صادرات ۲۰ قلم کالای کشاورزی به اوراسیا در سال گذشته

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نخستین سالگرد اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد: در یک سال گذشته حدود ۲۰ قلم کالا به کشورهای همسایه و حوزه اوراسیا صادر و در مقابل حدود ۱۰ قلم نهاده و اقلام مرتبط وارد کشور شده است. وی توسعه تجارت با همسایگان و بهره‌گیری از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا رفیعی‌پور امروزدر نخستین سالگرد اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشور‌های عضو اظهار داشت: در یک سال گذشته حدود ۲۰ قلم کالا به کشور‌های همسایه و حوزه اوراسیا صادر شده و در مقابل حدود ۱۰ قلم نهاده و اقلام مرتبط وارد کشور شده است.

وی توسعه تجارت با کشور‌های همسایه و استفاده از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای را اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های همکاری در قالب پیمان‌هایی مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای افزود: این پیمان‌ها می‌توانند بستر مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری و گسترش همکاری‌های اقتصادی در حوزه محصولات دامی و کشاورزی فراهم کنند.

رفیعی پور بر اهمیت هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط در تسهیل تجارت و بر نقش رایزنان بازرگانی ایران در سفارتخانه‌ها تأکید کرد و گفت: ارتباط مستمر و حتی ماهانه رایزنان بازرگانی با نهاد‌های حاکمیتی مرتبط مانند سازمان دامپزشکی، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت می‌تواند بسیاری از مسائل و موانع تجاری را برطرف کند.

رفیعی‌پور بر ضرورت توجه به قوانین و مقررات در تجارت بین‌المللی تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند سایر کشور‌ها تابع قوانین ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و در برخی موارد ممکن است میان کشور‌ها درباره الزامات و استاندارد‌ها اختلاف نظر‌هایی وجود داشته باشد که این مسائل باید از مسیر‌های قانونی و با تعامل حل‌وفصل شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ابراز امیدواری کرد با تقویت همکاری‌ها و هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول، زمینه گسترش تجارت محصولات دامی و کشاورزی با کشور‌های منطقه بیش از پیش فراهم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر