۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
مشاور آموزشی رئیس جمهور در پاسخ به آنا؛

طرح نهایی بازنگری سهمیه‌های کنکور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد

طرح نهایی بازنگری سهمیه‌های کنکور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد
مشاور آموزشی رئیس جمهور گفت: وزارت علوم طرح نهایی سهمیه بازنگری کنکور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده و شورا در حال رسیدگی و بررسی جزئیات طرح است.

به گزارش خبرنگار آنا، نشست خبری شهرام یزدانی مشاور آموزشی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه، یک اسفند ۱۴۰۳) در محل مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار شد.

یزدانی در این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره آخرین وضعیت از بازنگری سهمیه‌های کنکور ۱۴۰۵ با بیان اینکه سهمیه‌ها قابل دفاع هستند، گفت: سهمیه در همه جای دنیا وجود دارد و کشوری نداریم که در سیستم آموزشی آن سهمیه وجود نداشته باشد که با سه هدف عدالت، تنوع سازی و احترام اجتماعی انجام می‌شود. برخی کشور‌ها مانند آمریکای شمالی با هدف تنوع سازی آن را انجام می‌دهند.

وی گفت: همه افراد باید از فرصت برابر برای تحصیلات عالی برخوردار شوند، اما بعضی موارد خارج از اختیارات فرد است. باید سعی کنیم برای ورود به دانشگاه بحث قرعه کشی اجتماعی را حذف کنیم و به برقراری عدالت بپردازیم.

یزدانی ادامه داد: تنوع به این معناست که اگر خانم‌های سفید پوست وارد دانشگاه می‌شوند، باید به همان میزان اجازه ورود آقایان سیاه پوست به دانشگاه‌ها داده شود.

مشاور آموزشی رئیس جمهور اضافه کرد: سهمیه مناطق برای جذب دانشجو به دانشگاه درست کار می‌کند، اما در برخی موارد کج سلیقگی انجام شده است. حدود ۳۰ درصد از دانشجویان پزشکی رشته‌های برتر از طریق سهمیه وارد دانشگاه می‌شوند، وزارت علوم طرح نهایی سهمیه بازنگری کنکور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است و شورا در حال رسیدگی و بررسی جزئیات طرح است، بنابراین هنوز تصمیم نهایی برای بازنگری سهمیه‌های کنکور گرفته نشده و قرار است همه انواع سهمیه‌ها در کنار هم دیده شوند و سپس نتیجه نهایی اطلاع رسانی شود.

وی در ادامه با موضوع اعلام برنامه‌های دولت چهاردهم اظهار کرد: وقتی به آموزش نگاه می‌کنیم آن را فراتر از مدرک تحصیلی می‌بینیم، در واقع محوری‌ترین پدیده اجتماعی است که در قلب بسیاری از پدیده‌های مطلوب قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید دسترسی عادلانه به آموزش کیفی وجود داشته باشد، تاکید کرد: بسیاری از نظامات کشور به صورت مطلوب فعالیت دارند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: موفقیت در هر عرصه‌ای از مسیر آموزش عبور می‌کند. بی سوادی در مقابل آموزش و سواد قرار دارد و تله‌هایی از جمله فقر را ایجاد می‌کند.

یزدانی گفت: بی سوادی سبب محرومیت اجتماعی می‌شود و بالعکس که هر دو یک دیگر را تشدید می‌کنند. اگر بخواهیم برای پیش رفتن به توسعه همه جانبه مداخله آغازین داشته باشیم باید از آموزش و پرورش شروع کنیم.

وی با بیان اینکه بحث تحول در آموزش مهم‌ترین اولویت دولت چهاردهم قرار گرفته است؛ تاکید کرد: در این مسیر در شرف تحول بزرگ در آموزش هستیم.

یزدانی بیان کرد: به دنبال دسترسی عادلانه به موهبت تحصیلی هستیم؛ چرا که حق همه فرزندان مرز و بوم است و کسی نباید از آن محروم باشد. برای مثال، اگر نگاه آموزش و پرورش به بی سوادی دانش آموزان همانند نگاه مسئولان به مرگ زنان در زمان زایمان باشد اتفاق بسیار بزرگی رخ خواهد داد. هم اکنون، ۹۰۰ هزار نوجوان در رده سنی ۶ تا ۱۸ سال از تحصیل محروم مانده‌اند.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور نهضت وسیع مدرسه سازی در این راستا را جدی مورد توجه قرار داده‌اند و به صورت هفتگی جلسات را برگزار می‌کنند.

مشاور آموزشی رئیس جمهور گفت: اصلاحات کیفی مسئله دوم برای حمایت از محرومیت فرزندان از سواد است. هم اکنون دانش آموزان و نوجوانان و جوانان زندگی نمی‌کنند و تنها با امید اینکه بتوانند در آینده زندگی خوبی داشته باشند، تحصیل می‌کنند.

یزدانی با طرح این سوال که آیا تحصیلات مهارت‌های فردی و شکل گیری هویت‌های خاص در بین جوانان و نوجوانان می‌شود؟، گفت: جواب خیر است و تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، اما آموزش و پرورش در حال تصمیمات مهم در این راستاست.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به معنای انباشته شدن از محفوظات و بدون معنی است، افزود: ادامه تحصیل مهم‌ترین دستاورد و بهانه برای افرادی شده است که قصد ورود به زندگی را ندارند و این مسئله در حال جهانی شدن است.

وی گفت: دید دولت چهاردهم دسترسی همه جانبه و معنا دار کردن آموزش است، اگر این مسئله محقق شود بیشتر مشکلات کشور رفع خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به تعهدات اندیشیده شده جدید وزارت آموزش و پرورش برای تضمین کیفیت آموزش در صورت مجازی شدن مدارس برای دانش آموزان اظهار کرد: ذات آموزش مجازی امر مضمونی نیست و اتفاقی که از همه گیری کرونا ایجاد شد فرصتی ایجاد کرد و زیرساخت شاد به کمک مخابرات شکل گرفت که یکی از پیشرفته‌ترین زیرساخت‌های آموزش مجازی در کشور‌های توسعه یافته به شمار می‌آید و همین تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

یزدانی ادامه داد: هم اکنون تحول جدی در آموزش و پرورش در حال رخ دادن است تا سیستم آموزشی به سمتی پیش رود که دانش آموزان به هر صورت مجازی یا حضوری تحصیل کنند یادگیری معکوس داشته باشند و ارتباط مؤثر دو طرفه بین معلمان و دانش آموزان شکل بگیرد؛ چرا که سوال محرک تفکر است، یعنی دانش آموزان در خانه محتوای آنلاین ببینند و در مدارس پرسش و پاسخ داشته باشند که این مسئله هم اکنون به عنوان برنامه جدید وزارتخانه مطرح است.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی وزارت بهداشت اضافه کرد: آموزش نظری با استفاده از بستر مجازی قابل جبران است، اما تجربه آموزی در محیط‌های واقعی کسب تجربه که نسبت به سایر آموزش وزارتخانه‌های دیگر متفاوت است، بسیار مهم تلقی می‌شود و بی توجهی به آن باعث خدشه به نظام آموزشی وزارت بهداشت خواهد شد.

عواقب افزایش ظرفیت پزشکی بدون تامین زیرساخت‌ها

مشاور آموزشی رئیس جمهور با اشاره به عواقب افزایش ظرفیت پزشکی بدون تامین زیرساخت ها، گفت: بحث تعیین ظرفیت دانشگاه یا تعداد پزشکان درخواستی در کشور موضوعی نیست که افرادی دور هم در جلسه‌ای جمع شوند و برای آن تصمیم گیری کنند؛ چرا که این مسئله کاملا علمی است و باید کارشناسی روی آن صورت بگیرد.

یزدانی افزود: سرانه پزشک ایران در کشور ۱۶ به ازای ده هزار جمعیت کشور است. علاقه پزشکان عمومی برای ورود به تخصص کاهش یافته است و هم اکنون با موضوع صندلی خالی مواجهه شده‌ایم و غلط‌ترین راه حل پذیرش پزشک عمومی است و نباید راه حل نادرست را بپذیریم.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی وزارت بهداشت اضافه کرد: کم‌ترین مشکل ما کلاس شلوغ و خوابگاه‌های ناکافی برای دانشجویان است که در دوره بالینی به وفور دیده می‌شود. برای اینکه فردی که وارد دوره بالینی شده به صلاحیت حرفه‌ای برسد باید ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ ساعت تجربه عملی تحت نظارت پزشکان در محیط واقعی کار داشته باشد.

یزدانی گفت: بیمار برای دانشجوی پزشکی وجود ندارد و این عارضه کشور به شمار می‌آید که باعث ضربه و آسیب به کیفیت آموزش پزشکی شده است، تعداد زیاد باعث کسی تجربه اندک خواهد شد.

مشاور آموزشی رئیس جمهور اضافه کرد: فرایند تعیین تعداد دانشجوی پزشکی بسیار علمی است و برنامه امروزه نیست، بلکه تشخیص کمبود پزشک باید بر اساس تخمین هفت سال بعد باشد، یعنی هفت سال پیش باید نسبت به مسئله امروز تصمیم گیری می‌کردیم.

یزدانی با بیان اینکه ترویج آموزش پزشک متخصص را باید مورد توجه قرار دهیم، گفت: در رشته پزشکی سال ۱۴۰۰، هشت هزار دانشجو پذیرش داشتیم و هر سال باید ۲۰ درصد به آن اضافه می‌شد، اما به علت کمبود منابع و زیرساخت‌ها در سال ۱۴۰۴ تعداد پذیرش دانشجویان پزشکی کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود؛ چرا که یک سال بیشتر از ۲۰ درصد پذیرش داشته‌ایم و جلوتر از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش رفته‌ایم و با جذب دانشجو در سال ۱۴۰۴، ۱۶ هزار دانشجوی پزشکی را تامین خواهیم کرد.

تعیین تکلیف نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴

یزدانی ادامه داد: تاثیر قطعی معدل یازدهم و دوازدهم برای کنکور ۱۴۰۴ تایید شده بود، اما جزئیات بررسی آن به شورای آموزش و پرورش واگذار شده است و نتایج نهایی روز شنبه، چهارم اسفند اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب