رضا مهدوی، موسیقیدان و پژوهشگر موسیقی، با تحلیل قطعه «علاج» از محسن چاوشی، این اثر را تجسمی از شعور ملی، درک تاریخی و هوشمندی هنری دانست و چاووشی را هنرمندی جامعنگر و بصیر خواند که از دل جامعه و برای جامعه میخواند.
در شرایطی که بسیاری از هنرمندان موسیقی اقوام و نواحی ایران خواستار ایجاد یک تشکل صنفی مستقل و جدی هستند، خبرها حاکی از آن است که رایزنیهایی برای راهاندازی کانون موسیقی نواحی ایران آغاز شده است.
با آغاز اجرای دوباره اُپرای عروسکی «عاشورا» به کارگردانی بهروز غریبپور در تالار فردوسی، بار دیگر یکی از مهمترین دستاوردهای هنر نمایش آیینی-ملی ایران روی صحنه رفته است.
با انتشار جدول رسمی هزینههای جشن نوروز ۱۴۰۴ که توسط مؤسسه هورشید به مدیریت حجتالله ایوبی برگزار شد، رقم قابل توجهی بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان صرف برگزاری این مراسم شده است.
مسجد جامع ارومیه، اثری ماندگار از دوران ایلخانی، این روزها در کنار ارزشهای معماری و مذهبیاش، موضوع کاوشهای باستانشناسی است. کاوشهایی که هنوز به پاسخ قطعی نرسیدهاند اما نکته حائز اهمیت این است که این مسجد در یک قدمی ثبت جهانی قرار دارد.
اُپرای عروسکی «مولوی» با کارگردانی بهروز غریبپور، یکی از شاخصترین آثار تئاتر ایران در سالهای اخیر، در جشنواره بینالمللی تئاتر چخوف در روسیه به روی صحنه رفت. این اجرا با استقبال بینظیر مخاطبان روس همراه شد و تحسین مدیران هنری جشنواره را نیز برانگیخت.
با گذشت بیش از دو هفته از توقف فعالیتهای فرهنگی در پی جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه ایران، هنوز وضعیت بازپرداخت بلیت کنسرتها مشخص نیست؛ مسئلهای که نارضایتی عمومی و بیاعتمادی را دامن زده است!
امید روزبه، شاعر و ترانه سرا می گوید: به اعتقاد من شرایط موسیقی کشور نگران کننده نیست چرا که تاریخ ثابت کرده مردم دو مرتبه به اصل خود باز میگردند و این در عرصه موسیقی هم صدق میکند و دومرتبه به موسیقی اصیل باز خواهیم گشت.
اماکن فرهنگی و تاریخی، میراث مشترک بشریتاند که هویت، تاریخ و فرهنگ ملتها را بازتاب میدهند. در زمان جنگ، این مکانها بهشدت در معرض تهدید قرار میگیرند.
در روزگاری که هر نُت موسیقی میتواند پلی باشد، میان قلبها، هنرمندان ما از گذشته تاکنون، با نغمههایی پرشور و حماسی، زبان گویای همین عشق بی پایان شدند.
جنگ، فقط صدای بمب و آژیر نیست؛ گاهی ترسی است که در دل یک کودک کوچک خانه میکند. وقتی دنیا برای ما بزرگترها هم ناآرام است، چطور میتوان از قلب کوچک بچهها مراقبت کرد؟
پس از سالها رکود و توقف در روند مرمت و توسعه آرامگاه شمس تبریزی در شهر خوی، بالاخره در بهمنماه سال گذشته، تزریق ۳۰ میلیارد تومان اعتبار، جان تازهای به این پروژه ملی بخشید؛ اعتباری که امیدها را برای احیای یکی از مهمترین آثار فرهنگی و عرفانی ایران زنده کرده است.
کنسرتهای علیرضا قربانی در استادیوم آزادی، فقط یک اجرای موسیقایی نیستند. نمایشی از تقاطع هنر، فناوری و سرمایه است. در جایی که صدای اصیل ایرانی با صدای بلند بلیتهای میلیونی درمیآمیزد، این پرسش مطرح است که آیا موسیقی، همچنان هنر است یا به نمایش بزرگ برای چرخیدن چرخ بازار تبدیل شده است؟
افزایش ناگهانی و نجومی قیمت بلیت کنسرتها، آن هم بدون ضابطه و در غیاب یک چارچوب نظارتی مشخص، نهفقط یک بحران مقطعی بلکه نشانهای از روند نگرانکننده تجاریسازی افسارگسیخته فرهنگ است.