فصل جدید دستاورد‌های دیپلماسی دریایی؛ غفلت تاریخی اقتصاد دریا جبران می‌شود/تشریح مدیریت بحران بندر رجایی

فصل جدید دستاورد‌های دیپلماسی دریایی؛ غفلت تاریخی اقتصاد دریا جبران می‌شود تشریح مدیریت بحران بندر رجایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ضمن اعلام اینکه گزارش عملکرد قابل قبولی در حوزه دیپلماسی دریایی وجود دارد، بر لزوم حمایت از اقتصاد دریا محور به عنوان اولویت نظام تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، سعید رسولی، امروز در نشست هم اندیشی با خبرنگاران، گفت: با اشاره به عملکرد سازمان در حوزه‌های مختلف، گفت: در حوزه دیپلماسی، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و می‌توان گفت گزارش عملکرد قابل قبولی داریم که آثار و برکات آن در آینده نزدیک یا میان‌مدت ظاهر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در ادامه سخنان خود، به ملاحظات امنیتی در کسب‌وکار اشاره کرد و افزود: برای تحقق این اهداف، ناگزیر بودیم برخی مسائل را صیانت کنیم. البته این موضوع به معنای امنیتی به آن معنای خاص نیست؛ کسب‌وکار حوزه دریا بیش از هر چیز به امنیت نیاز دارد و کسب‌وکار‌های کوچک نیز سعی می‌کنند اطلاعات خود را محفوظ نگه دارند. ما در تعامل با سرمایه‌گذاران و بخش دولتی که اعتماد می‌کند، گاهی اوقات برای رعایت مسائل، مجبور به رعایت برخی موضوعات هستیم.

تأکید بر تعامل تخصصی و پیگیری مستمر جلسات

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اهمیت نشست‌های مشترک، بیان کرد: همانطور که اشاره فرمودید، این نشست‌ها و ان‌شاءالله تشکیل کمیته‌های تخصصی‌تر در حوزه‌های مختلف، با دانش، تجربه و تعهدی که شما دارید، فصل جدیدی را در تعاملات رقم خواهد زد.

وی در خصوص برنامه‌ریزی جلسات با وجود مشغله کاری، گفت: ما معمولاً وقت ملاقات‌مان فشرده و متراکم است و گاهی اوقات از لغو جلسات ابراز خوشحالی می‌کنیم، چرا که فرصتی برای انجام کار‌های دیگر فراهم می‌شود. اما من مستمر پیگیر این نشست‌ها هستم. خواهش می‌کنم این جلسات را به عنوان برادر خودتان بپذیرید؛ این آرام‌ترین جایی است که می‌توانیم راحت صحبت کنیم و من نگران نیستم حتی اگر مطلبی را اشتباه بگویم، حتماً اصلاح خواهد شد.

پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای رسانه‌ها

در پاسخ به درخواست‌هایی مبنی بر بازدید از بنادر، رسولی با تأکید براینکه حتماً این کار باید صورت گیرد وهمچنین از یک پیشنهاد رسانه‌ای استقبال کرد و افزود: در کنار بازدید، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی بیشتر رسانه‌ها با مفاهیم حوزه دریانوردی، فرایند‌ها و رویه‌های بندری، تجهیزات و ساختار تشکیلات سازمان، پیشنهاد بسیار خوبی بود. این امر باعث اشراف بیشتر شما و دقیق‌تر شدن سوالات خواهد شد و خروجی آن کمک بهتر به این حوزه است.

وی افزود: این کار در دستور کار ماست و حتماً شما با کالای خطرناک، پروتکل‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی ذی‌ربط آشنا خواهید شد و دوستان ما در حال برنامه‌ریزی هستند تا این امر محقق شود.

اهمیت اقتصاد دریا محور و حمایت‌های کلان

رسولی ضمن ابراز خوشحالی از پیشنهاد تشکیل انجمن توسط اهالی رسانه، اظهار کرد: با تشکیل این انجمن، منشأ خیر و اثر برای دریا، دریانوردی و اقتصاد دریا خواهد بود که موضوعی است که این روز‌ها زیاد مطرح می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های دریا محور، گفت: به طور رسمی به این حوزه پرداخته می‌شود و به نظرم می‌رسد چالش‌هایی نظیر مقاومت، رونق تولید و سرمایه‌گذاری، با برگزاری همایش‌ها، سمینارها، گفت‌و‌گو‌ها و نمایشگاه‌های اقتصاد دریا محور رفع خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر در تبیین اهمیت تاریخی موضوع، افزود: چهارده قرن پیش خداوند متعال در قرآن می‌فرماید که دریا را مسخر کردیم برای شما که در آن کشتیرانی کنید و از نعمت‌هایش بهره‌مند شوید. در تاریخ کشور ما نیز از دیرباز از دریا استفاده شده، اما شاید به دلیل وابستگی شدید اقتصاد، از این فرصت و فرصت‌های دیگر غافل شدیم. خوشبختانه امروز چرخش خوبی به سمت دریا ایجاد شده و با حمایت‌های مقام معظم رهبری و همتی که رئیس جمهور محترم دارند و جلسات مستمر ایشان، جنبشی به وجود آمده است.

وی بر نقش‌آفرینی سازمان‌ها و دستگاه‌های متعدد تأکید کرد و افزود: همانطور که دوستان اشاره کردند، موضوع فرهنگ‌سازی بسیار مهم است و ما وظیفه خود می‌دانیم در این زمینه پیش‌قدم شویم. سعی می‌کنیم با مشورت و مشارکت شما، برنامه‌ها را خلاقانه‌تر و جذاب‌تر برگزار کنیم.

توازن میان پروژه‌های بزرگ و کسب‌وکار‌های کوچک

رسولی با بیان یک مثال در حوزه مأموریت‌ها، تأکید کرد: وقتی در مورد تأسیس یک «مگاپورت» برنامه‌ریزی می‌کنیم، نباید از لهجه‌های تجاری و صیادی غافل شویم. اینها کسانی هستند که از جیب خود سرمایه‌گذاری کرده و اقتصاد خانواده خود را از این محل اداره می‌کنند.

وی ادامه داد: ما برای حمایت از همه شرکت‌های فعال موجود، کوچک و بزرگ، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و حتی به دوستان توصیه کرده‌ایم که اگر شرکت بسیار کوچکی دیدند، سر بزنند و ببینند چه کاری می‌خواهند انجام دهند. این مجموعه شرکت‌ها، آینده‌دار هستند و ما باید همه را ببینیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم، چرا که اقتصاد بسیار طلایی پیش روی ماست.

تشریح مدیریت بحران بندر شهید رجایی

در ارتباط با اطلاع‌رسانی حادثه بندر شهید رجایی، وی توضیح داد: در همان دقایق اولیه، اطلاعیه‌ای تهیه و صادر کردیم. پس از آن، استاندار هرمزگان به عنوان مدیر بحران توسط دولت منصوب شد، هرچند وزیر کشور نیز در محل حضور یافتند. مدیریت بحران بر عهده استاندار بود که مرتب در تلویزیون حاضر می‌شدند و سخنگوی ایشان گزارش می‌دادند.

مدیرعامل سازمان بنادر افزود: در خصوص چرایی و علت حادثه، مسئولین ذی‌ربط اعلام نظر خواهند کرد. وظیفه ما، حضور فعال و کمک به کنترل بحران و رسیدگی به خسارت بود که بیش از تکلیف قانونی، به وظیفه انسانی خود عمل کردیم.

وی در خصوص تصورات اشتباه پیش آمده از حادثه، گفت: تصاویری که منتشر شد و دوربین‌هایی که در نزدیکی کار گذاشته شده بودند، این تصویر ذهنی غلط را ایجاد کرده بود که کل بندر منفجر شده است. محوطه حادثه در محدوده ۱۵ هکتاری از کل محوطه ۱۶ هکتاری بود و همه ۱۵ هکتار آتش نگرفت. شدت انفجار منحصر‌به‌فرد بود، اما عملیات بندری متوقف نشد. عملیات تخلیه و بارگیری از ساعت ۱۲ شب حادثه با رعایت مسائل امنیتی متوقف شد و از ساعت ۱۰ شب روز حادثه با حضور وزیر محترم و دستور ایشان، عملیات آغاز شد و روز بعد، با اعلام بار به سازمان راهداری، عملیات بندری با احتیاط و در چند روز به حالت صددرصدی بازگشت.

رسولی در پایان این بخش با تأکید بر لزوم آموزش، اعلام کرد: لازم است جایی ذکر شود که آتش‌سوزی در اسکله شهید رجایی رخ داد که فاصله آن با محل آتش‌سوزی چند کیلومتر بود. متأسفانه کلیپی در صدا و سیما پخش شد که تصویری از بندر شهید رجایی را نشان می‌داد که به صورت فتوشاپ شده شعله‌های آتش بر روی اسکله حرکت می‌کرد، که این امر باعث می‌شد تجار خارجی تصور کنند کل بندر آتش گرفته و از سفر به بندرعباس صرف نظر کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا