کاهش ۵ درصدی مصرف برق در تهران با هوشمندسازی و مدیریت بهینه شبکه
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ امروز در نشست خبری حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران و پانزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران از دستیابی این شرکت به دستاوردهای چشمگیر در حوزه کاهش مصرف انرژی، صرفهجویی و هوشمندسازی شبکه در سال جاری خبر داد.
وی گفت:در سال جاری و با وجود شرایط خاص مصرفی در پایتخت، توانستیم بدون عبور از سقف ۱۱ هزار مگاوات، روند مصرف را کنترل کنیم. هماکنون نیاز مصرف شبکه تهران به حدود ۵۲۶۶ مگاوات رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش نشان میدهد.
وی با بیان اینکه این کاهش مصرف حاصل اجرای برنامههای صرفهجویی و همراهی مردم بوده است، افزود:در تابستان امسال بیش از ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت صرفهجویی انرژی در شهر تهران محقق شد که این میزان معادل مصرف سالیانه شهری بزرگ مانند تبریز است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ همچنین از راهاندازی نخستین مرکز هوشمندسازی و فناوری اطلاعات صنعت برق کشور در تهران خبر داد و گفت:در این مرکز، بیش از ۵۹۰ هزار کنتور هوشمند تحت مدیریت و کنترل قرار دارند و نقش مهمی در نظارت بر مصرف، بهویژه برای مشترکان پرمصرف، ایفا میکنند.
ناظریان در ادامه از استفاده گسترده از ظرفیت مولدهای اضطراری ادارات و سازمانهای بزرگ خبر داد و افزود:در سال جاری حدود ۱۶۵۰ مولد اضطراری شناسایی و به کنتور هوشمند مجهز شدند و در زمان اوج مصرف، معادل تولید یک نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی برق به شبکه شهر تهران تزریق کردند.
به گفته وی، پیک شبانه مصرف برق در تهران امسال حدود ۳۱۰۰ مگاوات بوده که نسبت به تابستان ۴۰ درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به برنامههای آینده شرکت گفت:بر اساس برنامهریزی انجامشده، تا سال آینده بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از شبکه برق تهران بازسازی و بهینهسازی خواهد شد و تعداد کنتورهای هوشمند به یک میلیون عدد افزایش مییابد. همچنین بیش از ۴۵۸۰ اقدام اجرایی در حوزه مدیریت مصرف، تولید پراکنده، انرژیهای تجدیدپذیر و نوسازی شبکه در دستور کار قرار دارد.
ناظریان از اجرای طرحهای فرهنگی و آموزشی برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه خبر داد و اظهار کرد:در قالب طرح "سفیر صبا" که ویژه مدارس شهر تهران است، آموزشهای مدیریت مصرف و صرفهجویی انرژی به دانشآموزان ارائه میشود. همچنین در تابستان امسال بیش از ۱۰ میلیون پیامک اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مشترکان ارسال شد.
وی افزود: با راهاندازی سامانههای اطلاعرسانی بر پایه GIS، ارتباط دوطرفه با ۵۰ میلیون تعامل هوشمند با شهروندان برقرار شد و ۷۵ درصد تماسهای مردمی از طریق سیستمهای هوشمند پاسخ داده شد. نتیجه این اقدام کاهش ۵ درصدی تماسها و افزایش رضایتمندی مردم بوده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در پایان از برنامهریزی برای بهرهبرداری از نخستین مرکز دیسپاچینگ نوین و کنترل از راه دور شبکه برق تهران خبر داد و گفت:این سامانه با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته اتوماسیون و هوشمندسازی، امکان مدیریت دقیقتر و سریعتر شبکه برق شهر تهران را فراهم خواهد کرد.
انتهای پیام/


