سل-ژل، ژلاتین و نانوکامپوزیتها؛ روششناسی پژوهشی در بررسی اثرات نانو بر مغز

به گزارش خبرنگار آنا، دانشآموخته مقطع دکتری تخصصی روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در رساله دکتری خود «اثربخشی نانوکامپوزیتهای روی/آهن اکسید تهیهشده به روش سبز بر اضطراب، یادگیری، حافظه فضایی و پاسخ مدارهای نورونی هیپوکامپ در موشهای صحرایی در معرض استرس صوتی» را بررسی کرد.
فهیمه اردشیری لردجانی که با دفاع از پایاننامه خود با عنوان «اثربخشی نانوکامپوزیتهای روی/آهن اکسید تهیهشده به روش سبز بر اضطراب، یادگیری، حافظه فضایی و پاسخ مدارهای نورونی هیپوکامپ در موشهای صحرایی در معرض استرس صوتی» دانشآموخته شده، درباره پژوهش خود (رساله دکتری) به خبرنگار آنا اظهار کرد: استرس صوتی بهعنوان یکی از ارکان بنیادی زندگی امروزه به شمار میرود که آسیبهای بزرگی به سامانههای گوناگون بدن ازجمله سیستم عصبی وارد میکند.
این پژوهشگر افزود: ازجمله پیامدهای استرس صوتی میتوان پیدایش اضطراب و افسردگی را عنوان کرد که برآیند آن، پدیدار شدن اختلال در یادگیری و حافظه است.
دانشآموخته مقطع دکتری تخصصی روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تبیین کرد: یکی از مکانیسمهای احتمالی برای سنجش شکلگیری حافظه در هیپوکامپ تقویت درازمدت (LTP) بوده و امروزه حرکتهای بینرشتهای و اصول مهندسی نوین، دریافت انسان را از علوم زیستی و پزشکی وارد تحولی نوین کرده است.
اردشیری لردجانی با بیان اینکه نانوفناوری یکی از پویشهای بینرشتهای است که پنجره نوینی از شگفتی را در دنیای علم و دانش گشوده، بیان کرد: گسترش روزافزون نانوداروها کمک شایانی به بهبود زندگی انسانها داشته است.
وی، هدف از مطالعه خود را بررسی اثر نانوکامپوزیتهای روی/آهن اکسید بر اضطراب، یادگیری و حافظه فضایی و پاسخهای نورونی هیپوکامپ حیوانات قرارگرفته در معرض استرس صوتی برشمرد و یادآور شد: در این پژوهش نخست نانوکامپوزیتهای روی/آهن اکسید به روش سل-ژل اصلاحشده و با بهکارگیری ژلاتین حیوانی بهعنوان عامل ژل دهنده و کمپلکسدهنده و عامل پوشاننده تهیه و سپس با استفاده از دستگاه میکروسکوپ الکترونی SEM و TEM و دستگاه XRD مشخصهیابی شد.
دانشآموخته مقطع دکتری تخصصی روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: در ادامه این مطالعه هشت گروه و هر گروه با ۱۰ سر موش شامل، گروه کنترل، گروه استرس، گروههای کنترل دریافتکننده نانو شامل سه دُز از نانوکامپوزیتهای روی/آهن اکسید (mg/kg ۵ و ۵/۲، ۲۵/۱) و گروههای استرس دریافتکننده نانو که شامل سه دوز نانوکامپوزیت بود، مورد بررسی قرار گرفتند.
اردشیری لردجانی متذکر شد: پس از ۱۵ روز بهمنظور بررسی اضطراب، یادگیری و حافظه فضایی و پاسخ مدارهای نورونی هیپوکامپ حیوانات از آزمون ماز به علاوه مرتفع، ماز آبی موریس و ثبت الکتروفیزیولوژیک از مسیر کولترالهای شافر هیپوکامپ مورد استفاده قرار گرفتند.
دانشآموخته مقطع دکتری تخصصی روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد درباره نتایج پژوهش خود تشریح کرد: نتایج نشان میدهد که نانوکامپوزیتهای روی/آهن اکسید اثر بهبوددهندگی بر اضطراب در آزمون ماز به علاوه مرتفع نداشت و در آزمون ماز آبی موریس بر یادگیری بی تأثیر بود و بر حافظه حیوانات در مرحله پروب هم تأثیر مثبت نگذاشت.
این پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از طرفی تزریق نانوکامپوزیت روی/آهن اکسید به حیوانات قرارگرفته تحت استرس صوتی سبب بهبود القای LTP در آنها شد در حالی که تزریق نانوکامپوزیت اثر منفی بر القای LTP در حیوانات گروه کنترل داشت؛ البته تعیین مکانیسم دقیق اثر نانوکامپوزیت روی/آهن اکسید بر بهبود و یا تخریب حافظه نیازمند انجام آزمونهای تکمیلی است.
انتهای پیام/

نقش دانشگاه آزاد در تقویت فرهنگ وحدت/بسیج اساتید در خط مقدم مقابله با جریانات تفرقهافکن است

دانشگاه سنگر امیدآفرین مطالبات رهبری/ مسئولیت دولت و دانشگاه در جهاد تبیین و امیدبخشی به جامعه

قهرمانی با دعای مادر و یاد شهدا/ عدالت آموزشی در دانشگاه آزاد؛ از شعار تا عمل
