفق شود. از سوی دیگر تولیدکنندگان ایرانی شناخت کافی ازسلایق و ذائقه بازار‌های جهانی ندارند در نتیجه باعث ایجاد مشکلات متعدد در این مسیر می‌شود.

تیز هوش تابان، گفت: اقدامات خوبی میان ایران و روسیه در رابطه با تسهیل تجارت صورت و در دستور کار قرار دارد، اما تا زمانی که مشکلات مبادلات بانکی، نرخ ارز، اخذ تعهدات ارزی به طور کامل رفع نشود، نمی‌توان انتظار گشایش چشمگیری در این حوزه باشیم چرا که روند برنامه ریزی بلندمدت و تجارت مداوم را از فعالان اقتصادی سلب کرده است.

فرصتی طلایی برای گسترش صادرات

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، اظهار کرد: با توجه به شرایط و علاقه روسیه برای واردات محصولات از ایران، می‌توان فرصتی طلایی برای گسترش صادرات دید، اما تولیدکنندگان، تولیدات خود را بدون شناخت بازار و تقاضا به روسیه صادر می‌کنند؛ چنانچه که در بیشتر موارد تولیدی که برایمان مزیت دارد موفق‌تر هستیم.

تیز هوش تابان اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از صادرکنندگان قدیمی، با تجربه و انگیزه به دلیل اتفاق‌های گذشته از جمله نرخ ارز، اخذ تعهدات در زمینه بازگشت ارز صادراتی، قیمت کمتر از قیمت واقعی و همچنین عدم ثبات لازم در حوزه اقتصاد از این بخش خارج و مانند گذشته در این حوزه فعالیت نمی‌کنند.

اقدامات مناسب درتسهیل روند صادرات میان ایران و روسیه 

وی در رابطه با اقدامات مناسب در حوزه تسهیل روند صادرات میان ایران و روسیه، گفت: اقدامات خوبی میان ایران و روسیه در رابطه با تسهیل تجارت صورت و در دستور کار قرار دارد، اما تا زمانی که مسائل مبادلات بانکی، نرخ ارز، اخذ تعهدات ارزی به طور کامل رفع نشود نمی‌توان انتظار گشایش چشمگیری در این حوزه باشیم چرا که روند برنامه ریزی بلند مدت و تجارت مداوم را از فعالان اقتصادی سلب کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، با اشاره به محصولات صادراتی از ایران به روسیه، عنوان کرد: بر اساس آمار گمرک ایران، فلفل گلخانه‌ای، میگو، پلی استایرن، الیاف نخ، سیمان سفید، انواع پسته، نارنگی، کشمش، کاهو کروی، کیوی، گوجه فرنگی، آب میوه، هلو، آلبالو، پلی استرین معمولی، پلی اتلین، صفحه پلیمری اتلین، اجزا و قطعات وسیله نقلیه به ترتیب کالا‌های بودند که بیشترین ارز آوری را برای کشورمان در ۹ ماه سال ۱۴۰۳داشته است.

چالش صادرات ایران به روسیه

وی در رابطه با چالش‌ها و موانع در افزایش تجارت بین ایران و روسیه، اظهار کرد: اساسی‌ترین مشکلات این حوزه اعم از کمبود زیر ساخت‌های مناسب، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی میان دو کشور، نبود شبکه‌های لجستکی برای حمل سریع و کم هزینه کالا‌ها، ضعف‌ها و ناهماهنگی در کریدور شمال – جنوب به موضوعات زیر ساختی باز می‌گردد همچنین مشکلات ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌های در دسترسی به سیستم‌های بانکی بین‌المللی، فقدان مکانیسم‌های مالی و اعتباری پایدار برای تسهیل مبادلات تجاری و نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی از مهمترین مشکلات حوزه بانکی و مالی در تجارت است.

تیزهوش تابان در پایان گفت: تفاوت در استاندارد‌ها و قوانین گمرکی، به ویژه در محصولات گمرکی، کشاورزی، غذایی و طولانی بودن فراینده اداری هر دو کشور و همچنین نبود اگاهی کافی از فرهنگ مصرف و نیاز‌های بازار روسیه در بین تولیدکنندگان ایرانی، عدم تبلیغات، بازاریابی محصولات ایرانی، عدم اطمینان به کیفیت و استاندارد محصولات کشور و... موجب ضعف در عملکرد صادرکنندگان می‌شود که دولت با همکاری و همیاری می‌تواند در بسیاری از بستر‌ها، مسیر را برای توسعه مبادلات تجاری بین ایران و روسیه هموار‌تر کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب