معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با آنا:

ارتباط صنعتی شرط ترفیع اجباری استادان شد

ارتباط صنعتی شرط ترفیع اجباری استادان شد
معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد که دیگر تعامل با صنعت صرفاً یک فعالیت جانبی نیست، بلکه به صراحت در آیین‌نامه‌ها به عنوان رکن اصلی پیشرفت اساتید، حتی در حوزه علوم پایه، تعریف شده است.

سید مصطفی سیادات موسوی، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، در پاسخ به دغدغه‌های مطرح شده پیرامون عدم کسب مهارت واقعی دانشجویان در دوره کارآموزی و صرفاً «امضامحور بودن» این فرایند در صنعت، توضیحاتی پیرامون اقدامات دانشگاه برای تقویت کیفیت این بخش ارائه کرد.

موسوی با تأیید تلویحی وجود ضعف‌هایی در نظارت بر کارآموزی‌ها، تصریح کرد که دانشگاه علم و صنعت یک فرایند تشویقی برای اساتید در نظر گرفته است تا آنها برای بازدید از محل کارآموزی دانشجو و بررسی فعالیت وی، ترغیب شوند.

وی با اشاره به اینکه این بازدید‌ها ثبت می‌شوند، اذعان کرد: شاید نزدیک ۲۰ تا ۲۵ درصد اساتید ما به محل کارآموزی بازدید کردند که نشان‌دهنده تلاش برای کاهش رویه صوری است.

توسعه بورسیه‌های صنعتی و پیوند با استخدام

معاون آموزشی دانشگاه در ادامه به طرح بورسیه صنعتی به عنوان یکی از موفق‌ترین مدل‌های تعامل اشاره کرد و گفت: فرایند بورسیه صنعتی بسیار پرفراز و نشیب است، اما ما حداکثر تلاشمان را کرده‌ایم که این اتفاق بیفتد.

وی افزود: در حال حاضر با ۵ تا ۶ شرکت بزرگ همکاری دارند که برخی از آنها ۱۳ دانشجو را بورسیه کرده‌اند.

موسوی نکته کلیدی این طرح را ارتباط استخدامی مشروط دانست: شرکتی بورسیه می‌کند که دانشجو حداقل سطح علمی لازم را داشته باشد؛ اگر از آن حد خارج شود، رابطه استخدامی شکل نمی‌گیرد. این رویکرد تضمین می‌کند که شرکت‌ها تنها در صورت کسب حداقل شایستگی، جذب دانشجو را ادامه دهند.

تغییر پارادایم کارآموزی: مدل سه‌ساله کارشناسی و فصول اختصاصی صنعت

وی در پاسخ به طرح‌های جدید وزارتخانه در خصوص کوتاه‌سازی دوره کارشناسی به سه سال (برگرفته از الگوی آمریکا)، از بررسی دقیق این موضوع و ارائه یک مدل اصلاح‌شده (Modification) به وزارتخانه خبر داد.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت، توضیح داد: ما احساس کردیم که باید این را بررسی علمی کنیم، دانشجو اگر اهل ارتباط با صنعت نیست، سه ساله فارغ‌التحصیل شود؛ یعنی زودتر برود. مدل پیشنهادی دانشگاه علم و صنعت به این شرح است که دانشجو از سال دوم به بعد، دو فصل را در دانشگاه بگذراند و یک فصل را کاملاً به صنعت اختصاص دهد. دانشجویان بااستعداد می‌توانند این فصل را به صورت تمام‌وقت در شرکت بگذرانند و عملاً ارتباط کمتری با دانشگاه داشته باشند. دانشجویی که تمایلی به صنعت ندارد، می‌تواند طبق روال عادی هر سه فصل را در دانشگاه بگذراند.

موسوی اعلام کرد: دانشگاه آماده است تا این مدل را به صورت پایلوت (آزمایشی) در خود دانشگاه اجرا کند و منتظر پاسخ وزارتخانه است.

ارتباط صنعتی رکن اصلی پیشرفت اساتید

موسوی تأکید کرد: تعامل با صنعت نه تنها یک فعالیت جانبی، بلکه رکن اصلی پیشرفت اساتید در دانشگاه علم و صنعت است.

وی اظهار کرد: تمام آیین‌نامه‌های ما اساتید را مکلف کرده که نه تنها مقاله بدهند، بلکه ارتباط صنعتی مناسبی هم داشته باشند؛ حتی اساتید علوم پایه ما نیز نوعاً ارتباط مناسبی با صنعت دارند که حداقل در دانشگاه ما نهادینه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا