بهروزرسانی و توسعه رشتههای هنری در راستای نظام جامع آموزش هنر

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل این دفتر با اعلام خبرفوق گفت: با توجه به اهمیت آموزش به عنوان زیربنای فرهنگ وهنر در راستای تربیت هنرمند برای آینده هنری کشور، دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری از دو سال گذشته موضوع بررسی، اصلاح، تدوین و به روز رسانی رشتهها و سرفصلها و منابع آموزش هنر را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: یکی از چالشهای اساسی در حوزه آموزشهای هنری این است که محتواها، منابع و استانداردهای آموزشی هنر سالیان متمادی است که به روز رسانی نشده است که این معضل میتواند باعث ناکارآمدی آموزشهای هنری شود.
اسماعیلی ادامه داد: به عنوان شاهد مثال با یک نگاه اجمالی به جدول دروس و سرفصلهای آموزشی در رشتههای هنری هنرستانهای هنرهای زیبا به این نکته پی میبریم که رشتههای هنری و سرفصلهای آموزشی مطابق با شرایط فعلی و روزآمد نیست و این موضوع باعث عدم وحدت رویه در آموزش هنر و به کارگیری سلیقههای شخصی در رویکردهای آموزشی در این هنرستانها شده است. این معضل در آموزشگاههای آزاد هنری بغرنجتر بوده و بعضاً باعث افت کیفی آموزش در این مراکز شده است.
مدیرکل دفتر آموزش خاطرنشان کرد: از طرف دیگر با توجه به تصویب نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی، کلیه دستگاههای متولی آموزش در کشور مکلفند تا استاندارهای آموزشی را بارویکرد شایستگی و منطبق با دنیای کار و مشاغل به روز رسانی کنند، همچنین شورای عالی آموزش و پرورش نیز براساس این نظام، مصوب کرده است که کلیه رشتههای آموزشی در حوزههای مختلف از جمله رشتههای هنری طی بازه زمانی یکساله به روز شوند و در غیر این صورت تداوم آموزش این رشتهها در هنرستانها با وضعیت فعلی غیرممکن و غیر قانونی خواهد بود.
اسماعیلی ادامه داد: براین اساس دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری به عنوان متولی اصلی آموزش هنر در کشور، از دو سال پیش موضوع به روز رسانی و توسعه رشتههای هنری را پیگیری نموده و در این راستا اقدامات مستمری صورت گرفته است. در ابتدا کارگروههای تجزیه و تحلیل مشاغل هنری در رشتههای مختلف با حضور اساتید، خبرگان هنری، انجمنهای تخصصی و مراکز آموزشی تشکیل شد که منجر به تدوین مشاغل هنری در رشتههای موسیقی، نقاشی، گرافیک، نمایش، عکاسی و سینما گردید. پس از شناسایی این مشاغل، با همکاری مرکزآمار ایران نسبت به سطح بندی، کدگذاری و تعیین سطوح مهارت این مشاغل مطابق با استانداردهای بین المللی اقدام شد.
وی تصریح کرد: در مرحله بعدی با تشکیل کارگروههای تخصصی تدوین استانداردهای مهارتی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و خبرگان تخصصی آموزشی نسبت به تدوین و به روز رسانی رشته ها، سرفصل ها، استانداردها و جدول دروس آموزشی اقدام شد. با این اقدام رشتههای هنری مختلف ازجمله موسیقی، گرافیک، نقاشی، نمایش، سینما و... براساس متدهای نوین باز طراحی و به روز رسانی میشود.
اسماعیلی در ادامه افزود: در بازطراحی این رشتهها سعی شده است که با حفظ اصالت رشتههای هنری، از فن آوریهای نوین و تکنولوژیهای آموزشی نیز استفاده شود. براین اساس علاوه برحفظ و تقویت رشتههای هنری فعلی، تعدادی از گرایشها و رشتههای جدید نیز اضافه شده است: به عنوان مثال در حوزه موسیقی علاوه بر رشته نوازندگی سازایرانی و نوازندگی سازجهانی، رشته آهنگسازی مجدداً احیاء شده است. همچنین در حوزه گرافیک نیز گرایشهای گرافیک تبلیغات، گرافیک بسته بندی و گرافیک نشرو مطبوعات ایجاد شده است. در حوزه نمایش گرایشهای بازیگری، کارگردانی، چهره پردازی به روز رسانی شده و رشته چاپ برای نخستین بار در گرایشهای چاپ تبلیغاتی، چاپ نشر و مطبوعات و چاپ بسته بندی ایجاد شده است. در رشته سینما نیز گرایشهای فیلمبرداری وتصویربرداری، تولید برنامه تلویزیونی و کارگردانی طراحی شده است و در رشته نقاشی هم علاوه بررشته نقاشی معاصر، برای نخستین بار گرایش نقاشی ایرانی در مراکز آمزش هنر تدریس خواهد شد.
وی تصریح کرد: در سامانه رشتههای آموزشی برخی از رشتهها که در حوزه صنایع دستی تعریف شده است به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگردی تفویض شده و مقرراست تا اصلاح و به روز رسانی این رشتهها توسط وزارت مذکور صورت پذیرد.
مدیرکل دفترآموزش درپایان گفت: مقرراست تا پایان فصل پاییز سالجاری نظام جامع آموزشهای هنری تدوین و تصویب شود و براین اساس استانداردهای شایستگی، ارزشیابی و آموزشی در رشتههای مختلف تدوین و از سال آینده در مراکز آموزشی سراسرکشور اجرایی شود. براین اساس ارزشیابی و گواهینامهها و مدارک معتبر با کدهای بین المللی برای هنرجویان مراکز آموزشی هنرصادر خواهد شد. فرآیند صدور گواهینامهها هم اکنون آغاز شده و اولین آزمون صدور گواهینامه مهمارت هنری ورودی در دی ماه ۱۴۰۴ برگزارشده است.
انتهای پیام/