کاهش ۴۱ درصدی صادرات کفش در بهار ۱۴۰۴/ اختلاف در سیاستهای اقتصادی مخربتر از جنگ ۱۲ روزه است

به گزارش خبرگزاری آنا؛ بر اساس برخی گزارشات تولید کفش در ۴ ماه اخیر ۱۴ درصد کاهش یافت. در اسفند ۱۴۰۳، صادرات کفش ایران ۱۰۲ میلیون دلار بود، اما این ظرفیت وجود داشت که صادرات چند برابر این رقم باشد. بر همین اساس گفته می شود که میزان صادرات کفش و چرم در فصل بهار به منفی ۴۱ درصد رسید.
در این رابطه علی لشکری، عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا ضمن بیان نگرانی نسبت به کاهش چشمگیر صادرات کفش کشور در بهار سال جاری، دلایل این روند را تشریح کرد.
به گفته لشکری، صادرات کفش در اسفند ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده، اما در بهار ۱۴۰۴ کاهش ۴۱ درصدی را تجربه کرده است. وی عمده دلایل این کاهش را مرتبط با سیاستهای پولی و ارزی بانک مرکزی دانست که با سیاستهای صنعتی وزارت صمت در تضاد است و عملاً صادرکنندگان را با محدودیتهایی مواجه کرده است.محدودیتهای ارزی بانک مرکزی، مشکلات تولید داخلی و تحولات سیاسی منطقه، بازارهای صادراتی را تحت فشار قرار داده و نگرانیها را در صنعت کفش افزایش داده است.
کاهش صادرات به ویژه در بازار عراق
لشکری همچنین تاکید کرد: کاهش صادرات به ویژه در بازار عراق که یکی از بزرگترین مقاصد صادرات کفش ایران است، تاثیر منفی جدی بر صنعت گذاشته است و تا حدود زیادی این بازار را از دست داده ایم.تحولات سیاسی مانند جنگ۱۲ روزه که از اواخر خرداد شروع شد نیز بخشی از مشکلات را تشدید کرده، اما مسئله اصلی اختلاف در سیاستهای اقتصادی داخلی بیشتر از هر موضوع بین المللی مخرب تر و تاثیرگذارتر بر صنعت و تولیدات صنعتی است.
وی ضمن اشاره به اهمیت تسهیل ورود مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید از محل ارز حاصل از صادرات، گفت: به نظر میرسد بهترین راهکار برای احیای صادرات این است که صادرکنندگان بتوانند بدون نیاز به تخفیفهای ارز، مواد اولیه و ماشینآلات خود را از محل ارز صادراتی وارد کنند و در عین حال تعهدات ارزی خود را نیز رعایت نمایند.
عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به قولهای سازمان توسعه تجارت درباره تسهیل فرآیندها، اظهار داشت: هنوز مشکلاتی در سامانههای مربوطه وجود دارد و صادرکنندگان کوچک و متوسط هنوز نمیتوانند از این مزایا بهرهمند شوند.
رکود بازار داخلی و تورم بالای مواد اولیه
از سوی دیگر، لشکری به مشکلات تولید داخل از جمله قطعیهای برق، رکود بازار داخلی و تورم بالای مواد اولیه اشاره کرد و خواستار حمایت بیشتر از واحدهای تولیدی شد.
وی همچنین با اشاره به هفته صنعت کفش و چرم ایران در پایان شهریور ماه، ابراز امیدواری کرد این رویداد بتواند با تحریک تقاضا، فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان فراهم کند.
انتهای پیام/