فاطمه  عربقرایی

نویسنده:فاطمه عربقرایی

زندگی دیجیتال
تعداد مطالب کار شده: ۹۳
آخرین مطالب
بازی‌های عضو پویش «ایران برندۀ بازی» ۶ میلیون کاربر دارند

بازی‌های عضو پویش «ایران برندۀ بازی» ۶ میلیون کاربر دارند

شش میلیون نفر از علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای، پای کار آمدند و در رویداد ملی «ایران برنده بازی» شرکت کردند؛ رویدادی که با هدف تقویت انسجام ملی، همدلی و هویت فرهنگی جوانان در برابر سیل فرهنگ خارجی، توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.
پویش «همه‌بازی» نگاه منفی به بازی‌های ایرانی را به چالش کشید
مدیرعامل استودیو بازی‌سازی باباردو در گفتگو با آناتک:

پویش «همه‌بازی» نگاه منفی به بازی‌های ایرانی را به چالش کشید

پویش «همه‌بازی»، حرکتی امیدبخش و نمادی از همبستگی میان بازی‌سازان ایرانی است. یکی از فعالان عرصه صنعت بازی معتقد است این پویش می‌تواند در صورت استمرار و هدایت هدفمند، به اصلاح نگرش عمومی نسبت به بازی‌های ایرانی و نیز ترویج بازی‌های بومی و فرهنگی در میان نسل جوان منجر شود.
میسترال اولین مدل صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی را با نام Voxtral منتشر کرد

میسترال اولین مدل صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی را با نام Voxtral منتشر کرد

استارت‌آپ فرانسوی میسترال، یکی از پیشروان حوزه هوش مصنوعی در اروپا، مدل جدید صوتی خود به نام Voxtral را رونمایی کرد. مدلی مبتنی بر هوش مصنوعی که قصد دارد با سیستم‌های بسته و تجاری موجود رقابت کند و در عین حال عملکرد بالا و هزینه مناسبی برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها فراهم کند.
دانشگاه و صنعت در بهره‌برداری از فرصت‌های قانون جهش دانش‌بنیان کوتاهی می‌کنند
تورج امرایی، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی:

دانشگاه و صنعت در بهره‌برداری از فرصت‌های قانون جهش دانش‌بنیان کوتاهی می‌کنند

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، در بیست و هفتمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، از استفاده نامناسب دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی از ظرفیت‌های قانون جهش دانش‌بنیان انتقاد کرد و خواستار بهره‌برداری جدی‌تر از این بسته حمایتی شد.
تداوم اعطای یارانه پردازشی به شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی
رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خبر داد:

تداوم اعطای یارانه پردازشی به شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی

در راستای تقویت زیرساخت‌های پردازشی شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، معاونت علمی پرداخت یارانه برای بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها را ادامه خواهد داد. رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، هدف از این اقدام را حمایت از بخش خصوصی ارائه‌دهنده خدمات پردازشی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی دانست.
موتور رفتاری هوش مصنوعی برای بازی‌های ویدیویی معرفی شد

موتور رفتاری هوش مصنوعی برای بازی‌های ویدیویی معرفی شد

شرکت Artificial Agency، استارتاپ نوآور در زمینه رفتارهای تولیدی برای بازی‌های رایانه‌ای، موتور رفتاری مبتنی بر هوش مصنوعی خود را با هدف تحول در طراحی و تجربه بازی معرفی کرد. این فناوری امکان ایجاد شخصیت‌ها، رویدادها و سناریوهای هوشمند و پویایی را فراهم می‌کند که به صورت کامل با یکدیگر و بازیکن در ارتباط هستند.
شروع اجرای طرح «اعتبار مالیاتی پیش‌تأیید» برای شرکت‌های دانش‌بنیان

شروع اجرای طرح «اعتبار مالیاتی پیش‌تأیید» برای شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از آغاز اجرای برنامه «اعتبار مالیاتی پیش‌تأیید» برای حمایت از طرح‌های تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد. این طرح با هدف تسهیل دسترسی شرکت‌های فناور به منابع مالی لازم و افزایش قدرت چانه‌زنی آنها در بازار اجرا می‌شود.
بازی‌های رایانه‌ای هنوز به اندازه سینما و انیمیشن جدی گرفته نمی‌شوند
مدیرعامل استودیو بازی‌سازی «باباردو» در گفتگو با آناتک:

بازی‌های رایانه‌ای هنوز به اندازه سینما و انیمیشن جدی گرفته نمی‌شوند

بازی‌های دیجیتال در زندگی روزمره کودکان، نوجوانان و جوانان، بواسطه تعاملی بودن، فرصت منحصر به فردی برای شکوفایی هویت فرهنگی و اجتماعی آنان محسوب می‌شود. بازی‌های دیجیتال، پویایی و جذابیتی دارند که می‌تواند پیام‌های فرهنگی، ملی و انسانی را به شیوه‌ای موثر منتقل کند. طراحی هوشمندانه بازی‌هایی با مضامین ملی، مقاومتی و انسانی، تاثیربسزایی در تقویت هویت وطنی و فرهنگی جوانان خواهد داشت.
تقویم آموزشی «سه‌شنبه‌های مالکیت فکری» منتشر شد

تقویم آموزشی «سه‌شنبه‌های مالکیت فکری» منتشر شد

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تقویم آموزشی تابستان ۱۴۰۴ با عنوان «سه‌شنبه‌های مالکیت فکری» را منتشر کرد. این سلسله وبینارها با هدف تربیت نیروی متخصص در حوزه ثبت و تجاری‌سازی اختراعات برگزار می‌شود.
بازی‌های دیجیتال می‌تواند هویت فرهنگی نسل جوان را بازآفرینی کند
مدیرعامل استودیو طراحان سفید در گفت‌وگو با آناتک:

بازی‌های دیجیتال می‌تواند هویت فرهنگی نسل جوان را بازآفرینی کند

امروز بازی‌های دیجیتال تنها سرگرمی نیستند، بلکه می‌توان به عنوان فضایی تجربه‌محور و تعاملی برای درک مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به آنان نگاه کرد. جوانان و کودکان و بالطبع جامعه، به عنوان بخش عمده مخاطبان این بازی‌ها، تحت تأثیر محتوا، داستان و تصمیمات موجود در آنها قرار می‌گیرند و این موضوع فرصتی منحصر‌به‌فرد برای بازی‌سازان فراهم می‌کند تا محتوایی خلق کنند که علاوه بر لذت‌بخشی، زمینه‌ای برای انعکاس واقعیت‌های جامعه، القای آگاهی و تاثیرگذاری در هویت باشد. بازی‌ها با بهره‌گیری از داستان‌پردازی، شخصیت‌ها و موقعیت‌های اخلاقی می‌توانند طیف گسترده‌ای از تجربه‌ها را منتقل کنند و نقش مهمی در درک بهتر شرایط فعلی و تصور آینده داشته باشند. بازی‌سازان با حفظ تعادل میان سرگرمی و پیام، می‌توانند فضایی برای تفکر، انتقاد و انتخاب فراهم کنند که بدون القای مستقیم، درک عمیق‌تری از مسؤولیت، همبستگی و عدالت در جوانان شکل دهد.
هزینه‌های زیرساخت‌های ابری در چین ۱۶ درصد افزایش یافت

هزینه‌های زیرساخت‌های ابری در چین ۱۶ درصد افزایش یافت

در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، هزینه‌های چینی‌ها برای خدمات زیرساخت‌های ابری به ۱۱.۶ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. این رشد با بهره‌گیری بیشتر شرکت‌ها از هوش مصنوعی همراه شده است.
۴ راهکار برای ناکام گذاشتن هکرها/ یک کلیک اشتباه چه بر سر شما می‌آورد؟
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد

۴ راهکار برای ناکام گذاشتن هکرها/ یک کلیک اشتباه چه بر سر شما می‌آورد؟

امیر شکاری، کارشناس امنیت فناوری اطلاعات به خبرنگار آناتک می‌گوید که امنیت ۱۰۰ درصدی هیچگاه ممکن نیست، ولی رشد آن با مجموعه‌ای از فرایندها، سخت‌افزارها، نرم‌افزار‌ها و مهم‌تر از همه، آگاهی کاربر امکان‌پذبر است.
شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در راه تغییر چهره کشاورزی با پهپاد

شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در راه تغییر چهره کشاورزی با پهپاد

ایران با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، موفق به طراحی و تولید پهپاد‌هایی با کاربری ویژه در بخش کشاورزی شده است. این تحول فناورانه، همزمان با تصویب قانون ساماندهی پهپاد‌های غیرنظامی توسط مجلس شورای اسلامی، چارچوب حقوقی و نظارتی محکمی را برای استفاده ایمن و هدفمند از این فناوری فراهم کرده است.
همراهی بازی‌سازان با گیمرها در شرایط خاص، همراهی آن‌ها با بازی را افزایش می‌دهد
ابوالفضل صادق، بازی‌ساز در گفتگو با آناتک:

همراهی بازی‌سازان با گیمرها در شرایط خاص، همراهی آن‌ها با بازی را افزایش می‌دهد

شرایطی که در آن حوادث اخیر سطح گسترده‌ای از دگرگونی‌ها را در جامعه به وجود آورده، صنعت بازی‌سازی نیز مانند دیگر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تحت تأثیر قرار گرفته است. در این میان، نقش بازی‌سازان ایرانی در خلق مضامین مقاومتی، انسانی و همچنین تسکین روحیه عمومی جامعه، مورد توجه قرار گرفته است.
هوش مصنوعی در خدمت کسب‌وکارها

هوش مصنوعی در خدمت کسب‌وکارها

شرکت IBM در یک اقدام مهم، نسل جدیدی از تراشه‌ها و سرورهای خود را تحت عنوان Power11 معرفی کرد. این محصولات با هدف افزایش بهره‌وری انرژی و تسهیل استفاده از هوش مصنوعی در محیط‌های کسب‌وکاری طراحی شده‌اند.
فرصتی طلایی برای توسعه فناوری‌های راهبردی

فرصتی طلایی برای توسعه فناوری‌های راهبردی

دبیرخانه نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران‌ساخت، فراخوانی را برای طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و تست صنعتی پیشرفته و ایرانی منتشر کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند با ارسال طرح‌های نوآورانه و فاقد مشابه داخلی، از حمایت‌های متنوع معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری بهره‌مند شوند. این حمایت‌ها شامل پیش‌خرید دستگاه، تسهیلات طراحی و ساخت نمونه اولیه و حمایت ویژه در صورت رونمایی در نمایشگاه «ایران‌ساخت» است.
آیا گرمای غیرطبیعی گوشی، علامتی از حمله سایبری به شماست؟

آیا گرمای غیرطبیعی گوشی، علامتی از حمله سایبری به شماست؟

گرمای غیرطبیعی، کندی عملکرد یا مصرف بالای داده می‌تواند هشدارهایی برای وجود بدافزار باشد، اما نیاز به بررسی دقیق دارد و فقط با همین یک نشانه نمی‌توان به طور قطعی اظهار نظر کرد. این را امیر شکاری، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با آناتک عنوان می‌کند.
«امنیت» کالا نیست؛ زیرساخت است
محمدامین کریمان، کارشناس امنیت فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با آناتک:

«امنیت» کالا نیست؛ زیرساخت است

در شرایطی که حملات سایبری پیچیده‌تر و گسترده‌تر می‌شوند، ضرورت تقویت زیرساخت‌های امنیتی به ویژه در بانک‌ها، بیشتر از هر زمان دیگری آشکار شده است. به گفته یک کارشناس امنیت اطلاعات، امنیت یک کالا یا خدمت لوکس نیست بلکه زیر ساختی است که به ازای هر بیت داده جدید، هر یک پرسنل جدید، هر یک مشتری جدید و هر یک خط کد جدیدی که اضافه و یا کم می‌شود باید به صورت مداوم و روزانه، این زیرساخت بازنگری شود.
جمله ما امن هستیم یک فریب و خیانت است
محمدامین کریمان، کارشناس امنیت فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با آناتک:

جمله ما امن هستیم یک فریب و خیانت است

محمدامین کریمان، کارشناس امنیت فناوری اطلاعات با بیان اینکه جمله ما امن هستیم یک فریب و خیانت است،اختلال در خدمات بانکی الکترونیکی، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، کاهش اعتماد عمومی نسبت به فضای مجازی و حتی تخریب زیرساخت‌های کلیدی فناوری، از جمله پیامد‌هایی دانست که حملات سایبری در سال‌های اخیر در کشور ایجاد کرده است.
حمایت از طرح‌های نوآورانه دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی

حمایت از طرح‌های نوآورانه دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی

دبیرخانه نمایشگاه ایران‌ساخت با دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و تست صنعتی، اعلام کرد: طرح‌های نوآورانه می‌توانند از فرصت‌های حمایتی ویژه‌ای بهره‌مند شوند.