مدیران مدارس، راهبران اصلی برنامه درسی مدرسه هستند
محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در رویداد تفکر روایی در مدیریت مدرسه که با همکاری دبیرخانه شورای عالی و آموزش و پرورش شهر تهران در سالن همایش خانه معلم منطقه ۳ تهران برگزار شد با قدردانی و تشکر از برگزار کنندگان این رویداد در گفت و گو با خبرنگار آنا اظهار داشت: رئیس جمهور محترم توجه ویژهای به آموزش و پرورش و به ویژه کیفیت بخشی آموزشی مدارس دارند.
وی افزود: رئیس جمهور دو محور اصلی را در آموزش و پرورش دنبال میکنند یکی ساختمان و فضای فیزیکی مدارس و تجهیز آموزشی مدرسه و دیگری کیفیت بخشی آموزشی یعنی تغییر شیوههای آموزشی مدرسه میباشد.
امانی اظهار داشت: در این راستا در دوره ابتدایی طرح توانا (توانمند سازی نیروی انسانی دوره ابتدایی) و طرح سفر یادگیری در دوره متوسطه در حال اجراست. هدف اجرای این طرحها اشتراک گذاری آموختههای معلمان و بهبود کیفیت آموزشی مدارس است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ابراز کرد: دوره توانا بر اساس ۵ محور از جمله: تغییر چینش کلاسهای درس، ارائه یک نمونه کار تیمی و گروهی در کلاس، دادن فرصت ارائه به دانش آموزان، استفاده از فناوریهای نوین در کلاس و استفاده از روشهای فعال تدریس طراحی شده است.
وی افزود: هدف اصلی طرح سفر یادگیری؛ نیز تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری با رویکرد توانمندسازی معلمان دوره متوسطه است. این طرح که بر اساس اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شده است بر توانمندسازی معلمان تمرکز دارد تا دانشآموزان را از حالت منفعل به فعال تبدیل کند.
امانی افزود: محورهای اصلی این طرح بر سنجش و ارزشیابی، فناوریهای نوین آموزشی، روشهای نوین تدریس و یادگیری در محیط و فضای آموزشی استوار میباشد.
وی با اشاره به نقش مدیران مدارس در مدیریت برنامه درسی اضافه کرد: مدیران مدارس افرادی توانمند، آگاه و آشنا با برنامه درسی مدرسه و راهبران اصلی آن هستند که فرصت توسعه فردی را برای معلمان فراهم کرده و آنها را به تحرک وا میدارند تا با آمادگی لازم در کلاس درس حاضر شوند.
امانی با اشاره به نقشهای مدیر مدرسه گفت: مدیری که برای اداره مدرسه نقشه راه دارد و بر اساس آن حرکت میکند، مدیری است که نسبت به برنامه درسی، اهداف و زمان اجرای آن و چگونگی طراحی آموزشی آگاهی و شناخت کافی دارد. برای تعطیلات و جبران ساعات آموزشی مدرسه، برنامه آموزشی و تربیتی را متناسب با شرایط و موقعیت مدرسه طراحی و اجرا میکند.
وی از مدیران مدارس درخواست کرد از این فرصتی که برای کیفیت بخشی آموزشی مدارس ایجاد شده است به نحو احسن استفاده نموده و نسبت به آن اهتمام ویژهای داشته باشند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: باید با کیفیت بخشی فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدارس کاری کنیم همه افراد جامعه علاقهمند به مشاکت در امور آموزشی و تربیتی مدرسه شده و برای اعتلای نظام آموزش و پرورش کشور در آن سرمایه گذاری کنند.
وی با اشاره به کتاب هنر معلمی اثر «گیلبرت هایت» اظهار داشت: معلمی چه جور شغلی است؟ مزایا و معایب آن چیست؟ تاثیرگذاری آن بر افراد مختلف جامعه چگونه است؟ چه نتیجهای برای معلمان دارد؟ از مزایای آن احساس آرامش و رضایت درونی معلم است و از معایب آن هر چه گشتیم چیزی جز حقوق پایین آنها پیدا نکردیم.
امانی ابراز داشت: معلمی یک شغل خاطره ساز است و تمام اتفاقات و رویدادهای مدرسه برای معلمان، مدیران و دانش آموزان خاطره ساز هستند.
وی با تاکید بر پشتیبانی از پژوهشهایی که مدرسه را روایت میکنند تصریح کرد: بحث روایت معلمی چند بعدی است و شباهت عجیبی به الگوهای تدریس دارد. در روایت معلمی کشفیات، شناخت عمیق و تاثیرگذاری خود را برای بچه ها، اولیا، مدرسه و... روایت میکند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: اشتراک گذاری تجربیات معلمی و درس پژوهی و درس کاوی خیلی به هم شباهت دارند و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. درس پژوهی و درس کاوی از جنبههای رشد معلمی میباشند.
وی ادامه داد: بحث نگاه عمیق به عاملیت معلم؛ یعنی معلمی که موقعیت یادگیری را برای دانش آموزان خلق میکند و آنها را در موقعیت یادگیری قرار میدهد.
امانی در پایان تاکید کرد: مدیران کمک کنند تا سفارش مقام معظم رهبری مبنی بر چهره نگاری معلم محقق شود تا شان، منزلت و عظمت معلمان در جامعه بیشتر شناخته شود. این کار با کمک معلمان و مدیران مدارس و روایت گری امکان پذیر است.
انتهای پیام/


