پژوهش در ترازوی سنجش/ ۳؛

دانشجویان به جای شناسایی نیاز‌ها در جست و جوی مدرک هستند

دانشجویان به جای شناسایی نیاز‌ها در جست و جوی مدرک هستند
عضو هیئت علمی مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: جامعه ما در حوزه تحصیل، یک جامعه مدرک محور است بنابراین به جای جستجوی نیاز‌ها در جستجوی مدرک است از این رو، مهارت آموزی در اولویت‌ نیست. 

رضا مهدی عضو هیئت علمی مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پژوهش آنا درباره وضعیت ارتباط صنایع و دانشگاه‌ها گفت: ارتباط صنایع و دانشگاه‌ها نیز همانند مسئله مهم بیکاری و اشتغال، دارای ابعاد چندگانه است. 

وی افزود: در برخی زمینه‌ها دانشگاه‌های ما ضعف دارند و از کیفیت لازم برای روابط با صنعت و جامعه و دولت برخوردار نیستند و اغلب آموزش‌ها و پژوهش‌های آن‌ها بی ربط با مسائل و نیاز‌های صنعت است. 

** صنایع در برخی زمینه‌های ضعف دارند

مهدی تصریح کرد: در برخی زمینه‌ها نیز صنایع ما دارای ضعف هستند و نیازی برای ارتباط با دانشگاه‌ها احساس نمی‌کنند. به عنوان مثال، صنعت مونتاژ چه نیازی به دانش جدید که عمدتاً نزد دانشگاه هاست، دارد؟ صنعتی که واحد تحقیق و توسعه (R&D) ندارد، چگونه می‌تواند با مخزن دانش یعنی دانشگاه‌ها ارتباط بگیرد؟ یا وقتی که میزان سرمایه گذاری در صنعت پایین است (همچنان که در موضوع بیکاری عنوان شد)، چه نوآوری و کارآفرینی می‌خواهد اتفق بیفتد که نیازمند دانش و دانشگاه باشد. 

عضو مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه، مسائلی در هر دو قطب آن (قطب صنعت و قطب دانشگاه) داشته و این دو قطب، از قدرت لازم برای جذب یکدیگر ندارند، تاکید کرد: مسائل فرهنگی نیز در این ضعف دخالت دارند و این مسائل باعث می‌شود که هر دو قطب خود را ذی حق قملداد کند و نواقص و ایرادات را متوجه طرف مقابل کنند. 

** جامعه به علم کارآفرین نیاز دارد

معاون فرهنگی سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: جامعه ما هم به علم کارآفرین و هم به صنعت کارآفرین نیاز دارد تا ارتباط صنعت و دانشگاه به معنای حقیقی کلمه اتفاق بیفتد. البته، برخی دانشگاه‌ها در برخی رشته‌ها ارتباط خوبی با برخی صنایع بزرگ داشته و مزایای فراوانی از این تعاملات نصیب هر دو طرف می‌شود

مهدی درباره دلایل جذب نشدن برخی دانشجویان به رشته‌های مهارتی گفت: عدم اشتیاق خانواده‌ها و دانش آموزان به رشته‌های مهارتی و کلاً مهارت آموزی دارای علل و دلایل متعددی است، اولین عامل اینکه خانواده‌ها عمدتاً دنبال مدارج عالی تحصیلی بوده و فرزندان خود را به مسیری که این مدارج را با راحت‌ترین شکل کسب کندد، هدایت می‌کنند. عموماً خانواده‌ها از دیرباز در حوزۀ انتظار از تحصیل فرزندان خود دچار اشتباه هستند و همین اشتباه را تکرار می‌کنند.

** دانشجویان به جای جذب نیاز‌ها در جست و جوی مدرک هستند 

وی ادامه داد: جامعه ما درحوزه تحصیل، یک جامعه مدرک محور است. بنابراین؛ به جای جستجوی نیاز‌ها در جستجوی مدرک است. از این رو، مهارت آموزی در اولویت‌های اصلی نیست. 

عضو مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: مدارس و کارگزاران آن‌ها هنوز به سطحی از دانش نرسیده اند که قادر باشند هدایت و راهنمایی تحصیلی را به نحو درست انجام دهند و خود آن‌ها نیز گرفتار جو حاکم شده و قادر به ایفای نقش موثر نیستند.

وی با بیان اینکه امکانات دانشگاه‌های مهارت محور بسیار کمتر و ضعیف‌تر از دانشگاه‌های عمومی و نظری بوده و جاذبه آن‌ها برای ورود دانشجویان قابل مقایسه با دانشگاه‌های دیگر نیست، تاکید کرد: در حوزه اشتغال و مراحل پس از تحصیل (نظیر پرستیژ اجتماعی) نیز عمدۀ فارغ التحصیلان و خانواده‌ها در جستجوی میز و شغل تمیز هستند، این مشاغل عمدتاً در دسترس تحصیل در دانشگاه‌های بزرگ عمومی و نظری است نه دانشگاه‌های مهارتی.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب