چرا مراکز تست تصادف خودرو در ایران راه‌اندازی نمی‌شود؟

چرا مراکز تست تصادف خودرو در ایران راه‌اندازی نمی‌شود؟
با وجود تأکیدات مکرر نهادهای مختلف ایمنی همچون پلیس و نیاز مبرم به ارتقای ایمنی خودروهای تولید داخلی به منظور کاهش تصادفات، مراکز تست تصادف در ایران هنوز راه‌اندازی نشده‌اند. این در حالی است که این تست‌ها در بسیاری از کشورها الزامی است و همین امر گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص فشار خودروسازان برای عدم راه‌اندازی این مراکز در ایران مطرح می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مراکز تست تصادف خودرو (CRASH TEST)، مکان‌هایی هستند که در آن‌ها آزمایش‌های متعددی برای سنجش استحکام بدنه و ایمنی خودرو در شرایط تصادف انجام می‌شود. 

این تست‌ها معمولاً شامل تصادف‌های شبیه‌سازی‌شده با موانع مختلف مانند دیوار، خودروهای دیگر و دیگر انواع تصادف‌ها هستند تا میزان آسیب‌پذیری سرنشینان، تأثیر سیستم‌های ایمنی و طراحی بدنه مورد بررسی قرار گیرد. در این آزمایش‌ها، تجهیزاتی مانند مانکن‌های آزمایشی به‌کار گرفته می‌شوند تا واکنش‌های بدن انسان در برابر ضربات مختلف بررسی و تحلیل شود.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته، مراکز تست تصادف به عنوان یک الزام قانونی و حیاتی برای صنعت خودروسازی و ایمنی جاده‌ها شناخته می‌شوند. این آزمایش‌ها نه‌تنها برای بهبود طراحی خودروها بلکه به‌منظور ارتقاء استانداردهای ایمنی و حفظ جان مردم انجام می‌شوند.

با این حال در ایران، باوجود تأکیدات مکرر و هشدارهای نهادهایی همچون پلیس، هنوز مراکز تست تصادف راه‌اندازی نشده‌اند. سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، اخیراً با اشاره به اهمیت ایمنی و استحکام بدنه خودروهای تولید داخل اعلام کرد که با وجود تاکیدات مکرر پلیس هنوز تغییر چشمگیری در این زمینه در کشور مشاهده نمی‌شود. 

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه بیان کرد: تاکنون به خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده‌ایم که باید اقدامات جدی برای ارتقای کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی صورت گیرد و در تلاشیم تا به زودی یک مرکزی را به این منظور در کشور راه اندازی کنیم و امیدواریم تا این مرکز بتواند گامی را در جهت تحول در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند.

در شرایط کنونی، یکی از بزرگترین چالش‌ها در صنعت خودروسازی ایران، کیفیت پایین خودروهای تولید داخل است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که خودروهای ایرانی با وجود افزایش قیمت‌های پی‌درپی، همچنان در زمینه ایمنی و کیفیت در سطح پایینی قرار دارند. 

برخی گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از آن است که عدم راه‌اندازی مراکز تست تصادف در کشور، می‌تواند به دلیل فشار خودروسازان باشد. همچنین این شرکت‌ها نمی‌خواهند با توجه به افزایش‌های بی‌رویه قیمت‌ها، کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و مجبور به انجام تغییرات اساسی شوند.

این در حالی است که در دنیا، مراکز تست تصادف و آزمون‌های ایمنی خودرو کاملاً رایج هستند و حتی در بسیاری از کشورها، این تست‌ها به یک الزام قانونی تبدیل شده‌اند. در کشورهای پیشرفته، خودروها باید این آزمایش‌ها را پشت سر بگذارند تا استانداردهای ایمنی مورد تایید برای شماره‌گذاری و عرضه به بازار را دریافت کنند. 

بدون شک این تست‌ها که پیش از عرضه خودروها در بازار انجام می‌شود نه‌تنها باعث ارتقای ایمنی خودروها شده، بلکه به کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نیز کمک شایانی می‌کنند.

خبرگزاری آنا، در روزهای آینده به این موضوع می‌پردازد و از مسئولین مربوطه علل و عوامل مختلف عدم راه‌اندازی این مراکز در کشور را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا