تحولات بنیادین در حمل و نقل ریلی کشور؛ دستاوردهای سال نخست دولت چهاردهم

تحولات بنیادین در حمل و نقل ریلی کشور؛ دستاوردهای سال نخست دولت چهاردهم
با آغاز به کار دولت چهاردهم، فصل نوینی در توسعه حمل و نقل ریلی کشور رقم خورد. در سال نخست این فعالیت‌ها، ۲۷ لکوموتیو جدید و بازسازی شده با سرمایه‌گذاری ۲۳۰۰ میلیارد تومانی به ناوگان کشور پیوستند و ۷۳ سالن مسافری با ۱۸۰۰ میلیارد تومان بازسازی شد. علاوه بر این، ۴۹۰ واگن باری با ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان به شبکه ریلی کشور اضافه شد تا گامی بلند در جهت نوسازی و ارتقای ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر برداشته شود.

 به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی، سال نخست فعالیت دولت چهاردهم شاهد گام‌های عملیاتی قابل توجهی در راستای تحقق اهداف کلان توسعه حمل و نقل ریلی، مطابق با اسناد بالادستی از جمله برنامه هفتم پیشرفت، بوده است. در این دوره، تمرکز ویژه‌ای بر نوسازی و توسعه ناوگان مسافری و باری صورت گرفته که با بهره‌برداری از ۲۷ لکوموتیو نو و بازسازی شده (۲۳۰۰ میلیارد تومان)، خرید و بازسازی ۷۳ سالن مسافری (۱۸۰۰ میلیارد تومان) و همچنین تأمین ۴۹۰ دستگاه واگن باری جدید (۲۰۰۰ میلیارد تومان) همراه بوده است.

مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش به بیش از ۶۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. علاوه بر این، پروژه‌های گسترده‌ای در حوزه زیرساخت‌ها با ارزشی بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان اجرا شده که شامل احداث ۲۵۸ کیلومتر خط ریلی جدید، دوخطه سازی ۱۰۷ کیلومتر مسیر، و بهسازی و نوسازی ۱۳۰ کیلومتر از مسیر‌های موجود است. این اقدامات در کنار توسعه ایستگاه‌ها و پایانه‌های بار و مسافر، نشان‌دهنده تعهد دولت به ارتقای ظرفیت، کیفیت و ایمنی شبکه ریلی کشور و تقویت نقش آن در توسعه پایدار، کاهش مصرف انرژی و تسهیل ترانزیت بین‌المللی است.

با آغاز به کار دولت چهاردهم، فصل نوینی در توسعه حمل و نقل ریلی کشور رقم خورد. در سال نخست این فعالیت‌ها، ۲۷ لکوموتیو جدید و بازسازی شده با سرمایه‌گذاری ۲۳۰۰ میلیارد تومانی به ناوگان کشور پیوستند و ۷۳ سالن مسافری با ۱۸۰۰ میلیارد تومان بازسازی شد. علاوه بر این، ۴۹۰ واگن باری با ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان به شبکه ریلی کشور اضافه شد تا گامی بلند در جهت نوسازی و ارتقای ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر برداشته شود. این اقدامات، که بخشی از سند چشم‌انداز توسعه حمل و نقل کشور است، نویدبخش کاهش مصرف انرژی، آلودگی هوا و تقویت ترانزیت بین‌المللی است.

حمل و نقل ریلی، به عنوان ستون فقرات توسعه پایدار، نقشی حیاتی در کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، مهار آلودگی هوا، ارتقای سطح ایمنی سفر‌های هموطنان و تقویت کریدور‌های ترانزیتی بین‌المللی ایفا می‌کند. دولت چهاردهم، در سال نخست فعالیت خود، با تأکید بر اولویت‌های اسناد بالادستی از جمله برنامه هفتم و سند چشم‌انداز حمل و نقل، پروژه‌های گسترده‌ای را در حوزه نوسازی ناوگان و توسعه زیرساخت‌های ریلی کلید زده است.

نوسازی جامع ناوگان؛ گامی در جهت افزایش بهره‌وری

در سال جاری، شاهد ورود ۲۷ لکوموتیو نو و بازسازی شده به چرخه عملیاتی ناوگان ریلی کشور بودیم که این مهم با سرمایه‌گذاری ۲۳۰۰ میلیارد تومانی محقق گردید. این اقدام، در کنار خرید و بازسازی ۷۳ سالن مسافری (با سرمایه‌گذاری ۱۸۰۰ میلیارد تومان) و تأمین ۴۹۰ دستگاه واگن باری جدید (به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان)، نشان‌دهنده تلاش جدی برای ارتقای کیفیت خدمات مسافری و افزایش ظرفیت حمل بار است. در مجموع، حدود ۶۱۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اختصاص یافته است.

توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها؛ احداث ۲۵۸ کیلومتر خطوط ریلی جدید

بخش قابل توجهی از تمرکز و سرمایه‌گذاری در سال نخست دولت چهاردهم، معطوف به توسعه شبکه زیرساخت‌های ریلی بوده است. پروژه‌های کلیدی اجرا شده در این حوزه عبارتند از:

بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر مسیر سالار - شادمهر (با سرمایه‌گذاری ۲۳۳۰ میلیارد تومان).

اجرای عملیات زیرسازی برای ۱۴۷ کیلومتر خط ریلی جدید (۱۵۴۰۰ میلیارد تومان).

تکمیل روسازی ۱۱۱ کیلومتر خط ریلی جدید (۵۰۰۰ میلیارد تومان).

احداث خطوط صنعتی و تجاری به طول ۳۱ کیلومتر (۳۰۰۰ میلیارد تومان).

ساخت ساختمان ایستگاه‌های راه‌آهن به مساحت ۹۹۳۶ متر مربع.

افزایش ظرفیت و ایمنی شبکه؛ دوخطه‌سازی و بهسازی گسترده

برای افزایش ظرفیت و تضمین ایمنی شبکه ریلی، اقدامات چشمگیری در زمینه دوخطه‌سازی و بهسازی مسیر‌ها صورت گرفته است:

دوخطه‌سازی ۱۰۷ کیلومتر از محور‌های پرتردد (۹۰۰۰ میلیارد تومان).

بهسازی بیش از ۱۳۰ کیلومتر از مسیر‌های شریانی ریلی (۱۵۰۰ میلیارد تومان).

بهسازی و بازسازی ۱۳۰ کیلومتر از خطوط شبکه ریلی (۱۱۰۰ میلیارد تومان).

نوسازی سیستم علائم الکتریکی در ۱۴ ایستگاه (۱۲۶ میلیارد تومان).

توسعه و ارتقای ایستگاه‌ها و پایانه‌های ریلی

همگام با نوسازی ناوگان و توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای ایستگاه‌ها و پایانه‌های بار و مسافر نیز در دستور کار قرار گرفته است. این اقدامات شامل موارد زیر است:

ارتقای توان عملیاتی پایانه‌های بار ریلی در بنادر استراتژیک (امام خمینی (ره)، رجایی و امیرآباد).

بهسازی ایستگاه‌های مسافری کلیدی در مسیر‌های پرتردد (مانند تهران-مشهد، تبریز و شیراز).

تجهیز پایانه‌های مرزی به سامانه‌های مدرن تخلیه و بارگیری.

بهسازی و روکش آسفالت پایانه‌های مرزی برای تسهیل عملیات.

ارتقای کیفیت خدمات و افزایش ایمنی

به گزارش آنا، مجموعه اقدامات صورت گرفته در سال نخست فعالیت دولت چهاردهم، گامی بلند در جهت تحقق اهداف کلان توسعه حمل و نقل ریلی کشور محسوب می‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها به بهبود ظرفیت شبکه، ارتقای کیفیت خدمات و افزایش ایمنی کمک کرده، بلکه انتظار می‌رود نقش ریل را در حمل بار داخلی و ترانزیت بین‌المللی نیز تقویت نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا