آینده آموزش عالی در گرو «گفتمانسازی» و مطالعات بهروز است

به گزارش آنا، سومین جلسه میز تخصصی «ساماندهی و مأموریتگرایی مؤسسات آموزش عالی» با حضور صاحبنظران و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار شد.
این نشست با هدف بررسی و بهبود وضعیت آموزش عالی کشور، ارائه گزارشی جامع از روند اجرای ماده ۳ سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران بود.
در این جلسه، ضمن تحلیل وضعیت موجود آموزش عالی در کشور، به اقدامات برجسته وزارت علوم در راستای ساماندهی مؤسسات آموزش عالی پرداخته شد. چالشها و موانع پیشروی تحقق کامل این ساماندهی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهای مؤثر برای رفع آنها ارائه شد.
طاهرینیا، دبیر ستاد علم و فناوری، در پایان این نشست بر لزوم بهرهگیری از تجربیات موجود در ساماندهی و مأموریتگرایی تأکید کرد و افزود: ضرورت ایجاد فضای گفتمان و نیازآفرینی در موضوعات کلیدی مرتبط با آمایش آموزش عالی بر کسی پوشیده نیست.
وی همچنین به اهمیت تربیت نیروی انسانی کارآمد، توزیع متوازن دانشگاهها و ارتقای توانمندی علمی کشور اشاره کرد.
دبیر ستاد علم و فناوری کشور تأکید کرد: برای سیاستگذاری مؤثر در حوزه آموزش عالی، باید مطالعات بهروز و مسئلهمحور انجام شود.
وی همچنین بر اهمیت تولید بستههای سیاستی کارآمد و مطالعه عمیق تحولات جدید در این حوزه تأکید کرد.
در پایان، طاهرینیا «گفتمانسازی» را سنگ بنای پیشرفت و لازمه سیاستگذاری موفق دانست و بر ضرورت برگزاری نشستهای تخصصی در محیطهای دانشگاهی برای تبادل نظر و تقویت گفتمانسازی در حوزه آمایش آموزش عالی تأکید کرد.
انتهای پیام/
