طراحی الگوی بومی آموزش زبان خارجی برای حفظ هویت اسلامی ایرانی ضروری است

به گزارش خبرنگار آنا، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در نخستین رویداد ملی آموزش زبانهای خارجی، که امروز ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۳ در اداره آموزش و پرورش منطقه سه برگزار شد، ضمن تبریک ایام شعبان و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به ضرورت طراحی الگوی بومی برای آموزش زبانهای خارجی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اولویتها در این زمینه، تدوین ویژگیها و چارچوبهای مشخص برای زبانهای خارجی است تا از تداخل فرهنگی جلوگیری کرده و هویت اسلامی ایرانی را تقویت کند.
محمودزاده افزود: باید محتوای آموزشی زبانهای خارجی نه تنها به فرهنگ یک کشور خاص محدود نباشد، بلکه با توجه به هویت بومی و اسلامی ایران، آموزشها به گونهای طراحی شوند که آگاهی بینفرهنگی در زبانآموزان تقویت شود.
وی همچنین به لزوم افزایش همکاری میان نهادهای مختلف مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، موسسات زبان و سایر دستگاهها در زمینه تولید محتوای آموزشی اشاره کرد و از مشارکت فعال نخبگان و متخصصان در این حوزه قدردانی کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جلسات مفصلی با نخبگان و متخصصان آموزش زبان خارجی برگزار شده است و همکاری مجموعههای مختلف شورای موسسان در سراسر کشور، دانشگاه فرهنگیان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و همچنین قانون زبان و دیگر دستگاههای در خصوص این رویداد بسیار موثر بوده است.
وی افزود: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در مجموع ۲۵۰۲ اثر شامل مقالات علمی و پژوهشی ۳۷۸ اثر، محتوای آموزش مکتوب ۲۵۶ اثر، غیرمکتوب ۳۳۷ اثر، فیلم مهارتآموزی دانشآموزان ۷۴۳ طرح، فیلم سخنرانی دانشآموزان درباره انقلاب اسلامی ۷۸۳ اثر بوده است.
وی با بیان اینکه حدود هزار طرح به مرحله کشوری و در نهایت ۳۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت افزود: در روز برگزاری رویداد با حضور ۳۰۰ میهمان نمایشگاهی از آثار برگزار و از آنها تقدیر میشود. این آثار با رعایت هویت اسلامی ایرانی و همچنین پیشرفت ایران پس از انقلاب اسلامی انجام شده است.
محمودزاده بر اهمیت توانمندسازی معلمان در حوزه آگاهی بینفرهنگی و آموزش منتقدانه تأکید کرد و گفت: هدف ما از آموزش زبان خارجی، انتقال مفاهیم و ارزشهای فرهنگی خودمان است، نه اینکه زبان خارجی را در اختیار فرهنگ بیگانه قرار دهیم.
انتهای پیام/