تهران در مسیر گشایش عمرانی؛ چهار پروژه بزرگ شهری افتتاح شد

به گزارش خبرنگار آنا، در مراسم بهرهبرداری از چهار پروژه مهم عمرانی پایتخت، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر و معاون فنی و عمرانی شهرداری، از تکمیل طرحهای نیمهتمام، رفع گرههای ترافیکی و افزایش چشمگیر اعتبارات عمرانی خبر دادند.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در ابتدای این مراسم، با تبریک فرارسیدن ماه ربیعالاول، از تلاشهای همهجانبه نهادهای شهری و کشوری برای اجرای پروژههای راهبردی تقدیر کرد. وی گفت: چهار پروژهای که امروز افتتاح میشود، حاصل همکاری مستمر قرارگاه خاتمالانبیا(ص)، شرکتهای مشاوره، شهرداران مناطق و تلاش شبانهروزی کارگران، مهندسان و مدیران شهری است. این اقدامات لبخند را بر لبان مردم تهران خواهد نشاند.
زاکانی با اشاره به هدفگذاری کلان در مدیریت جدید شهری، اظهار داشت: تلاش کردیم مسیرهایی را بازگشایی کنیم که گرههای ترافیکی را برطرف کرده و آلودگی هوا را کاهش دهند. پروژه بزرگراه شهید شوشتری با طول ۹.۲ کیلومتر و همچنین قطعه دوم آن به طول ۱۶ کیلومتر از رستگار تا یاسینی، بهعنوان بخشی از رینگ شرقی پایتخت، بار سنگینی از دوش شرق تهران برمیدارد.
وی همچنین از تکمیل پروژه بزرگراه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ تا آذرماه خبر داد و درباره بزرگراه یادگار امام گفت: این مسیر در سه بخش، شامل یال غربی تا میدان فتح، ادامه به سمت بروجردی و در نهایت اتصال به آزادگان، بهتدریج در حال بهرهبرداری است و میتواند همانند بزرگراه امام علی(ع)، تحولی در قلب تهران ایجاد کند.
زاکانی افزود: تا امروز ۵۰ پروژه اصلاح تقاطعی انجام شده و تا پایان سال ۱۰ مورد دیگر نیز به بهرهبرداری خواهد رسید. در این دوره، بودجه عمرانی شهرداری ۱۰ برابر شده و نیمی از بودجه ۲۳ همتی سال جاری به حوزه حملونقل اختصاص یافته است.
وی در پایان از ایجاد مانع حقوقی در مسیر ادامه بزرگراه یادگار امام از میدان فتح تا آزادگان ابراز نگرانی کرد و با اشاره به اختلاف با یکی از واحدهای صنعتی که قبلاً با شهرداری توافق کرده بود، از قوه قضاییه خواست برای احقاق حقوق شهر و تسریع در بازگشایی این مسیر مداخله کند.
در ادامه، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به سابقه طولانی پروژه یادگار امام گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و قرار بود بهصورت سطحی اجرا شود، اما با مداخله فوری و اصلاح طرح، به شکل دو سطحی طراحی شد تا از بروز مشکلات مشابه در دیگر محورهای شهری جلوگیری شود.
چمران افزود: متأسفانه بهدلیل معارضانی مانند وزارت دفاع، نیروی زمینی، آموزش و پرورش و نهادهای دیگر، پروژه در دورههای گذشته متوقف و حتی کارگاه آن جمعآوری شد. اما در دوره جدید مدیریت شهری، پروژه احیا و مجدداً آغاز شد. امروز شاهد آن هستیم که گامهای بزرگی برای گشایش این محور برداشته شده است.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل مسیر یادگار امام تا جاده ساوه و در نهایت اتصال آن به بزرگراه خلیج فارس و پل شهید کاظمی، گفت: این مسیر میتواند بافتهای فرسوده اطراف را فعال کند و همانند تجربه بزرگراه امام علی(ع)، محرک توسعه شهری در جنوبغرب تهران باشد.
در بخش پایانی این مراسم، عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در چهار سال گذشته، گفت: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، ۱۰۸ پروژه کلانمقیاس در سطح شهر تهران به بهرهبرداری رسیده است؛ یعنی بهطور متوسط، هر دو هفته یک پروژه عمرانی به مردم تحویل داده شده است.
وی افزود: در سطح مناطق نیز ۲۵۱ پروژه عمرانی اجرا شده و بیش از ۵.۶ میلیون تن آسفالت در معابر شهر پخش شده است. این حجم معادل پوشش مسیر ۲۵۰۰ کیلومتری از جلفا تا چابهار است. برای مرمت و مقاومسازی ۸۶۰ پل شناساییشده در شهر، بالغ بر هزار همت اعتبار نیاز است.
شعبانی از افتتاح چهار پروژه جدید شامل تقاطع غیرهمسطح میدان فتح، تقاطع جنتآباد، پروژه باغستان و دوربرگردان زیرسطحی بزرگراه شهید چمران خبر داد و گفت: مجموع هزینه اجرای این پروژهها بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار آزمایش کنترل کیفی در پروژهها انجام شده که بیانگر حجم گسترده فعالیتهای عمرانی است.
وی با اشاره به هدفگذاری برای اصلاح ۹۸ تقاطع شهری گفت: امروز پنجمین پروژه از این بسته افتتاح شد و با اجرای ۱۰ پروژه دیگر تا پایان سال، مسیرهای جدیدی در شبکه حملونقل شهر گشوده خواهد شد.
در پایان این مراسم، مسئولان شهری ابراز امیدواری کردند که با تداوم همکاری میان بخشی و حل مشکلات حقوقی، سایر قطعات پروژههای در حال اجرا نیز تا پایان سال به بهرهبرداری برسند و بخشهای کلیدی از رینگهای ترافیکی تهران تکمیل شود.
انتهای پیام/