معماری مدارس باید در خدمت تربیت دانشآموزان باشد

به گزارش خبرنگار آنا، حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور در چهارمین همایش بینالمللی و یازدهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی معماری اسلامی ایرانی» بر اهمیت طراحی و معماری مدارس به عنوان یکی از ارکان اصلی تربیت دانشآموزان تأکید کرد و گفت: فضای مدرسه باید به گونهای طراحی شود که همزمان با ارتقای یادگیری، محیطی تربیتی و جذاب برای دانشآموزان فراهم کند.
خانمحمدی تأکید کرد که ۴۴ درصد دولت از بخش آموزش و پرورش تشکیل میشود و این بخش نقش حیاتی در توسعه کشور دارد.
وی افزود: ۵۵ درصد طرحها در این حوزه افزوده شدهاند و کیفیت کارها از نظر داوران به حد قابل قبولی رسیده است.
خانمحمدی در ادامه با اشاره به چالشهای موجود، گفت: جذب اعتبارات به شدت باعث نفسگیر شدن کارهای سازمان نوسازی مدارس شده است، اما با این حال، این دستگاه تخصصی باید همواره در مرز دانش حرکت کند.
وی همچنین بر لزوم ایجاد فضایی مناسب و زیبا برای دانشآموزان تأکید کرده و اظهار داشت: باید تلاش کنیم فضایی بسازیم که درخور و زیبنده دانشآموزان عزیز باشد.
این مراسم به مناسبت گرامیداشت فعالیتهای سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور برگزار شد و رئیس این سازمان در ابتدای سخنان خود از تمامی دستاندرکاران و شرکتکنندگان در مسابقات طراحی مدارس تشکر کرده و به افزایش کیفیت طرحها و میزان مشارکت در این رویداد اشاره کرد.
خان محمدی بیان کرد که تعداد شرکتکنندگان در مسابقات سال جاری نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته و کیفیت طرحها نیز رضایتبخش بوده است.
وی همچنین به فشردگی برنامههای سازمان نوسازی در هفت ماه اخیر اشاره کرد و مشکلاتی، چون جذب اعتبارات را بیان کرد. رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از تلاشهای دکتر پزشکیان در زمینه مدرسهسازی و توجه به کیفیت و عدالت در آموزش قدردانی کرد و گفت که این تلاشها باعث ایجاد فرصتهای طلایی برای پیشرفت در این حوزه شده است.
خان محمدی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت توجه به معماری مدارس و تاثیر آن بر فرآیند تربیت دانشآموزان تأکید کرد و افزود: معماری مدرسه باید بهگونهای طراحی شود که همزمان با فراهم آوردن شرایط یادگیری، فضایی تربیتی و جذاب برای دانشآموزان ایجاد کند.
وی همچنین گفت: محیط مدرسه باید بر اساس نیازهای فردی دانشآموزان و ویژگیهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی طراحی شود.
وی به نقش معماری در بهبود روابط اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد و افزود: بسیاری از دانشآموزان، بهترین تجربیات اجتماعی خود را در زنگ تفریح و در فضاهای عمومی مدرسه کسب میکنند. خان محمدی در این رابطه به طراحی فضاهایی همچون کتابخانهها، نمازخانهها و سالنهای ورزشی اشاره کرد که باید برای استفاده عمومی جامعه محله نیز در نظر گرفته شوند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه به چالشهای موجود در طراحی و ساخت مدارس بزرگ مقیاس اشاره کرد و گفت که آموزش و پرورش در حال طراحی ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس با ویژگیهایی است که در تربیت تمامساحتی و فراهم آوردن محیطهای ورزشی و آموزشی برای دانشآموزان مؤثر باشد. وی همچنین به ضرورت تامین زمین برای ساخت مدارس اشاره کرد و از وزارت راه و شهرسازی خواست تا در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد.
خان محمدی در نهایت به اهمیت توجه به فناوریهای نوین در مدارس اشاره کرد و تأکید کرد که این فناوریها باید با دقت وارد فضای آموزشی شوند تا موجب تسهیل تربیت دانشآموزان شوند، نه اینکه باعث اختلال در روند تربیتی و آموزشی شوند.
وی از همکاران و مسئولین وزارت آموزش و پرورش و همچنین حضور علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد.
خانمحمدی از همکاری بیشتر میان بخشهای مختلف برای بهبود شرایط مدارس و ارتقای کیفیت آموزش در کشور سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد تحولاتی در این حوزه باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد که تجربههای اجرایی به صورت کتاب در اختیار عموم قرار میگیرد و این کتابها به عنوان محلی برای توجه و اهتمام به این تجربیات در نظر گرفته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۱۶۸ طرح وارد عملیات شدهاند، گفت: تداوم در تربیت دانشآموزان امری ضروری است و اگر این تداوم نباشد، ممکن است راه را بیراهه رفته باشیم.
خانمحمدی در ادامه توضیح داد که طرحها به بافتهای شهری ارائه شده و افزود: مدرسه به عنوان یک کالبد ساخته میشود تا دانشآموز به درستی پرورش یابد. اما باید مراقب باشیم که معماری مدارس به گونهای باشد که دانشآموزان را از جامعه دور نکند و به انزوا دعوت نکند.
انتهای پیام/

یاریگران فجر الگویی از زندگی تربیتی و خیرخواهانه برای دانشآموزان کمبضاعت است
