در گفت‌وگو با آنا تاکید شد

ضعف سیاست نوسازی ۸۵ درصد ناوگان کامیونی فرسوده/ با چالش افزایش قیمت و فرسودگی در جاده‌ها چه باید کرد؟

ضعف سیاست نوسازی ۸۵ درصد ناوگان کامیونی فرسوده  با چالش افزایش قیمت و فرسودگی در جاده‌ها چه باید کرد؟
کارشناس صنعت حمل و نقل با تاکید بر ضرورت جایگزینی ناوگان فرسوده، موانع اقتصادی و نقش دلالان را اصلی‌ترین دلایل کندی روند نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ ناوگان حمل و نقل کشور، به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی اقتصاد، نقش مهمی در جابه‌جایی کالا و مسافر ایفا می‌کند. با این حال، فرسودگی گسترده این ناوگان و افزایش هزینه‌های بهره‌برداری، موجب کاهش بهره‌وری و افزایش مخاطرات ایمنی شده است. نوسازی ناوگان حمل و نقل به‌ویژه در بخش کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، امری ضروری برای حفظ ایمنی، کاهش آلایندگی و بهبود عملکرد سیستم حمل و نقل کشور محسوب می‌شود.

محمد اتحادی، کارشناس صنعت حمل و نقل، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا به تشریح وضعیت ناوگان حمل و نقل کشور و مشکلات موجود در مسیر نوسازی آن پرداخت. وی با اشاره به فرسودگی شدید ناوگان داخلی، اظهار داشت: باید اتوبوس‌ها و کامیون‌های جدید وارد کشور شود، حتی واردات کامیون‌های دست دوم به‌عنوان راهکاری موقت مطرح شده است، اما روند نوسازی بسیار کند پیش می‌رود.

وی موانع این روند کند را متعدد دانست و افزود: مسائل متعدد از جمله قیمت‌های بالا، نبود نظارت کافی و دخالت دلالان باعث شده است که کامیون‌های نو یا نیمه‌نو به دست رانندگان واقعی نرسد. این موضوع موجب شده تا رانندگان همچنان با ناوگان فرسوده و ناکارآمد فعالیت کنند.

تلاش‌های کم نتیجه برای نوسازی ناوگان

اتحادی به تجربه تاریخی پرداخت و خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ناوگان کامیونی کشور فرسوده محسوب می‌شود. همچنین، بسیاری از اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری نیز از عمر مفید خود عبور کرده‌اند.در دولت‌های گذشته نیز تلاش‌هایی برای نوسازی ناوگان انجام شده است، اما به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی و ضعف نظارت، نتایج مورد انتظار حاصل نشده است.

وی با اشاره به طرح‌هایی همچون وام‌های کم‌بهره در دولت گذشته و برنامه کلید به کلید در دولت‌های بعدی، گفت: با وجود وعده‌ها و طرح‌ها، افزایش ناوگان بدون افزایش بار باعث شده تا فشار اقتصادی بر رانندگان بیشتر شود.

کارشناس صنعت حمل و نقل تاکید کرد: قیمت‌های بسیار بالا در بازار کامیون‌های داخلی و وارداتی مانع اصلی قدرت خرید رانندگان است و افزود: برای مثال قیمت کامیون‌های نو داخلی و مونتاژ چینی به شدت افزایش یافته و در برخی موارد به چندین میلیارد تومان رسیده است که برای رانندگان دارای ناوگان فرسوده غیرقابل تحمل است.

دلالان سنگ راه نوسازی ناوگان حمل و نقل

وی همچنین به مشکلات ناشی از حضور دلالان در بازار اشاره کرد و گفت: دلالان باعث شده‌اند که کامیون‌های فرسوده با قیمت‌های بالا خرید و فروش شوند، اما این موضوع به نفع حمل و نقل کشور نیست و حتی باعث افزایش تصادفات و کاهش ایمنی جاده‌ها شده است.

اتحادی در پایان با اشاره به مصرف سوخت بالای کامیون‌های فرسوده نسبت به ناوگان جدید، تصریح کرد: کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی اقتصادی یکی از مزایای اصلی نوسازی ناوگان است که می‌تواند به کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهبود وضعیت اقتصادی رانندگان کمک کند.

وی خواستار تسهیل واردات کامیون‌های نو و نیمه‌نو با کاهش تعرفه‌ها و حمایت دولت از رانندگان شد و تاکید کرد: تنها راه پیشرفت در این بخش، جایگزینی ناوگان فرسوده با ناوگان مدرن و به‌روز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا