دبیرکل انجمن کشتیرانی در گفت‌وگو با آنا تاکید کرد

مکانیسم ماشه تأثیر جدی بر تجارت دریایی ندارد/ ادامه جریان واردات و صادرات کالا‌

مکانیسم ماشه تأثیر جدی بر تجارت دریایی ندارد  ادامه جریان واردات و صادرات کالا‌
دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، اظهار کرد: در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، تجارت دریایی کشور متوقف نخواهد شد و مسیر صادرات و واردات همچنان برقرار است. تجربه‌های قبلی ایران در مدیریت تحریم‌ها نشان می دهد، با ابتکارات لجستیکی و راهکار‌های جایگزین، ناوگان کشتیرانی توانسته محدودیت‌ها و فشار‌های تحریمی را مدیریت کند و جریان واردات و صادرات کالا‌ها ادامه یابد.

مسعود پل مه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا در رابطه با تأثیر احتمالی فعال شدن مکانیسم ماشه بر تجارت دریایی کشور اظهار کرد: با توجه به تجربه‌های گذشته تحریم‌های کشتیرانی ایران از مدت‌ها قبل اعمال شده و هم‌اکنون نیز محدودیت‌های متعددی وجود دارد بنابراین اگر مکانیسم ماشه فعال شود تغییرات بنیادینی ایجاد نخواهد شد و حداکثر در برخی حوزه‌های لجستیک دریایی ممکن است فشار‌ها حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، افزود: در حال حاضر کشتی‌هایی که تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران یا مالکیت ایرانی هستند امکان استفاده از خدمات بانکی بین‌المللی فاینانس برای خرید سوخت، تعمیرات یا ساخت کشتی را ندارند و بسیاری از کشور‌ها نیز به دلیل همکاری پیمانکاران اروپایی و آمریکایی اجازه پهلوگیری به کشتی‌های ایرانی را نمی‌دهند، علاوه بر این نبود امکان دریافت بیمه‌های بین‌المللی و خدمات بازرسی و کلاسیفیکیشن شرایط فعالیت کشتیرانی ایران را دشوار کرده است و هزینه‌ها و ریسک‌ها را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: پایه اصلی این محدودیت‌ها مسائل مالی است، چون امکان تراکنش‌های ارزی و مراودات بانکی بین‌المللی نداریم. بسیاری از خدمات مرتبط با تجارت دریایی محدود شده است. با این حال با مدیریت هوشمندانه و اتخاذ مسیر‌های جایگزین روند متداول صادرات و واردات همچنان ادامه دارد و توانسته‌ایم بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم به بیان ساده حتی در شرایط سخت تحریم قادر به واردات کالا و ادامه صادرات هستیم.

راهکار‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها وجود دارد

دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، در پاسخ به پرسشی در رابطه با مدیریت محدودیت‌های بانکی و صنعتی ایران در ناوگان کشتیرانی گفت: راهکار‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها وجود دارد که به‌طور طبیعی نمی‌توان جزئیات آن را منتشر کرد، اما اطمینان دارم که ناوگان کشتیرانی ایران توانمندی لازم برای تداوم فعالیت را دارد و تحریم‌ها مانع مطلق تبادل کالا نخواهند شد و محدودیت‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کنند، اما جریان تجارت دریایی کشور را متوقف نمی‌کنند.

پل مه افزود: حتی اگر مکانیسم ماشه فعال شود کالا‌های حساس یا دو منظوره تنها با دشواری بیشتری وارد کشور خواهند شد، اما باز هم امکان تأمین آنها وجود دارد و ایران در دوره‌های مختلف تحریم تجربه‌های ارزشمندی در یافتن مسیر‌های جایگزین و مدیریت محدودیت‌ها کسب کرده و همین موضوع باعث شده تجارت دریایی کشور بدون توقف ادامه یابد.

دبیرکل تشکل ملی کشتیرانی ایران، در پایان عنوان کرد: برنامه‌ریزی بلندمدت و ابتکارات جدید در لجستیک و مدیریت حمل و نقل، توانایی مقابله با فشار‌های تحریمی و کاهش ریسک‌ها را برای ما فراهم کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا