رونق بازار لوازمالتحریر ۱۴۰۴/ تولید داخل باید جهش کیفی و اقتصادی را تجربه کند

به گزارش خبرگزاری آنا؛ در آستانه سال جدید تحصیلی بار دیگر بازار لوازم التحریر پرونق و پر تقاضا شده است که لوازم التحریر تنها وسیلهای برای تحصیل نیست؛ بلکه بازاری عظیم است که اثر گذاری آن تنها به حوزه اقتصاد محدود نمیشود. بر اساس گزارشهای منتشر شده بازار جهانی لوازمالتحریر در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۶.۷ میلیارد دلار برآورد شده است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ به ۳۱.۲ میلیارد دلار برسد. نرخ رشد سالانه این بازار حدود ۲.۵۷ درصد است.
بهطورکلی، سهم نوشتافزارهای الکترونیک از بازار جهانی به ۶۰ درصد رسیده است، درحالیکه سهم نوشتافزارهای سنتی به ۴۰ درصد کاهشیافته است.االبته تولید داخلی لوازمالتحریر در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۴ میلیون قلم رسیدهاست و سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار که در دهه ۹۰ تنها ۱۵ درصد بود، تا سال گذشته به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.
اما بازار لوازم التحریر در ایران یکی از بخشهای مهم و پرتقاضا در حوزه کالاهای مصرفی به شمار میآید که با توجه به جمعیت جوان و دانشآموزان و دانشجویان، همواره از رونق قابل توجهی برخوردار بوده است. این بازار شامل انواع مختلفی از کالاها مانند خودکار، مداد، دفتر، پاککن، تراش، رنگآمیزی و سایر ملزومات تحصیلی و اداری است که نیاز روزمرهی اقشار مختلف جامعه را تامین میکند.
اما نکته مهم در خصوص لوازم التحریر ارتباط مستقیم آن با کودکان و نوجوانان و تاثیری است که این ابزار میتواند در دوران شکل گیری شخصیت نسل آینده ساز کشور بر آنها بگذارد. بر اساس گزارشها تا سال ۱۴۰۱ ارزش تنها نوشت افزار در بازار لوازم التحریر از مرز ۱۲ همت (هزار میلیارد تومان) عبور کرده است؛ با این اوصاف و با توجه به اهمیت بعد فرهنگی این صنعت در شخصیت آفرینی نسل آینده کشور، بدیهی است که بومی سازی آن از اهمیتی دو چندان برخوردار است.
در سالهای اخیر، با توجه به تحریمها، نوسانات ارزی و افزایش هزینههای واردات، اهمیت تولید داخلی در بازار لوازم التحریر بیش از پیش مشخص شده است. تولیدکنندگان ایرانی با بهرهگیری از نیروی کار جوان و متخصص، بهکارگیری فناوریهای نوین و استفاده از مواد اولیه داخلی تلاش کردهاند کیفیت محصولات را ارتقا دهند و نیاز بازار را با قیمتهای رقابتی تامین کنند. این روند علاوه بر کاهش وابستگی به کالاهای خارجی، موجب رشد برندهای ایرانی و افزایش سهم آنها در بازار داخلی شده است.
نفوذ عمیق تولیدات لوازم التحریردر بازار داخلی
مشاهدات میدانی خبرنگارآنا از بازار لوازم التحریر بیانگر رشد و نفوذ عمیق تولیدات داخل در پی افزایش کیفیت تولیدات داخلی در حوزه لوازم التحریر است. همچنین کسبه بازار نیز اظهار تمایل بیشتری به فروش محصولات ایرانی نسبت به لوازم التحریر خارجی با وجود سود بیشتر فروش محصولات وارداتی کردند.
شایان ذکر است که بر اساس اظهارات فروشندگان و تولید کنندگان لوازم التحریر تولیدات داخلی هم اکنون از لحاظ کیفی به نزدیکی تولیدات خارجی رسیده است. همچنین بسیاری از خانوادههایی که برای خرید لوازم التحریر به بازار بزرگ تهران مراجعه کرده بودند به خرید کالاهای ایرانی و همچنین اهمیت قیمت مناسب در تولید تاکید کردند.
لزوم فرهنگ سازی و موج آفرینی در صنعت لوازم التحریر
یکی از نکات منفی، اما حائز اهمیت در بازار لوازم تقاضای بسیار بالا برای محصولاتی با طراحی و شکل و شمایل ترند روز بود؛ به طوری که بسیاری از کودکان اظهار میکردند که لوازم التحریر با طراحی لبوبو و یا کرومی که ترند این روزهای فضای مجازی هستند را بیشتر میپسند. این اتفاق نشانگر دو نکته حائز اهمیت در زمینه لزوم فرهنگ سازی و موج آفرینی برای هم افزایی با صنعت لوازم التحریر داخلی است.
نخست آن که انفعال در فرهنگ سازی و موج آفرینی در این صنعت نه تنها فرصت اثر گذاری بر نسل آینده ساز را سلب میکند بلکه این میدان را فرهنگهای بیگانه و گاهی حتی معاند میسپارد. پس از آن نیز جنبه درآمد زایی ناشی از موج آفرینی برای تولید کنندگان داخلی مطرح است؛ چرا که اگر بتوان این فعل را با دقت و صحیح انجام داد میتواند با گرفتن سهم بیشتری از بازار تولید کنندگان را به سود بیشتری برساند.
لزوم حمایت دولتی از تولید کنندگان داخلی
برخی از فروشندگان لوازم التحریر که برخی از آنان تولید کننده نیز بودند در واکنش به راه کارهای بهبود تولیدات داخلی مدیریت قیمت مواد اولیه از جمله قیمت کاغذ را فاکتور مهمی برای اعتلای این صنعت دانستند.
بر اساس اظهارات فروشندگان و تولیدکنندگان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، صنعت لوازم التحریر داخلی فاصله زیادی تا شکوفایی کمی و کیفی نداشته و در صورت حمایت صحیح به راحتی میتواند سهم بیشتری از بازار داخل را به دست آورده و حتی راه به بازارهای صادراتی نیز بگشاید. این اتفاق نه تنها میتواند به ارز آوری و افزایش ثروت ملی کمک کند بلکه میتواند فرصتی برای صدور فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را مهیا نماید.
انتهای پیام/